Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Carolina Moraes Martins de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Caroline Alves dos, Orofino, Rena de Paula, Silva, Maíra Batistoni e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077
Resumo: We have adopted the concept of curriculum as a discourse, built through social processes of dispute and capable of regulating teaching practice and student learning. We gathered evidence of how science and biology curricula build and reinforce inequalities of sex/gender and sexuality, in which the norm is the cis-hetero-male body, and afterwards summarized curriculum proposals to overcome these oppressive practices. Such evidence is presented in three strands: i) scientific knowledge, ii) teaching material, and iii) teaching action. By organizing the reflections and propositions about sex/gender and sexuality in the curriculum and in science education literature, this essay contributes to the construction of curricula that drive social context's transformation.
id SBEnBio_5c0e88d527d2048f47f7ca54dd651bba
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1077
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relationsRetos y posibilidades de un curriculum que transforme las relaciones sexo/género y sexualidadDesafios e possibilidades para um currículo transformador das relações de sexo/gênero e sexualidadeEducação CientíficaTransformação socialGêneroSexualidadeCurrículoGênero e sexualidadeEnsino de biologiaScience EducationSocial transformationGenderSexualityCurriculumGender and sexualityBiology teachingEnseñanza de las cienciastransformación socialGéneroSexualidadCurrículoGénero y sexualidadEnseñanza de biologíaWe have adopted the concept of curriculum as a discourse, built through social processes of dispute and capable of regulating teaching practice and student learning. We gathered evidence of how science and biology curricula build and reinforce inequalities of sex/gender and sexuality, in which the norm is the cis-hetero-male body, and afterwards summarized curriculum proposals to overcome these oppressive practices. Such evidence is presented in three strands: i) scientific knowledge, ii) teaching material, and iii) teaching action. By organizing the reflections and propositions about sex/gender and sexuality in the curriculum and in science education literature, this essay contributes to the construction of curricula that drive social context's transformation. Asumimos el currículo como un discurso, construido a través de procesos sociales de conflictos  y apto a regular la práctica docente y el aprendizaje de los estudiantes. Organizamos evidencias de cómo el currículo de ciencias y biología construye y refuerza desigualdades de sexo/género y la sexualidad, en las que se toma como norma el cuerpo cis-hetero-masculino, así como propuestas curriculares para superar estas prácticas. Dicha evidencia se organizó en tres ejes: i) conocimiento científico, ii) material didáctico y iii) acción docente. Al organizar las reflexiones y proposiciones sobre sexo/género y sexualidad en el currículo y la literatura de educación científica, este ensayo puede contribuir a la construcción de currículos que impulsen la transformación del contexto social.Consideramos o currículo como um discurso capaz de regular a prática docente e a aprendizagem dos estudantes, construído por meio de processos sociais de disputas. Organizamos evidências de como o currículo de ciências e biologia constrói e reforça desigualdades de sexo/gênero e sexualidade, nas quais o corpo cis-hetero-masculino é tomado como norma, para, posteriormente, indicar propostas curriculares para superação dessas práticas. Tais evidências foram organizadas em três eixos: i) do conhecimento científico, ii) do material didático, e iii) da ação docente. Ao organizar as reflexões e proposições sobre sexo/gênero e sexualidade na literatura de currículo e educação científica, este ensaio pode contribuir para a construção de currículo de educação em ciências impulsionadores da transformação do contexto social.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/107710.46667/renbio.v16inesp.1.1077SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1083-1102Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1083-1102Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1083-11022763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077/404BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Carolina Moraes Martins deSantos, Caroline Alves dosOrofino, Rena de PaulaSilva, Maíra Batistoni e2023-11-22T08:51:00Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1077Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T08:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
Retos y posibilidades de un curriculum que transforme las relaciones sexo/género y sexualidad
Desafios e possibilidades para um currículo transformador das relações de sexo/gênero e sexualidade
title Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
spellingShingle Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
Barros, Carolina Moraes Martins de
Educação Científica
Transformação social
Gênero
Sexualidade
Currículo
Gênero e sexualidade
Ensino de biologia
Science Education
Social transformation
Gender
Sexuality
Curriculum
Gender and sexuality
Biology teaching
Enseñanza de las ciencias
transformación social
Género
Sexualidad
Currículo
Género y sexualidad
Enseñanza de biología
title_short Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
title_full Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
title_fullStr Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
title_full_unstemmed Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
title_sort Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
author Barros, Carolina Moraes Martins de
author_facet Barros, Carolina Moraes Martins de
Santos, Caroline Alves dos
Orofino, Rena de Paula
Silva, Maíra Batistoni e
author_role author
author2 Santos, Caroline Alves dos
Orofino, Rena de Paula
Silva, Maíra Batistoni e
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Carolina Moraes Martins de
Santos, Caroline Alves dos
Orofino, Rena de Paula
Silva, Maíra Batistoni e
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Científica
Transformação social
Gênero
Sexualidade
Currículo
Gênero e sexualidade
Ensino de biologia
Science Education
Social transformation
Gender
Sexuality
Curriculum
Gender and sexuality
Biology teaching
Enseñanza de las ciencias
transformación social
Género
Sexualidad
Currículo
Género y sexualidad
Enseñanza de biología
topic Educação Científica
Transformação social
Gênero
Sexualidade
Currículo
Gênero e sexualidade
Ensino de biologia
Science Education
Social transformation
Gender
Sexuality
Curriculum
Gender and sexuality
Biology teaching
Enseñanza de las ciencias
transformación social
Género
Sexualidad
Currículo
Género y sexualidad
Enseñanza de biología
description We have adopted the concept of curriculum as a discourse, built through social processes of dispute and capable of regulating teaching practice and student learning. We gathered evidence of how science and biology curricula build and reinforce inequalities of sex/gender and sexuality, in which the norm is the cis-hetero-male body, and afterwards summarized curriculum proposals to overcome these oppressive practices. Such evidence is presented in three strands: i) scientific knowledge, ii) teaching material, and iii) teaching action. By organizing the reflections and propositions about sex/gender and sexuality in the curriculum and in science education literature, this essay contributes to the construction of curricula that drive social context's transformation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077
10.46667/renbio.v16inesp.1.1077
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1077
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077/404
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1083-1102
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1083-1102
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1083-1102
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866249031680