Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
DOI: | 10.46667/renbio.v16inesp.1.1077 |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077 |
Resumo: | We have adopted the concept of curriculum as a discourse, built through social processes of dispute and capable of regulating teaching practice and student learning. We gathered evidence of how science and biology curricula build and reinforce inequalities of sex/gender and sexuality, in which the norm is the cis-hetero-male body, and afterwards summarized curriculum proposals to overcome these oppressive practices. Such evidence is presented in three strands: i) scientific knowledge, ii) teaching material, and iii) teaching action. By organizing the reflections and propositions about sex/gender and sexuality in the curriculum and in science education literature, this essay contributes to the construction of curricula that drive social context's transformation. |
id |
SBEnBio_5c0e88d527d2048f47f7ca54dd651bba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1077 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
spelling |
Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relationsRetos y posibilidades de un curriculum que transforme las relaciones sexo/género y sexualidadDesafios e possibilidades para um currículo transformador das relações de sexo/gênero e sexualidadeEducação CientíficaTransformação socialGêneroSexualidadeCurrículoGênero e sexualidadeEnsino de biologiaScience EducationSocial transformationGenderSexualityCurriculumGender and sexualityBiology teachingEnseñanza de las cienciastransformación socialGéneroSexualidadCurrículoGénero y sexualidadEnseñanza de biologíaWe have adopted the concept of curriculum as a discourse, built through social processes of dispute and capable of regulating teaching practice and student learning. We gathered evidence of how science and biology curricula build and reinforce inequalities of sex/gender and sexuality, in which the norm is the cis-hetero-male body, and afterwards summarized curriculum proposals to overcome these oppressive practices. Such evidence is presented in three strands: i) scientific knowledge, ii) teaching material, and iii) teaching action. By organizing the reflections and propositions about sex/gender and sexuality in the curriculum and in science education literature, this essay contributes to the construction of curricula that drive social context's transformation. Asumimos el currículo como un discurso, construido a través de procesos sociales de conflictos y apto a regular la práctica docente y el aprendizaje de los estudiantes. Organizamos evidencias de cómo el currículo de ciencias y biología construye y refuerza desigualdades de sexo/género y la sexualidad, en las que se toma como norma el cuerpo cis-hetero-masculino, así como propuestas curriculares para superar estas prácticas. Dicha evidencia se organizó en tres ejes: i) conocimiento científico, ii) material didáctico y iii) acción docente. Al organizar las reflexiones y proposiciones sobre sexo/género y sexualidad en el currículo y la literatura de educación científica, este ensayo puede contribuir a la construcción de currículos que impulsen la transformación del contexto social.Consideramos o currículo como um discurso capaz de regular a prática docente e a aprendizagem dos estudantes, construído por meio de processos sociais de disputas. Organizamos evidências de como o currículo de ciências e biologia constrói e reforça desigualdades de sexo/gênero e sexualidade, nas quais o corpo cis-hetero-masculino é tomado como norma, para, posteriormente, indicar propostas curriculares para superação dessas práticas. Tais evidências foram organizadas em três eixos: i) do conhecimento científico, ii) do material didático, e iii) da ação docente. Ao organizar as reflexões e proposições sobre sexo/gênero e sexualidade na literatura de currículo e educação científica, este ensaio pode contribuir para a construção de currículo de educação em ciências impulsionadores da transformação do contexto social.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/107710.46667/renbio.v16inesp.1.1077SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1083-1102Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1083-1102Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1083-11022763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077/404BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Carolina Moraes Martins deSantos, Caroline Alves dosOrofino, Rena de PaulaSilva, Maíra Batistoni e2023-11-22T08:51:00Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1077Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T08:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations Retos y posibilidades de un curriculum que transforme las relaciones sexo/género y sexualidad Desafios e possibilidades para um currículo transformador das relações de sexo/gênero e sexualidade |
title |
Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations |
spellingShingle |
Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations Barros, Carolina Moraes Martins de Educação Científica Transformação social Gênero Sexualidade Currículo Gênero e sexualidade Ensino de biologia Science Education Social transformation Gender Sexuality Curriculum Gender and sexuality Biology teaching Enseñanza de las ciencias transformación social Género Sexualidad Currículo Género y sexualidad Enseñanza de biología Barros, Carolina Moraes Martins de Educação Científica Transformação social Gênero Sexualidade Currículo Gênero e sexualidade Ensino de biologia Science Education Social transformation Gender Sexuality Curriculum Gender and sexuality Biology teaching Enseñanza de las ciencias transformación social Género Sexualidad Currículo Género y sexualidad Enseñanza de biología |
title_short |
Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations |
title_full |
Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations |
title_fullStr |
Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations |
title_full_unstemmed |
Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations |
title_sort |
Challenges and possibilities for a curriculum that transforms sex/gender and sexuality relations |
author |
Barros, Carolina Moraes Martins de |
author_facet |
Barros, Carolina Moraes Martins de Barros, Carolina Moraes Martins de Santos, Caroline Alves dos Orofino, Rena de Paula Silva, Maíra Batistoni e Santos, Caroline Alves dos Orofino, Rena de Paula Silva, Maíra Batistoni e |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Caroline Alves dos Orofino, Rena de Paula Silva, Maíra Batistoni e |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Carolina Moraes Martins de Santos, Caroline Alves dos Orofino, Rena de Paula Silva, Maíra Batistoni e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Científica Transformação social Gênero Sexualidade Currículo Gênero e sexualidade Ensino de biologia Science Education Social transformation Gender Sexuality Curriculum Gender and sexuality Biology teaching Enseñanza de las ciencias transformación social Género Sexualidad Currículo Género y sexualidad Enseñanza de biología |
topic |
Educação Científica Transformação social Gênero Sexualidade Currículo Gênero e sexualidade Ensino de biologia Science Education Social transformation Gender Sexuality Curriculum Gender and sexuality Biology teaching Enseñanza de las ciencias transformación social Género Sexualidad Currículo Género y sexualidad Enseñanza de biología |
description |
We have adopted the concept of curriculum as a discourse, built through social processes of dispute and capable of regulating teaching practice and student learning. We gathered evidence of how science and biology curricula build and reinforce inequalities of sex/gender and sexuality, in which the norm is the cis-hetero-male body, and afterwards summarized curriculum proposals to overcome these oppressive practices. Such evidence is presented in three strands: i) scientific knowledge, ii) teaching material, and iii) teaching action. By organizing the reflections and propositions about sex/gender and sexuality in the curriculum and in science education literature, this essay contributes to the construction of curricula that drive social context's transformation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077 10.46667/renbio.v16inesp.1.1077 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1077 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1077/404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1083-1102 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1083-1102 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1083-1102 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1822179631274393600 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1077 |