How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sodré, Aline Amanda
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Viana, Marger da Conceição Ventura, Torisu, Edmilson Minoru
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/308
Resumo: Financial education seems to be a urgent need for many people around the world in order to solve problems related to the misuse of money. This article presents a cut of a master's research in Mathematics Education, of qualitative nature, whose objective was to unveil contributions of a didactic sequence for the Financial Education of first year students of the High School. The data were collected through records of the activities that composed the sequence, audio recordings and questionnaire. The analysis showed that the sequence, as it was organized, allowed students, among other things: Introduction to the universe of money to take positions on financial issues and Autonomy for making decisions and critical positions on financial matters of personal life, family and social.
id SBEM_c69a069bfb1f2477172c6784348190c3
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/308
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High SchoolCómo ayudar a Laura a comprar un coche: una Secuencia de Enseñanza para la Educación Financiera de estudiantes de la Escuela SecundariaComo ajudar Laura a comprar um carro: uma Sequência Didática para a Educação Financeira de alunos do Ensino MédioFinancial EducationDidactic SequenceMathematics EducationEducación FinancieraSecuencias DidácticasEducación MatemáticaEducação FinanceiraSequências DidáticasEducação MatemáticaFinancial education seems to be a urgent need for many people around the world in order to solve problems related to the misuse of money. This article presents a cut of a master's research in Mathematics Education, of qualitative nature, whose objective was to unveil contributions of a didactic sequence for the Financial Education of first year students of the High School. The data were collected through records of the activities that composed the sequence, audio recordings and questionnaire. The analysis showed that the sequence, as it was organized, allowed students, among other things: Introduction to the universe of money to take positions on financial issues and Autonomy for making decisions and critical positions on financial matters of personal life, family and social.Educarse financieramente parece ser una necesidad apremiante para muchas personas en todo el mundo para resolver problemas relacionados con el mal uso del dinero. Este artículo presenta un recorte de una investigación cualitativa de una maestría en Educación Matemática, cuyo objetivo era revelar las contribuciones de una secuencia didáctica a la Educación Financiera de los estudiantes de primer año de secundaria. Los datos fueron recolectados a través de registros de las actividades que componían la secuencia, grabaciones de audio y cuestionarios. El análisis mostró que la secuencia, como estaba organizada, permitía a los estudiantes, entre otras cosas: Introducción al universo del dinero para tomar posiciones en asuntos financieros y Autonomía para la toma de decisiones y posiciones críticas en asuntos financieros de la vida personal, familiar y social.Educar-se financeiramente parece ser necessidade premente de muitas pessoas ao redor do mundo a fim de resolver problemas relacionados ao mau uso do dinheiro. Este artigo apresenta o recorte de uma pesquisa de Mestrado em Educação Matemática, de cunho qualitativo, cujo objetivo foi desvelar contribuições de uma sequência didática para a Educação Financeira de alunos do primeiro ano do Ensino Médio. Assim, os dados foram coletados por meio do registro dessas atividades, de gravações em áudio e do questionário. As análises mostraram que essa sequência didática, da forma como foi organizada, permitiu que os alunos tivessem, entre outros ganhos, introdução ao universo do dinheiro para tomar posições sobre questões financeiras, e autonomia para tomar decisões e posições críticas sobre questões financeiras da vida pessoal, familiar e social.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30810.37001/remat25269062v17id308Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020006Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020006Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020006Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200062526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/308/pdfCopyright (c) 2020 Aline Amanda Sodré, Marger da Conceição Ventura Viana, Edmilson Minoru Torisuinfo:eu-repo/semantics/openAccessSodré, Aline AmandaViana, Marger da Conceição VenturaTorisu, Edmilson Minoru2021-05-05T18:51:10ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High School
Cómo ayudar a Laura a comprar un coche: una Secuencia de Enseñanza para la Educación Financiera de estudiantes de la Escuela Secundaria
Como ajudar Laura a comprar um carro: uma Sequência Didática para a Educação Financeira de alunos do Ensino Médio
title How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High School
spellingShingle How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High School
Sodré, Aline Amanda
Financial Education
Didactic Sequence
Mathematics Education
Educación Financiera
Secuencias Didácticas
Educación Matemática
Educação Financeira
Sequências Didáticas
Educação Matemática
title_short How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High School
title_full How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High School
title_fullStr How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High School
title_full_unstemmed How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High School
title_sort How to help Laura buy a car: a Didactic Sequence for the Financial Education of students of High School
author Sodré, Aline Amanda
author_facet Sodré, Aline Amanda
Viana, Marger da Conceição Ventura
Torisu, Edmilson Minoru
author_role author
author2 Viana, Marger da Conceição Ventura
Torisu, Edmilson Minoru
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sodré, Aline Amanda
Viana, Marger da Conceição Ventura
Torisu, Edmilson Minoru
dc.subject.por.fl_str_mv Financial Education
Didactic Sequence
Mathematics Education
Educación Financiera
Secuencias Didácticas
Educación Matemática
Educação Financeira
Sequências Didáticas
Educação Matemática
topic Financial Education
Didactic Sequence
Mathematics Education
Educación Financiera
Secuencias Didácticas
Educación Matemática
Educação Financeira
Sequências Didáticas
Educação Matemática
description Financial education seems to be a urgent need for many people around the world in order to solve problems related to the misuse of money. This article presents a cut of a master's research in Mathematics Education, of qualitative nature, whose objective was to unveil contributions of a didactic sequence for the Financial Education of first year students of the High School. The data were collected through records of the activities that composed the sequence, audio recordings and questionnaire. The analysis showed that the sequence, as it was organized, allowed students, among other things: Introduction to the universe of money to take positions on financial issues and Autonomy for making decisions and critical positions on financial matters of personal life, family and social.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/308
10.37001/remat25269062v17id308
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/308
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id308
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/308/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Aline Amanda Sodré, Marger da Conceição Ventura Viana, Edmilson Minoru Torisu
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Aline Amanda Sodré, Marger da Conceição Ventura Viana, Edmilson Minoru Torisu
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020006
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020006
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020006
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020006
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542053518999552