Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zorzo, Viviani
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bozzini, Isabela Custódio Talora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145
Resumo: This work is the result of a qualitative research that investigated the didactic strategies used in the teaching of Environmental Education (EA) in schools, based on articles published in Ciência & Educação. After the search and appreciation of the texts, they were categorized based on Discursive Textual Analysis. The categories created were: field activities, dissemination, discursive, experimental, playful, contextualization, dramatization, didactic modeling, lectures and expository classes, researches, problematization, group work and generator theme. The data showed that research that describes EE actions is more present in the final years of Elementary and High School. As for the strategies it was possible to observe a plurality, evidencing that one can and should teach EA in different ways.
id SBEnBio_6e59a71388c3759aabd8bf79d5a74308
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/145
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Didactic strategies for teaching environmental education: a look at researchEstrategias didácticas para la enseñanza de la educación ambiental: una mirada investigacionesEstratégias didáticas para o ensino de educação ambiental : um olhar para pesquisasEducação AmbientalEnsino CiênciasCiênciasDidáticaEnvironmental EducationTeaching SciencesSciencesDidacticsEducación AmbientalEnseñanza de la cienciaCienciasDidácticaThis work is the result of a qualitative research that investigated the didactic strategies used in the teaching of Environmental Education (EA) in schools, based on articles published in Ciência & Educação. After the search and appreciation of the texts, they were categorized based on Discursive Textual Analysis. The categories created were: field activities, dissemination, discursive, experimental, playful, contextualization, dramatization, didactic modeling, lectures and expository classes, researches, problematization, group work and generator theme. The data showed that research that describes EE actions is more present in the final years of Elementary and High School. As for the strategies it was possible to observe a plurality, evidencing that one can and should teach EA in different ways.Este trabajo es el resultado de una investigación cualitativa que investigó las estrategias didácticas utilizadas en la enseñanza de la Educación Ambiental (EA) en las escuelas, a partir de artículos publicados en la Revista Ciência & Educação. Luego de la búsqueda y valoración de los textos, se categorizaron en base al Análisis Textual Discursivo. Las categorías creadas fueron: campo, divulgación, discursiva, experimental, actividades lúdicas, contextualización, dramatización, modelado didáctico, charlas y clases expositivas, investigación, problematización, trabajo en grupo y un tema generador. Los datos mostraron que la investigación que describe las acciones de EA está más presente en los últimos años de la escuela primaria y secundaria. En cuanto a las estrategias, se pudo observar una pluralidad, mostrando que la EA puede y debe enseñarse de diferentes formas.Este trabalho é fruto de uma pesquisa qualitativa que investigou as estratégias didáticas usadas no ensino da Educação Ambiental (EA) nas escolas, a partir de artigos publicados na Revista Ciência & Educação. Após a busca e apreciação dos textos, eles foram categorizados com base na Análise Textual Discursiva. As categorias criadas foram: atividades de campo, de divulgação, discursivas, experimentais, lúdicas, contextualização, dramatização, modelização didática, palestras e aulas expositivas, pesquisas, problematização, trabalhos em grupo e tema gerador. Os dados mostraram que as pesquisas que descrevem ações de EA estão mais presentes nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Quanto aos recursos e estratégias foi possível observar uma pluralidade, evidenciando que se pode e deve ensinar EA de diferentes maneiras.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2018-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/14510.46667/renbio.v11i1.145SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-1382763-889810.46667/renbio.v11i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145/26BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2018 Viviani Zorzo, Isabela Custódio Talora Bozzinihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZorzo, VivianiBozzini, Isabela Custódio Talora2020-08-08T05:22:41Zoai:ojs.renbio.org.br:article/145Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-08T05:22:41Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research
Estrategias didácticas para la enseñanza de la educación ambiental: una mirada investigaciones
Estratégias didáticas para o ensino de educação ambiental : um olhar para pesquisas
title Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research
spellingShingle Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research
Zorzo, Viviani
Educação Ambiental
Ensino Ciências
Ciências
Didática
Environmental Education
Teaching Sciences
Sciences
Didactics
Educación Ambiental
Enseñanza de la ciencia
Ciencias
Didáctica
title_short Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research
title_full Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research
title_fullStr Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research
title_full_unstemmed Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research
title_sort Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research
author Zorzo, Viviani
author_facet Zorzo, Viviani
Bozzini, Isabela Custódio Talora
author_role author
author2 Bozzini, Isabela Custódio Talora
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zorzo, Viviani
Bozzini, Isabela Custódio Talora
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Ensino Ciências
Ciências
Didática
Environmental Education
Teaching Sciences
Sciences
Didactics
Educación Ambiental
Enseñanza de la ciencia
Ciencias
Didáctica
topic Educação Ambiental
Ensino Ciências
Ciências
Didática
Environmental Education
Teaching Sciences
Sciences
Didactics
Educación Ambiental
Enseñanza de la ciencia
Ciencias
Didáctica
description This work is the result of a qualitative research that investigated the didactic strategies used in the teaching of Environmental Education (EA) in schools, based on articles published in Ciência & Educação. After the search and appreciation of the texts, they were categorized based on Discursive Textual Analysis. The categories created were: field activities, dissemination, discursive, experimental, playful, contextualization, dramatization, didactic modeling, lectures and expository classes, researches, problematization, group work and generator theme. The data showed that research that describes EE actions is more present in the final years of Elementary and High School. As for the strategies it was possible to observe a plurality, evidencing that one can and should teach EA in different ways.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145
10.46667/renbio.v11i1.145
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v11i1.145
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145/26
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Viviani Zorzo, Isabela Custódio Talora Bozzini
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Viviani Zorzo, Isabela Custódio Talora Bozzini
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138
2763-8898
10.46667/renbio.v11i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866804776960