State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901 |
Resumo: | Considering the importance of Biology in high school, we conducted a state-of-the-art review in order to identify how interventional research on Biology teaching presented learning difficulties and their overcoming. We analyzed 56 studies from 2010 to 2020. We evidenced the use of varied theoretical references, in research with a qualitative approach. Learning difficulties were not the object of specific study, being considered in the research justifications and attributed to the complexity of the content, the characteristics of the learners, and the teaching methodologies. We identified diversified pedagogical interventions, in general, evaluated as successful. The research emphasized the operational dimension of learning, and few studies considered the uniqueness of the students and their affective relationships. |
id |
SBEnBio_700cb6af3ecbfb5f93645ea72ce9cc4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/901 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching researchEstado del arte de la investigación sobre la superación de las dificultades de aprendizaje en la enseñanza de la BiologíaEstado da arte sobre a superação das dificuldades de aprendizagem em pesquisas na área de ensino de BiologiaEnsino médioDificuldades de aprendizagemEnsino de biologiaEstratégias pedagógicasAprendizagem de biologiaEnsino de biologiaDificuldades de aprendizagemHigh school; Learning difficultiesBiology teachingPedagogical strategiesBiology learningBiology teachingBiology learning difficultiesEscuela secundariaDificultades de aprendizajeEnseñanza de la BiologíaEstrategias pedagógicasEnseñanza de la biologíaDificultades de aprendizaje de la biologíaAprendizaje de la biologíaConsidering the importance of Biology in high school, we conducted a state-of-the-art review in order to identify how interventional research on Biology teaching presented learning difficulties and their overcoming. We analyzed 56 studies from 2010 to 2020. We evidenced the use of varied theoretical references, in research with a qualitative approach. Learning difficulties were not the object of specific study, being considered in the research justifications and attributed to the complexity of the content, the characteristics of the learners, and the teaching methodologies. We identified diversified pedagogical interventions, in general, evaluated as successful. The research emphasized the operational dimension of learning, and few studies considered the uniqueness of the students and their affective relationships.Considerando la importancia de la Biología en la educación secundaria, realizamos una revisión del estado del arte con el objetivo de identificar cómo se presentan las dificultades de aprendizaje y su superación en las investigaciones intervencionistas sobre la enseñanza de la Biología. Analizamos 56 encuestas, de 2010 a 2020. Evidenciamos el uso de referenciales teóricos variados, en encuestas con enfoque cualitativo. Las dificultades de aprendizaje no fueron objeto de un estudio específico, siendo consideradas en las justificaciones de la investigación y atribuidas a la complejidad del contenido, las características de los educandos y las metodologías de enseñanza. Identificamos intervenciones pedagógicas diversificadas, generalmente evaluadas como exitosas. La investigación ha enfatizado la dimensión operativa del aprendizaje y pocos trabajos han considerado la singularidad de los estudiantes y sus relaciones afectivas.Considerando a importância da Biologia no ensino médio, realizamos uma revisão do tipo estado da arte com o objetivo de identificar como as dificuldades de aprendizagem e sua superação são apresentadas em pesquisas de natureza interventiva sobre o ensino de Biologia. Analisamos 56 pesquisas, no período de 2010 a 2020. Evidenciamos a utilização de referenciais teóricos variados, em pesquisas com abordagem qualitativa. As dificuldades de aprendizagem não foram objeto de estudo específico, sendo consideradas nas justificativas das pesquisas e atribuídas à complexidade do conteúdo, às características dos aprendizes e às metodologias de ensino. Identificamos intervenções pedagógicas diversificadas, em geral, avaliadas como bem sucedidas. As pesquisas enfatizaram a dimensão operacional da aprendizagem e poucos trabalhos consideraram a singularidade dos estudantes e suas relações afetivas.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/90110.46667/renbio.v16i1.901SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-962763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901/318Brazil, 2010-2020Brasil, 2010-2020Brasil, 2010-2020Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Hanna Patrícia da SilvaAlves, José Moysés2023-07-12T21:41:12Zoai:ojs.renbio.org.br:article/901Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:12Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research Estado del arte de la investigación sobre la superación de las dificultades de aprendizaje en la enseñanza de la Biología Estado da arte sobre a superação das dificuldades de aprendizagem em pesquisas na área de ensino de Biologia |
title |
State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research |
spellingShingle |
State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research Bezerra, Hanna Patrícia da Silva Ensino médio Dificuldades de aprendizagem Ensino de biologia Estratégias pedagógicas Aprendizagem de biologia Ensino de biologia Dificuldades de aprendizagem High school ; Learning difficulties Biology teaching Pedagogical strategies Biology learning Biology teaching Biology learning difficulties Escuela secundaria Dificultades de aprendizaje Enseñanza de la Biología Estrategias pedagógicas Enseñanza de la biología Dificultades de aprendizaje de la biología Aprendizaje de la biología |
title_short |
State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research |
title_full |
State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research |
title_fullStr |
State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research |
title_full_unstemmed |
State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research |
title_sort |
State-of-the-art on overcoming learning disabilities in Biology teaching research |
author |
Bezerra, Hanna Patrícia da Silva |
author_facet |
Bezerra, Hanna Patrícia da Silva Alves, José Moysés |
author_role |
author |
author2 |
Alves, José Moysés |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra, Hanna Patrícia da Silva Alves, José Moysés |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino médio Dificuldades de aprendizagem Ensino de biologia Estratégias pedagógicas Aprendizagem de biologia Ensino de biologia Dificuldades de aprendizagem High school ; Learning difficulties Biology teaching Pedagogical strategies Biology learning Biology teaching Biology learning difficulties Escuela secundaria Dificultades de aprendizaje Enseñanza de la Biología Estrategias pedagógicas Enseñanza de la biología Dificultades de aprendizaje de la biología Aprendizaje de la biología |
topic |
Ensino médio Dificuldades de aprendizagem Ensino de biologia Estratégias pedagógicas Aprendizagem de biologia Ensino de biologia Dificuldades de aprendizagem High school ; Learning difficulties Biology teaching Pedagogical strategies Biology learning Biology teaching Biology learning difficulties Escuela secundaria Dificultades de aprendizaje Enseñanza de la Biología Estrategias pedagógicas Enseñanza de la biología Dificultades de aprendizaje de la biología Aprendizaje de la biología |
description |
Considering the importance of Biology in high school, we conducted a state-of-the-art review in order to identify how interventional research on Biology teaching presented learning difficulties and their overcoming. We analyzed 56 studies from 2010 to 2020. We evidenced the use of varied theoretical references, in research with a qualitative approach. Learning difficulties were not the object of specific study, being considered in the research justifications and attributed to the complexity of the content, the characteristics of the learners, and the teaching methodologies. We identified diversified pedagogical interventions, in general, evaluated as successful. The research emphasized the operational dimension of learning, and few studies considered the uniqueness of the students and their affective relationships. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901 10.46667/renbio.v16i1.901 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i1.901 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/901/318 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, 2010-2020 Brasil, 2010-2020 Brasil, 2010-2020 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 73-96 2763-8898 10.46667/renbio.v16i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866039316480 |