The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcatto, Flávia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543
Resumo: This article presents the results of an investigation on mathematical reasoning, of a qualitative nature with a Design Based Instruction (IBD) approach, from exploration tasks with the objective of identifying and documenting reasoning processes. The experience involved future mathematics teachers, studying hours of Practice as a Curriculum Component (PCC) and scholarship holders of the Institutional Program for Initiation to Teaching (Pibid). We highlight the role that mathematical representations play in understanding, organizing and planning instructional sequences. The results highlight the importance of working with exploratory tasks, which proposes an innovation in the dynamics of the classroom, giving protagonism to students, as well as developing inductive mathematical reasoning based on the identification of patterns and the deductive based on definitions and mathematical properties using algebraic representation to formulate conjectures.
id SBEM_d7d8ceafec978811ef399fe1adbd9452
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/543
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical ReasoningEl Desarrollo Profesional del Profesor de Matemáticas para Promover el Raciocinio MatemáticoO Desenvolvimento Profissional do Professor de Matemática para Promover o Raciocínio MatemáticoExploratory TasksDesign Based InstructionTeacher TrainingTareas de ExploraciónInstrucción Basada en el DiseñoFormación de profesores de matemáticasTarefas ExploratóriasInstrução Baseada em DesignFormação de Professores de MatemáticaThis article presents the results of an investigation on mathematical reasoning, of a qualitative nature with a Design Based Instruction (IBD) approach, from exploration tasks with the objective of identifying and documenting reasoning processes. The experience involved future mathematics teachers, studying hours of Practice as a Curriculum Component (PCC) and scholarship holders of the Institutional Program for Initiation to Teaching (Pibid). We highlight the role that mathematical representations play in understanding, organizing and planning instructional sequences. The results highlight the importance of working with exploratory tasks, which proposes an innovation in the dynamics of the classroom, giving protagonism to students, as well as developing inductive mathematical reasoning based on the identification of patterns and the deductive based on definitions and mathematical properties using algebraic representation to formulate conjectures.Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa sobre el raciocinio matemático con un enfoque de Instrucción Basada en el Diseño (IBD), a partir de tareas de exploración con el objetivo de identificar y documentar los procesos de razonamiento. En la experiencia participaron futuros profesores de matemáticas, cursando horas de Práctica como Componente Curricular (PCC) y becarios del Programa Institucional de Iniciación a la Docencia (Pibid). Destacamos el papel que desempeñan las representaciones matemáticas en la comprensión, la organización y la planificación de las secuencias didácticas. Los resultados destacan la importancia de trabajar con tareas exploratorias, lo que propone una innovación en la dinámica del aula, dando protagonismo a los alumnos, así como desarrollar el razonamiento matemático inductivo basado en la identificación de patrones y el deductivo basado en definiciones y propiedades matemáticas utilizando la representación algebraica para formular conjeturas.Este artigo apresenta resultados de uma investigação sobre raciocínio matemático, de cunho qualitativo com uma abordagem de Instrução Baseada em Design (IBD), a partir de tarefas de exploração com o objetivo de identificar, e documentar processos de raciocínio. A experiência envolveu futuros professores de matemática, cursando horas de Prática como Componente Curricular (PCC) e bolsistas do Programa Institucional de Iniciação à Docência (Pibid). Destacamos, o papel que as representações matemáticas desempenham, na compreensão, organização e planejamento de sequências instrucionais. Os resultados evidenciam a importância do trabalho com tarefas exploratórias, que propõe uma inovação na dinâmica da sala de aula, dando protagonismo aos alunos, bem como desenvolveram o raciocínio matemático indutivo baseado na identificação de padrões e o dedutivo baseado em definições e propriedades matemáticas utilizando representação algébrica para formularem conjecturas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54310.37001/remat25269062v17id464id543Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021013Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021013Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021013Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210132526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543/244https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543/370https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543/371https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543/372https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMarcatto, Flávia2022-03-12T14:23:33ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
El Desarrollo Profesional del Profesor de Matemáticas para Promover el Raciocinio Matemático
O Desenvolvimento Profissional do Professor de Matemática para Promover o Raciocínio Matemático
title The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
spellingShingle The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
Marcatto, Flávia
Exploratory Tasks
Design Based Instruction
Teacher Training
Tareas de Exploración
Instrucción Basada en el Diseño
Formación de profesores de matemáticas
Tarefas Exploratórias
Instrução Baseada em Design
Formação de Professores de Matemática
title_short The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
title_full The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
title_fullStr The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
title_full_unstemmed The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
title_sort The Professional Development of the Mathematics Teacher to Promote Mathematical Reasoning
author Marcatto, Flávia
author_facet Marcatto, Flávia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcatto, Flávia
dc.subject.por.fl_str_mv Exploratory Tasks
Design Based Instruction
Teacher Training
Tareas de Exploración
Instrucción Basada en el Diseño
Formación de profesores de matemáticas
Tarefas Exploratórias
Instrução Baseada em Design
Formação de Professores de Matemática
topic Exploratory Tasks
Design Based Instruction
Teacher Training
Tareas de Exploración
Instrucción Basada en el Diseño
Formación de profesores de matemáticas
Tarefas Exploratórias
Instrução Baseada em Design
Formação de Professores de Matemática
description This article presents the results of an investigation on mathematical reasoning, of a qualitative nature with a Design Based Instruction (IBD) approach, from exploration tasks with the objective of identifying and documenting reasoning processes. The experience involved future mathematics teachers, studying hours of Practice as a Curriculum Component (PCC) and scholarship holders of the Institutional Program for Initiation to Teaching (Pibid). We highlight the role that mathematical representations play in understanding, organizing and planning instructional sequences. The results highlight the importance of working with exploratory tasks, which proposes an innovation in the dynamics of the classroom, giving protagonism to students, as well as developing inductive mathematical reasoning based on the identification of patterns and the deductive based on definitions and mathematical properties using algebraic representation to formulate conjectures.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543
10.37001/remat25269062v17id464id543
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id464id543
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543/244
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543/370
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543/371
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/543/372
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021013
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021013
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021013
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021013
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542053809455104