Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wichnoski, Paulo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Klüber, Tiago Emanuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35
Resumo: This work comes from the teaching stage of the first author, guided by the Second in the master’s course. The objective is to share the experience with the Mathematical Research in the initial formation of mathematics teachers and induction between teachers of basic education and teacher’s trainers possible discussions. The reflections carried out reinforce the idea of non-linearity (theoretical and practical) in teacher training processes, as well as the presence of epistemological and practical aspects related to Mathematical Research; experience with classroom practices and (re)formulation of tasks.
id SBEM_c4a424c6a258a9ee12947146733d9ff1
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/35
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher trainingInvestigaciones Matemáticas en la Educación Matemática: una experiencia en la formación inicial de profesoresInvestigações Matemáticas na Educação Matemática: uma experiência na formação inicial de professoresTeacher trainingMathematical ResearchModels of formationFormación de profesoresInvestigación MatemáticaModelos de formaciónInvestigações MatemáticasFormação de ProfessoresEducação MatemáticaThis work comes from the teaching stage of the first author, guided by the Second in the master’s course. The objective is to share the experience with the Mathematical Research in the initial formation of mathematics teachers and induction between teachers of basic education and teacher’s trainers possible discussions. The reflections carried out reinforce the idea of non-linearity (theoretical and practical) in teacher training processes, as well as the presence of epistemological and practical aspects related to Mathematical Research; experience with classroom practices and (re)formulation of tasks.Este trabajo es oriundo de la etapa docente del primer autor, orientado por el segundo en el curso del máster. El objetivo es compartir la experiencia con la Investigación Matemática en la formación inicial de profesores de matemáticas y enseñar entre los profesores de enseñanza básica y formadores de profesores posibles discusiones. Las reflexiones efectuadas vienen a reforzar la idea de la no linealidad (teórica y práctica) en los procesos de formación de profesores, así como de la presencia de elementos epistemológicos y prácticos relacionados a la Investigación Matemática; de la experiencia con prácticas de clase y de (re) formulación de tareas.Este trabalho é oriundo do estágio docente do primeiro autor, orientado pelo segundo no decorrer do mestrado. O objetivo é compartilhar a experiência tida com a Investigação Matemática na formação inicial de professores de matemática e ensejar entre os professores do ensino básico e formadores de professores discussões possíveis. As reflexões efetuadas vêm reforçar a ideia da não linearidade (teórica e prática) nos processos de formação de professores, bem como da presença de elementos epistemológicos e práticos relacionados à Investigação Matemática; da experiência com práticas de aula e de (re)formulação de tarefas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/3510.25090/remat25269062v15n182018p69a83Revista de Educação Matemática; Vol. 15 No. 18: jan. /abr. 2018; 69 - 83Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 18: jan. /abr. 2018; 69 - 83Revista de Educação Matemática; Vol. 15 Núm. 18: jan. /abr. 2018; 69 - 83Revista de Educação Matemática; v. 15 n. 18: jan. /abr. 2018; 69 - 832526-906210.25090/remat25269062v15n182018reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35/pdfCopyright (c) 2018 Paulo Wichnoski, Tiago Emanuel Klüberinfo:eu-repo/semantics/openAccessWichnoski, PauloKlüber, Tiago Emanuel2021-05-06T16:11:50ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher training
Investigaciones Matemáticas en la Educación Matemática: una experiencia en la formación inicial de profesores
Investigações Matemáticas na Educação Matemática: uma experiência na formação inicial de professores
title Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher training
spellingShingle Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher training
Wichnoski, Paulo
Teacher training
Mathematical Research
Models of formation
Formación de profesores
Investigación Matemática
Modelos de formación
Investigações Matemáticas
Formação de Professores
Educação Matemática
title_short Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher training
title_full Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher training
title_fullStr Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher training
title_full_unstemmed Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher training
title_sort Mathematical Investigations in Mathematics Education: an experience in initial teacher training
author Wichnoski, Paulo
author_facet Wichnoski, Paulo
Klüber, Tiago Emanuel
author_role author
author2 Klüber, Tiago Emanuel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wichnoski, Paulo
Klüber, Tiago Emanuel
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Mathematical Research
Models of formation
Formación de profesores
Investigación Matemática
Modelos de formación
Investigações Matemáticas
Formação de Professores
Educação Matemática
topic Teacher training
Mathematical Research
Models of formation
Formación de profesores
Investigación Matemática
Modelos de formación
Investigações Matemáticas
Formação de Professores
Educação Matemática
description This work comes from the teaching stage of the first author, guided by the Second in the master’s course. The objective is to share the experience with the Mathematical Research in the initial formation of mathematics teachers and induction between teachers of basic education and teacher’s trainers possible discussions. The reflections carried out reinforce the idea of non-linearity (theoretical and practical) in teacher training processes, as well as the presence of epistemological and practical aspects related to Mathematical Research; experience with classroom practices and (re)formulation of tasks.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35
10.25090/remat25269062v15n182018p69a83
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v15n182018p69a83
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Paulo Wichnoski, Tiago Emanuel Klüber
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Paulo Wichnoski, Tiago Emanuel Klüber
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 15 No. 18: jan. /abr. 2018; 69 - 83
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 15 ##issue.no## 18: jan. /abr. 2018; 69 - 83
Revista de Educação Matemática; Vol. 15 Núm. 18: jan. /abr. 2018; 69 - 83
Revista de Educação Matemática; v. 15 n. 18: jan. /abr. 2018; 69 - 83
2526-9062
10.25090/remat25269062v15n182018
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313496170987520