When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244 |
Resumo: | The scenario of medical education has expressed demands and specific configurations, which negotiate a reconfiguration of the ways and means to see and do Medicine, standing in the foreground, a restructuring of medical curricula. In this article, from observations and official documents of a medical curriculum that undergoes restructuring, it is argued that discourses of Sexuality and Gender crossing ways of teaching, learning, doing and practicing medicine in both the model that is considered necessary overcome, as in the model that aims to establish. From a line of action inspired by the analytical of the discourse of Michel Foucault, the aim is to show how the medical discourse is gendered and sexualized, and as the Medical produces gender and sexualizes bodies through the medicalization understood as moralizing of sexuality. Finally, as has worked in management, marking, cataloging, standardizing, normalizing, standardizing, and pathologizing medicalizando bodies. |
id |
UNESP-7_73bc595187a793015e80c910e84c2efa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/6244 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and genderCuando el cambio reitera la norma: reestructuración curricular de la Medicina en posibles articulaciones con sexualidad y géneroQuando a mudança reitera a norma: reestruturação curricular da medicina em possíveis articulações com sexualidade e gêneroMedical curriculum. Sexuality. Relations of gender.Currículo médico. Sexualidad. Relaciones de género.Currículo MédicoSexualidadeNormas de GêneroThe scenario of medical education has expressed demands and specific configurations, which negotiate a reconfiguration of the ways and means to see and do Medicine, standing in the foreground, a restructuring of medical curricula. In this article, from observations and official documents of a medical curriculum that undergoes restructuring, it is argued that discourses of Sexuality and Gender crossing ways of teaching, learning, doing and practicing medicine in both the model that is considered necessary overcome, as in the model that aims to establish. From a line of action inspired by the analytical of the discourse of Michel Foucault, the aim is to show how the medical discourse is gendered and sexualized, and as the Medical produces gender and sexualizes bodies through the medicalization understood as moralizing of sexuality. Finally, as has worked in management, marking, cataloging, standardizing, normalizing, standardizing, and pathologizing medicalizando bodies.El escenario de la educación médica ha manifestado demandas y configuraciones específicas, que negocian una reconfiguración de las formas y modos de ver y hacer Medicina, colocando, en primer plano, una reestructuración de los currículos médicos. En este artículo, a partir de las observaciones y documentos oficiales de un currículo de Medicina, que pasa por una reestructuración, se argumenta que discursos de Sexualidad y Género atraviesan las formas de enseñar, aprender, hacer y practicar la Medicina, tanto en el modelo que se considera necesario superar, como en el modelo que se desea instituir. A partir de una línea de acción inspirada en la analítica del discurso de Michel Foucault, se pretende apuntar como el discurso médico es generificado y sexualizado, y como la Medicina generifica y sexualiza cuerpos por medio de una medicalización extendida como moralización de la sexualidad. Por fin, como la Medicina ha actuado en el gerenciamiento de los cuerpos, marcándolos, catalogándolos, normatizándolos, normalizándolos, padronizándolos, patologizándolos e medicalizándolos.O cenário da educação médica tem manifestado demandas e configurações específicas, que negociam uma reconfiguração das formas e modos de se ver e fazer Medicina, colocando-se, em primeiro plano, uma reestruturação dos currículos médicos. Nesse artigo, a partir de observações e documentos oficiais de um currículo de Medicina que passa por reestruturação, argumenta-se que discursos de Sexualidade e Gênero atravessam as formas de ensinar, aprender, fazer e praticar a Medicina, tanto no modelo que se considera necessário ultrapassar, quanto no modelo que se almeja instituir. A partir de uma linha de ação inspirada na analítica do discurso de Michel Foucault, pretende-se apontar como o discurso médico é generificado e sexualizado e como a Medicina generifica e sexualiza corpos por meio de uma medicalização entendida como moralização da sexualidade. Por fim, como tem atuado no gerenciamento dos corpos, marcando-os, catalogando-os, normatizando-os, normalizando-os, padronizando-os, patologizando-os e medicalizando-os.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/624410.18675/1981-8106.vol24.n45.p144-161Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 45 (2014); 144-161Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 45 (2014); 144-161Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 45 (2014); 144-1611981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244/6058Leite, André Filipe dos SantosOliveira, Thiago Ranniery Moreira deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T19:15:31Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/6244Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T19:15:31EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender Cuando el cambio reitera la norma: reestructuración curricular de la Medicina en posibles articulaciones con sexualidad y género Quando a mudança reitera a norma: reestruturação curricular da medicina em possíveis articulações com sexualidade e gênero |
title |
When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender |
spellingShingle |
When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender Leite, André Filipe dos Santos Medical curriculum. Sexuality. Relations of gender. Currículo médico. Sexualidad. Relaciones de género. Currículo Médico Sexualidade Normas de Gênero |
title_short |
When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender |
title_full |
When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender |
title_fullStr |
When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender |
title_full_unstemmed |
When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender |
title_sort |
When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender |
author |
Leite, André Filipe dos Santos |
author_facet |
Leite, André Filipe dos Santos Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, André Filipe dos Santos Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Medical curriculum. Sexuality. Relations of gender. Currículo médico. Sexualidad. Relaciones de género. Currículo Médico Sexualidade Normas de Gênero |
topic |
Medical curriculum. Sexuality. Relations of gender. Currículo médico. Sexualidad. Relaciones de género. Currículo Médico Sexualidade Normas de Gênero |
description |
The scenario of medical education has expressed demands and specific configurations, which negotiate a reconfiguration of the ways and means to see and do Medicine, standing in the foreground, a restructuring of medical curricula. In this article, from observations and official documents of a medical curriculum that undergoes restructuring, it is argued that discourses of Sexuality and Gender crossing ways of teaching, learning, doing and practicing medicine in both the model that is considered necessary overcome, as in the model that aims to establish. From a line of action inspired by the analytical of the discourse of Michel Foucault, the aim is to show how the medical discourse is gendered and sexualized, and as the Medical produces gender and sexualizes bodies through the medicalization understood as moralizing of sexuality. Finally, as has worked in management, marking, cataloging, standardizing, normalizing, standardizing, and pathologizing medicalizando bodies. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244 10.18675/1981-8106.vol24.n45.p144-161 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol24.n45.p144-161 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244/6058 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 45 (2014); 144-161 Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 45 (2014); 144-161 Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 45 (2014); 144-161 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811497918464 |