Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145 |
Resumo: | This work is the result of a qualitative research that investigated the didactic strategies used in the teaching of Environmental Education (EA) in schools, based on articles published in Ciência & Educação. After the search and appreciation of the texts, they were categorized based on Discursive Textual Analysis. The categories created were: field activities, dissemination, discursive, experimental, playful, contextualization, dramatization, didactic modeling, lectures and expository classes, researches, problematization, group work and generator theme. The data showed that research that describes EE actions is more present in the final years of Elementary and High School. As for the strategies it was possible to observe a plurality, evidencing that one can and should teach EA in different ways. |
id |
SBEnBio_6e59a71388c3759aabd8bf79d5a74308 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/145 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic strategies for teaching environmental education: a look at researchEstrategias didácticas para la enseñanza de la educación ambiental: una mirada investigacionesEstratégias didáticas para o ensino de educação ambiental : um olhar para pesquisasEducação AmbientalEnsino CiênciasCiênciasDidáticaEnvironmental EducationTeaching SciencesSciencesDidacticsEducación AmbientalEnseñanza de la cienciaCienciasDidácticaThis work is the result of a qualitative research that investigated the didactic strategies used in the teaching of Environmental Education (EA) in schools, based on articles published in Ciência & Educação. After the search and appreciation of the texts, they were categorized based on Discursive Textual Analysis. The categories created were: field activities, dissemination, discursive, experimental, playful, contextualization, dramatization, didactic modeling, lectures and expository classes, researches, problematization, group work and generator theme. The data showed that research that describes EE actions is more present in the final years of Elementary and High School. As for the strategies it was possible to observe a plurality, evidencing that one can and should teach EA in different ways.Este trabajo es el resultado de una investigación cualitativa que investigó las estrategias didácticas utilizadas en la enseñanza de la Educación Ambiental (EA) en las escuelas, a partir de artículos publicados en la Revista Ciência & Educação. Luego de la búsqueda y valoración de los textos, se categorizaron en base al Análisis Textual Discursivo. Las categorías creadas fueron: campo, divulgación, discursiva, experimental, actividades lúdicas, contextualización, dramatización, modelado didáctico, charlas y clases expositivas, investigación, problematización, trabajo en grupo y un tema generador. Los datos mostraron que la investigación que describe las acciones de EA está más presente en los últimos años de la escuela primaria y secundaria. En cuanto a las estrategias, se pudo observar una pluralidad, mostrando que la EA puede y debe enseñarse de diferentes formas.Este trabalho é fruto de uma pesquisa qualitativa que investigou as estratégias didáticas usadas no ensino da Educação Ambiental (EA) nas escolas, a partir de artigos publicados na Revista Ciência & Educação. Após a busca e apreciação dos textos, eles foram categorizados com base na Análise Textual Discursiva. As categorias criadas foram: atividades de campo, de divulgação, discursivas, experimentais, lúdicas, contextualização, dramatização, modelização didática, palestras e aulas expositivas, pesquisas, problematização, trabalhos em grupo e tema gerador. Os dados mostraram que as pesquisas que descrevem ações de EA estão mais presentes nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Quanto aos recursos e estratégias foi possível observar uma pluralidade, evidenciando que se pode e deve ensinar EA de diferentes maneiras.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2018-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/14510.46667/renbio.v11i1.145SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-1382763-889810.46667/renbio.v11i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145/26BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2018 Viviani Zorzo, Isabela Custódio Talora Bozzinihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZorzo, VivianiBozzini, Isabela Custódio Talora2020-08-08T05:22:41Zoai:ojs.renbio.org.br:article/145Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-08T05:22:41Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research Estrategias didácticas para la enseñanza de la educación ambiental: una mirada investigaciones Estratégias didáticas para o ensino de educação ambiental : um olhar para pesquisas |
title |
Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research |
spellingShingle |
Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research Zorzo, Viviani Educação Ambiental Ensino Ciências Ciências Didática Environmental Education Teaching Sciences Sciences Didactics Educación Ambiental Enseñanza de la ciencia Ciencias Didáctica |
title_short |
Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research |
title_full |
Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research |
title_fullStr |
Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research |
title_full_unstemmed |
Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research |
title_sort |
Didactic strategies for teaching environmental education: a look at research |
author |
Zorzo, Viviani |
author_facet |
Zorzo, Viviani Bozzini, Isabela Custódio Talora |
author_role |
author |
author2 |
Bozzini, Isabela Custódio Talora |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zorzo, Viviani Bozzini, Isabela Custódio Talora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Ensino Ciências Ciências Didática Environmental Education Teaching Sciences Sciences Didactics Educación Ambiental Enseñanza de la ciencia Ciencias Didáctica |
topic |
Educação Ambiental Ensino Ciências Ciências Didática Environmental Education Teaching Sciences Sciences Didactics Educación Ambiental Enseñanza de la ciencia Ciencias Didáctica |
description |
This work is the result of a qualitative research that investigated the didactic strategies used in the teaching of Environmental Education (EA) in schools, based on articles published in Ciência & Educação. After the search and appreciation of the texts, they were categorized based on Discursive Textual Analysis. The categories created were: field activities, dissemination, discursive, experimental, playful, contextualization, dramatization, didactic modeling, lectures and expository classes, researches, problematization, group work and generator theme. The data showed that research that describes EE actions is more present in the final years of Elementary and High School. As for the strategies it was possible to observe a plurality, evidencing that one can and should teach EA in different ways. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145 10.46667/renbio.v11i1.145 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v11i1.145 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/145/26 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Viviani Zorzo, Isabela Custódio Talora Bozzini https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Viviani Zorzo, Isabela Custódio Talora Bozzini https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2018: v.11, n.1 (out. 2018); 122-138 2763-8898 10.46667/renbio.v11i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866804776960 |