Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Orozco Marín, Yonier Alexander
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458
Resumo: The objective of the work was to characterize tensions between the objectifying violence of cisnormativity and transgressive knowledge, mobilized during the development of a didactic proposal for the teaching of the endocrine system, through the analysis of the debates around "gender identity" in sports high performance, with students in the eighth grade of basic education. Through the use of autobiography as a record of the political action of the researcher/professor, the work allows us to recognize that didactic proposals with a progressive/transgressive appearance are not exempt from reinforcing violence in the teaching of biology, and that problematizing cisnormativity as structure of oppression that produces and legitimizes transphobia is an important task for the research field.
id SBEnBio_744f9727977e402f1b7e40b9f3af7333
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/458
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroomIdentidades de género en la enseñanza de la biología: entre la violencia objetificadora de la cisnormatividad y los saberes trans-gresores en sala de aulaIdentidades de gênero no ensino de biologia: entre a violência objetificadora da cisnormatividade e os saberes trans-gressores em sala de aulaEducação sexualEnsino de biologia e cisgeneridadeEnsino de biologia e transgeneridadeGênero e sexualidadePedagogias transSex educationTeaching of biology and cisgenerityTeaching of biology and transgenderityGender and sexualityTrans pedagogiesEducación sexualEnseñanza de la biología y cisgeneridadEnseñanza de la biología y transgeneridadGénero y sexualidadPedagogías transDiversidad sexual y de género en la enseñanza de la biologíaThe objective of the work was to characterize tensions between the objectifying violence of cisnormativity and transgressive knowledge, mobilized during the development of a didactic proposal for the teaching of the endocrine system, through the analysis of the debates around "gender identity" in sports high performance, with students in the eighth grade of basic education. Through the use of autobiography as a record of the political action of the researcher/professor, the work allows us to recognize that didactic proposals with a progressive/transgressive appearance are not exempt from reinforcing violence in the teaching of biology, and that problematizing cisnormativity as structure of oppression that produces and legitimizes transphobia is an important task for the research field.El objetivo del trabajo fue caracterizar tensiones entre la violencia objetificadora de la cisnormatividad y saberes transgresores, movilizadas durante el desarrollo de una propuesta didáctica para la enseñanza del sistema endocrino, por medio del análisis de los debates alrededor de “identidad de género” en los deportes de alto rendimiento, con estudiantes del grado octavo de la educación básica. Por medio del uso de la autobiografía como registro de la acción política del sujeto investigador/profesor, el trabajo permite reconocer que propuestas didácticas de apariencia progresista/transgresora no están exentas de reforzar violencias en la enseñanza de la biología, y que problematizar la cisnormatividad como estructura de opresión que produce y legitima la transfobia es una tarea importante para el campo.O objetivo do trabalho foi caracterizar as tensões entre a violência objetificadora da cisnormatividade e saberes transgressores, mobilizados durante o desenvolvimento de uma proposta didática para o ensino do sistema endócrino, por meio da análise dos debates em torno da "identidade de gênero" nos esportes de alto rendimento, com alunos da oitava série do ensino fundamental. Por meio do uso da autobiografia como registro da ação política do pesquisador/professor, o trabalho permite reconhecer que propostas didáticas de aparência progressista/transgressora não estão isentas de reforçar violências no ensino de biologia, e que problematizar a cisnormatividade, como estrutura de opressão que produz e legitima a transfobia, é uma tarefa importante para o campo.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextO info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/45810.46667/renbio.v14i1.458SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 334-355Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 334-355Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 334-3552763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBiospahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458/187América Latina Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOrozco Marín, Yonier Alexander2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/458Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom
Identidades de género en la enseñanza de la biología: entre la violencia objetificadora de la cisnormatividad y los saberes trans-gresores en sala de aula
Identidades de gênero no ensino de biologia: entre a violência objetificadora da cisnormatividade e os saberes trans-gressores em sala de aula
title Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom
spellingShingle Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom
Orozco Marín, Yonier Alexander
Educação sexual
Ensino de biologia e cisgeneridade
Ensino de biologia e transgeneridade
Gênero e sexualidade
Pedagogias trans
Sex education
Teaching of biology and cisgenerity
Teaching of biology and transgenderity
Gender and sexuality
Trans pedagogies
Educación sexual
Enseñanza de la biología y cisgeneridad
Enseñanza de la biología y transgeneridad
Género y sexualidad
Pedagogías trans
Diversidad sexual y de género en la enseñanza de la biología
title_short Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom
title_full Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom
title_fullStr Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom
title_full_unstemmed Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom
title_sort Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom
author Orozco Marín, Yonier Alexander
author_facet Orozco Marín, Yonier Alexander
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Orozco Marín, Yonier Alexander
dc.subject.por.fl_str_mv Educação sexual
Ensino de biologia e cisgeneridade
Ensino de biologia e transgeneridade
Gênero e sexualidade
Pedagogias trans
Sex education
Teaching of biology and cisgenerity
Teaching of biology and transgenderity
Gender and sexuality
Trans pedagogies
Educación sexual
Enseñanza de la biología y cisgeneridad
Enseñanza de la biología y transgeneridad
Género y sexualidad
Pedagogías trans
Diversidad sexual y de género en la enseñanza de la biología
topic Educação sexual
Ensino de biologia e cisgeneridade
Ensino de biologia e transgeneridade
Gênero e sexualidade
Pedagogias trans
Sex education
Teaching of biology and cisgenerity
Teaching of biology and transgenderity
Gender and sexuality
Trans pedagogies
Educación sexual
Enseñanza de la biología y cisgeneridad
Enseñanza de la biología y transgeneridad
Género y sexualidad
Pedagogías trans
Diversidad sexual y de género en la enseñanza de la biología
description The objective of the work was to characterize tensions between the objectifying violence of cisnormativity and transgressive knowledge, mobilized during the development of a didactic proposal for the teaching of the endocrine system, through the analysis of the debates around "gender identity" in sports high performance, with students in the eighth grade of basic education. Through the use of autobiography as a record of the political action of the researcher/professor, the work allows us to recognize that didactic proposals with a progressive/transgressive appearance are not exempt from reinforcing violence in the teaching of biology, and that problematizing cisnormativity as structure of oppression that produces and legitimizes transphobia is an important task for the research field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
TextO
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458
10.46667/renbio.v14i1.458
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.458
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458/187
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv América Latina
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 334-355
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 334-355
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 334-355
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867012395008