When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, André Filipe dos Santos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244
Resumo: The scenario of medical education has expressed demands and specific configurations, which negotiate a reconfiguration of the ways and means to see and do Medicine, standing in the foreground, a restructuring of medical curricula. In this article, from observations and official documents of a medical curriculum that undergoes restructuring, it is argued that discourses of Sexuality and Gender crossing ways of teaching, learning, doing and practicing medicine in both the model that is considered necessary overcome, as in the model that aims to establish. From a line of action inspired by the analytical of the discourse of Michel Foucault, the aim is to show how the medical discourse is gendered and sexualized, and as the Medical produces gender and sexualizes bodies through the medicalization understood as moralizing of sexuality. Finally, as has worked in management, marking, cataloging, standardizing, normalizing, standardizing, and pathologizing medicalizando bodies.
id UNESP-7_73bc595187a793015e80c910e84c2efa
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/6244
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and genderCuando el cambio reitera la norma: reestructuración curricular de la Medicina en posibles articulaciones con sexualidad y géneroQuando a mudança reitera a norma: reestruturação curricular da medicina em possíveis articulações com sexualidade e gêneroMedical curriculum. Sexuality. Relations of gender.Currículo médico. Sexualidad. Relaciones de género.Currículo MédicoSexualidadeNormas de GêneroThe scenario of medical education has expressed demands and specific configurations, which negotiate a reconfiguration of the ways and means to see and do Medicine, standing in the foreground, a restructuring of medical curricula. In this article, from observations and official documents of a medical curriculum that undergoes restructuring, it is argued that discourses of Sexuality and Gender crossing ways of teaching, learning, doing and practicing medicine in both the model that is considered necessary overcome, as in the model that aims to establish. From a line of action inspired by the analytical of the discourse of Michel Foucault, the aim is to show how the medical discourse is gendered and sexualized, and as the Medical produces gender and sexualizes bodies through the medicalization understood as moralizing of sexuality. Finally, as has worked in management, marking, cataloging, standardizing, normalizing, standardizing, and pathologizing medicalizando bodies.El escenario de la educación médica ha manifestado demandas y configuraciones específicas, que negocian una reconfiguración de las formas y modos de ver y hacer Medicina, colocando, en primer plano, una reestructuración de los currículos médicos. En este artículo, a partir de las observaciones y documentos oficiales de un currículo de Medicina, que pasa por una reestructuración, se argumenta que discursos de Sexualidad y Género atraviesan las formas de enseñar, aprender, hacer y practicar la Medicina, tanto en el modelo que se considera necesario superar, como en el modelo que se desea instituir. A partir de una línea de acción inspirada en la analítica del discurso de Michel Foucault, se pretende apuntar como el discurso médico es generificado y sexualizado, y como la Medicina generifica y sexualiza cuerpos por medio de una medicalización extendida como moralización de la sexualidad. Por fin, como la Medicina ha actuado en el gerenciamiento de los cuerpos, marcándolos, catalogándolos, normatizándolos, normalizándolos, padronizándolos, patologizándolos e medicalizándolos.O cenário da educação médica tem manifestado demandas e configurações específicas, que negociam uma reconfiguração das formas e modos de se ver e fazer Medicina, colocando-se, em primeiro plano, uma reestruturação dos currículos médicos. Nesse artigo, a partir de observações e documentos oficiais de um currículo de Medicina que passa por reestruturação, argumenta-se que discursos de Sexualidade e Gênero atravessam as formas de ensinar, aprender, fazer e praticar a Medicina, tanto no modelo que se considera necessário ultrapassar, quanto no modelo que se almeja instituir. A partir de uma linha de ação inspirada na analítica do discurso de Michel Foucault, pretende-se apontar como o discurso médico é generificado e sexualizado e como a Medicina generifica e sexualiza corpos por meio de uma medicalização entendida como moralização da sexualidade. Por fim, como tem atuado no gerenciamento dos corpos, marcando-os, catalogando-os, normatizando-os, normalizando-os, padronizando-os, patologizando-os e medicalizando-os.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/624410.18675/1981-8106.vol24.n45.p144-161Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 45 (2014); 144-161Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 45 (2014); 144-161Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 45 (2014); 144-1611981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244/6058Leite, André Filipe dos SantosOliveira, Thiago Ranniery Moreira deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T19:15:31Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/6244Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T19:15:31EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender
Cuando el cambio reitera la norma: reestructuración curricular de la Medicina en posibles articulaciones con sexualidad y género
Quando a mudança reitera a norma: reestruturação curricular da medicina em possíveis articulações com sexualidade e gênero
title When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender
spellingShingle When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender
Leite, André Filipe dos Santos
Medical curriculum. Sexuality. Relations of gender.
Currículo médico. Sexualidad. Relaciones de género.
Currículo Médico
Sexualidade
Normas de Gênero
title_short When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender
title_full When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender
title_fullStr When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender
title_full_unstemmed When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender
title_sort When change reiterates the norm: curriculum restructuring of medicine in possible connections with sexuality and gender
author Leite, André Filipe dos Santos
author_facet Leite, André Filipe dos Santos
Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
author_role author
author2 Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, André Filipe dos Santos
Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Medical curriculum. Sexuality. Relations of gender.
Currículo médico. Sexualidad. Relaciones de género.
Currículo Médico
Sexualidade
Normas de Gênero
topic Medical curriculum. Sexuality. Relations of gender.
Currículo médico. Sexualidad. Relaciones de género.
Currículo Médico
Sexualidade
Normas de Gênero
description The scenario of medical education has expressed demands and specific configurations, which negotiate a reconfiguration of the ways and means to see and do Medicine, standing in the foreground, a restructuring of medical curricula. In this article, from observations and official documents of a medical curriculum that undergoes restructuring, it is argued that discourses of Sexuality and Gender crossing ways of teaching, learning, doing and practicing medicine in both the model that is considered necessary overcome, as in the model that aims to establish. From a line of action inspired by the analytical of the discourse of Michel Foucault, the aim is to show how the medical discourse is gendered and sexualized, and as the Medical produces gender and sexualizes bodies through the medicalization understood as moralizing of sexuality. Finally, as has worked in management, marking, cataloging, standardizing, normalizing, standardizing, and pathologizing medicalizando bodies.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244
10.18675/1981-8106.vol24.n45.p144-161
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol24.n45.p144-161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6244/6058
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 45 (2014); 144-161
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 45 (2014); 144-161
Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 45 (2014); 144-161
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811497918464