Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leão, Juliana Lepsch Bull Massi
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Macedo, Margarete Valverde de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/393
Resumo: Considering the challenges teachers face in their classrooms, it is necessary to develop strategies that promote greater student motivation and contribute more effectively to science education. In this context, the present study provides an investigative didactic sequence (IDS) along with guidelines, for teachers to work on biological contents in High School by using insects in field activities developed collaboratively. The IDS consists in five steps, which culminate in an exhibition of the work students developed for the whole school community. The IDS’s results when applied to two third year high school classes were students’ higher interest and motivation during the activities, and consequently a higher performance.
id SBEnBio_274a9e2604194633df36d7e86be8e8fd
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/393
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high schoolAprendizaje de biología con insectos en el campo: una propuesta de secuencia didáctica con enfoque investigador para escuela secundariaAprender biologia com insetos no campo: uma proposta de sequência didática com abordagem investigativa para o ensino médioEnsino de Biologia; Sequência didática investigativa; Aprender com insetos; Trabalho de campo.Ensino de BiologiaEnsino por investigaçãoEnsino de EcologiaInsetos na educaçãoBiology teaching; Investigative didactic sequence; Learning with insects; Field work.Enseñanza de biologia; Secuencia didáctica investigativa; Aprender de los insectos; Trabajo de campo.Considering the challenges teachers face in their classrooms, it is necessary to develop strategies that promote greater student motivation and contribute more effectively to science education. In this context, the present study provides an investigative didactic sequence (IDS) along with guidelines, for teachers to work on biological contents in High School by using insects in field activities developed collaboratively. The IDS consists in five steps, which culminate in an exhibition of the work students developed for the whole school community. The IDS’s results when applied to two third year high school classes were students’ higher interest and motivation during the activities, and consequently a higher performance.Dados los desafíos que enfrentan los maestros en sus clases, existe la necesidad de estrategias que promuevan una mayor motivación de los estudiantes y contribuyan de manera más efectiva a la educación científica. En este contexto, el presente trabajo propone una secuencia didáctica investigativa (SDI) con lineamientos, para que los docentes trabajen contenidos de Biología en Escuela Secundaria, utilizando insectos en actividades de campo, desarrolladas de manera colaborativa. La SDI tiene cinco pasos, que culminan con una exposición de los trabajos para la comunidad escolar. La aplicación de la SDI, en dos clases del tercer año de secundaria resultaron en un mayor interés y motivación de los estudiantes, lo que llevó finalmente a un mejor rendimiento.Diante dos desafios que os professores enfrentam em suas salas de aula, há necessidade de estratégias que promovam maior motivação dos estudantes e contribuam de forma mais efetiva para a educação científica. Nesse contexto, o presente trabalho traz uma proposta de sequência didática investigativa (SDI) com orientações, para professores trabalharem conteúdos de Biologia no Ensino Médio, usando de insetos em atividades de campo, desenvolvidas colaborativamente. A SDI é dividida em cinco etapas, que têm como culminância uma exposição dos trabalhos realizados para a comunidade escolar. A aplicação da SDI em duas turmas do terceiro ano do Ensino Médio resultou em maior interesse e motivação dos alunos na participação das atividades e na produção dos trabalhos, havendo maior aproveitamento.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/393SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 505-529Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 505-529Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 505-5292763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/393/164NacionalCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeão, Juliana Lepsch Bull Massi Macedo, Margarete Valverde de2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/393Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high school
Aprendizaje de biología con insectos en el campo: una propuesta de secuencia didáctica con enfoque investigador para escuela secundaria
Aprender biologia com insetos no campo: uma proposta de sequência didática com abordagem investigativa para o ensino médio
title Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high school
spellingShingle Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high school
Leão, Juliana Lepsch Bull Massi
Ensino de Biologia; Sequência didática investigativa; Aprender com insetos; Trabalho de campo.
Ensino de Biologia
Ensino por investigação
Ensino de Ecologia
Insetos na educação
Biology teaching; Investigative didactic sequence; Learning with insects; Field work.
Enseñanza de biologia; Secuencia didáctica investigativa; Aprender de los insectos; Trabajo de campo.
title_short Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high school
title_full Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high school
title_fullStr Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high school
title_full_unstemmed Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high school
title_sort Learning biology with insects in the field: a didactic sequence proposal with investigative approach to high school
author Leão, Juliana Lepsch Bull Massi
author_facet Leão, Juliana Lepsch Bull Massi
Macedo, Margarete Valverde de
author_role author
author2 Macedo, Margarete Valverde de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leão, Juliana Lepsch Bull Massi
Macedo, Margarete Valverde de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia; Sequência didática investigativa; Aprender com insetos; Trabalho de campo.
Ensino de Biologia
Ensino por investigação
Ensino de Ecologia
Insetos na educação
Biology teaching; Investigative didactic sequence; Learning with insects; Field work.
Enseñanza de biologia; Secuencia didáctica investigativa; Aprender de los insectos; Trabajo de campo.
topic Ensino de Biologia; Sequência didática investigativa; Aprender com insetos; Trabalho de campo.
Ensino de Biologia
Ensino por investigação
Ensino de Ecologia
Insetos na educação
Biology teaching; Investigative didactic sequence; Learning with insects; Field work.
Enseñanza de biologia; Secuencia didáctica investigativa; Aprender de los insectos; Trabajo de campo.
description Considering the challenges teachers face in their classrooms, it is necessary to develop strategies that promote greater student motivation and contribute more effectively to science education. In this context, the present study provides an investigative didactic sequence (IDS) along with guidelines, for teachers to work on biological contents in High School by using insects in field activities developed collaboratively. The IDS consists in five steps, which culminate in an exhibition of the work students developed for the whole school community. The IDS’s results when applied to two third year high school classes were students’ higher interest and motivation during the activities, and consequently a higher performance.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/393
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/393/164
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Nacional
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 505-529
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 505-529
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 505-529
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866974646272