State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Hanna Patrícia da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alves, José Moysés
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901
Resumo: Considering the importance of Biology in high school, we conducted a state-of-the-art review in order to identify how interventional research on Biology teaching presented learning difficulties and their overcoming. We analyzed 56 studies from 2010 to 2020. We evidenced the use of varied theoretical references, in research with a qualitative approach. Learning difficulties were not the object of specific study, being considered in the research justifications and attributed to the complexity of the content, the characteristics of the learners, and the teaching methodologies. We identified diversified pedagogical interventions, in general, evaluated as successful. The research emphasized the operational dimension of learning, and few studies considered the uniqueness of the students and their affective relationships.
id SBEnBio_700cb6af3ecbfb5f93645ea72ce9cc4c
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/901
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching researchEstado del arte de la investigación sobre la superación de las dificultades de aprendizaje en la enseñanza de la BiologíaEstado da arte sobre a superação das dificuldades de aprendizagem em pesquisas na área de ensino de BiologiaEnsino médioDificuldades de aprendizagemEnsino de biologiaEstratégias pedagógicasAprendizagem de biologiaEnsino de biologiaDificuldades de aprendizagemHigh school; Learning difficultiesBiology teachingPedagogical strategiesBiology learningBiology teachingBiology learning difficultiesEscuela secundariaDificultades de aprendizajeEnseñanza de la BiologíaEstrategias pedagógicasEnseñanza de la biologíaDificultades de aprendizaje de la biologíaAprendizaje de la biologíaConsidering the importance of Biology in high school, we conducted a state-of-the-art review in order to identify how interventional research on Biology teaching presented learning difficulties and their overcoming. We analyzed 56 studies from 2010 to 2020. We evidenced the use of varied theoretical references, in research with a qualitative approach. Learning difficulties were not the object of specific study, being considered in the research justifications and attributed to the complexity of the content, the characteristics of the learners, and the teaching methodologies. We identified diversified pedagogical interventions, in general, evaluated as successful. The research emphasized the operational dimension of learning, and few studies considered the uniqueness of the students and their affective relationships.Considerando la importancia de la Biología en la educación secundaria, realizamos una revisión del estado del arte con el objetivo de identificar cómo se presentan las dificultades de aprendizaje y su superación en las investigaciones intervencionistas sobre la enseñanza de la Biología. Analizamos 56 encuestas, de 2010 a 2020. Evidenciamos el uso de referenciales teóricos variados, en encuestas con enfoque cualitativo. Las dificultades de aprendizaje no fueron objeto de un estudio específico, siendo consideradas en las justificaciones de la investigación y atribuidas a la complejidad del contenido, las características de los educandos y las metodologías de enseñanza. Identificamos intervenciones pedagógicas diversificadas, generalmente evaluadas como exitosas. La investigación ha enfatizado la dimensión operativa del aprendizaje y pocos trabajos han considerado la singularidad de los estudiantes y sus relaciones afectivas.Considerando a importância da Biologia no ensino médio, realizamos uma revisão do tipo estado da arte com o objetivo de identificar como as dificuldades de aprendizagem e sua superação são apresentadas em pesquisas de natureza interventiva sobre o ensino de Biologia. Analisamos 56 pesquisas, no período de 2010 a 2020. Evidenciamos a utilização de referenciais teóricos variados, em pesquisas com abordagem qualitativa. As dificuldades de aprendizagem não foram objeto de estudo específico, sendo consideradas nas justificativas das pesquisas e atribuídas à complexidade do conteúdo, às características dos aprendizes e às metodologias de ensino. Identificamos intervenções pedagógicas diversificadas, em geral, avaliadas como bem sucedidas. As pesquisas enfatizaram a dimensão operacional da aprendizagem e poucos trabalhos consideraram a singularidade dos estudantes e suas relações afetivas.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/90110.46667/renbio.v16i1.901SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-962763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901/318Brazil, 2010-2020Brasil, 2010-2020Brasil, 2010-2020Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Hanna Patrícia da SilvaAlves, José Moysés2023-07-12T21:41:12Zoai:ojs.renbio.org.br:article/901Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:12Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research
Estado del arte de la investigación sobre la superación de las dificultades de aprendizaje en la enseñanza de la Biología
Estado da arte sobre a superação das dificuldades de aprendizagem em pesquisas na área de ensino de Biologia
title State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research
spellingShingle State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research
Bezerra, Hanna Patrícia da Silva
Ensino médio
Dificuldades de aprendizagem
Ensino de biologia
Estratégias pedagógicas
Aprendizagem de biologia
Ensino de biologia
Dificuldades de aprendizagem
High school
; Learning difficulties
Biology teaching
Pedagogical strategies
Biology learning
Biology teaching
Biology learning difficulties
Escuela secundaria
Dificultades de aprendizaje
Enseñanza de la Biología
Estrategias pedagógicas
Enseñanza de la biología
Dificultades de aprendizaje de la biología
Aprendizaje de la biología
title_short State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research
title_full State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research
title_fullStr State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research
title_full_unstemmed State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research
title_sort State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research
author Bezerra, Hanna Patrícia da Silva
author_facet Bezerra, Hanna Patrícia da Silva
Alves, José Moysés
author_role author
author2 Alves, José Moysés
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Hanna Patrícia da Silva
Alves, José Moysés
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino médio
Dificuldades de aprendizagem
Ensino de biologia
Estratégias pedagógicas
Aprendizagem de biologia
Ensino de biologia
Dificuldades de aprendizagem
High school
; Learning difficulties
Biology teaching
Pedagogical strategies
Biology learning
Biology teaching
Biology learning difficulties
Escuela secundaria
Dificultades de aprendizaje
Enseñanza de la Biología
Estrategias pedagógicas
Enseñanza de la biología
Dificultades de aprendizaje de la biología
Aprendizaje de la biología
topic Ensino médio
Dificuldades de aprendizagem
Ensino de biologia
Estratégias pedagógicas
Aprendizagem de biologia
Ensino de biologia
Dificuldades de aprendizagem
High school
; Learning difficulties
Biology teaching
Pedagogical strategies
Biology learning
Biology teaching
Biology learning difficulties
Escuela secundaria
Dificultades de aprendizaje
Enseñanza de la Biología
Estrategias pedagógicas
Enseñanza de la biología
Dificultades de aprendizaje de la biología
Aprendizaje de la biología
description Considering the importance of Biology in high school, we conducted a state-of-the-art review in order to identify how interventional research on Biology teaching presented learning difficulties and their overcoming. We analyzed 56 studies from 2010 to 2020. We evidenced the use of varied theoretical references, in research with a qualitative approach. Learning difficulties were not the object of specific study, being considered in the research justifications and attributed to the complexity of the content, the characteristics of the learners, and the teaching methodologies. We identified diversified pedagogical interventions, in general, evaluated as successful. The research emphasized the operational dimension of learning, and few studies considered the uniqueness of the students and their affective relationships.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901
10.46667/renbio.v16i1.901
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i1.901
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901/318
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, 2010-2020
Brasil, 2010-2020
Brasil, 2010-2020
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96
2763-8898
10.46667/renbio.v16i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866039316480