Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458 |
Resumo: | The objective of the work was to characterize tensions between the objectifying violence of cisnormativity and transgressive knowledge, mobilized during the development of a didactic proposal for the teaching of the endocrine system, through the analysis of the debates around "gender identity" in sports high performance, with students in the eighth grade of basic education. Through the use of autobiography as a record of the political action of the researcher/professor, the work allows us to recognize that didactic proposals with a progressive/transgressive appearance are not exempt from reinforcing violence in the teaching of biology, and that problematizing cisnormativity as structure of oppression that produces and legitimizes transphobia is an important task for the research field. |
id |
SBEnBio_744f9727977e402f1b7e40b9f3af7333 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/458 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroomIdentidades de género en la enseñanza de la biología: entre la violencia objetificadora de la cisnormatividad y los saberes trans-gresores en sala de aulaIdentidades de gênero no ensino de biologia: entre a violência objetificadora da cisnormatividade e os saberes trans-gressores em sala de aulaEducação sexualEnsino de biologia e cisgeneridadeEnsino de biologia e transgeneridadeGênero e sexualidadePedagogias transSex educationTeaching of biology and cisgenerityTeaching of biology and transgenderityGender and sexualityTrans pedagogiesEducación sexualEnseñanza de la biología y cisgeneridadEnseñanza de la biología y transgeneridadGénero y sexualidadPedagogías transDiversidad sexual y de género en la enseñanza de la biologíaThe objective of the work was to characterize tensions between the objectifying violence of cisnormativity and transgressive knowledge, mobilized during the development of a didactic proposal for the teaching of the endocrine system, through the analysis of the debates around "gender identity" in sports high performance, with students in the eighth grade of basic education. Through the use of autobiography as a record of the political action of the researcher/professor, the work allows us to recognize that didactic proposals with a progressive/transgressive appearance are not exempt from reinforcing violence in the teaching of biology, and that problematizing cisnormativity as structure of oppression that produces and legitimizes transphobia is an important task for the research field.El objetivo del trabajo fue caracterizar tensiones entre la violencia objetificadora de la cisnormatividad y saberes transgresores, movilizadas durante el desarrollo de una propuesta didáctica para la enseñanza del sistema endocrino, por medio del análisis de los debates alrededor de “identidad de género” en los deportes de alto rendimiento, con estudiantes del grado octavo de la educación básica. Por medio del uso de la autobiografía como registro de la acción política del sujeto investigador/profesor, el trabajo permite reconocer que propuestas didácticas de apariencia progresista/transgresora no están exentas de reforzar violencias en la enseñanza de la biología, y que problematizar la cisnormatividad como estructura de opresión que produce y legitima la transfobia es una tarea importante para el campo.O objetivo do trabalho foi caracterizar as tensões entre a violência objetificadora da cisnormatividade e saberes transgressores, mobilizados durante o desenvolvimento de uma proposta didática para o ensino do sistema endócrino, por meio da análise dos debates em torno da "identidade de gênero" nos esportes de alto rendimento, com alunos da oitava série do ensino fundamental. Por meio do uso da autobiografia como registro da ação política do pesquisador/professor, o trabalho permite reconhecer que propostas didáticas de aparência progressista/transgressora não estão isentas de reforçar violências no ensino de biologia, e que problematizar a cisnormatividade, como estrutura de opressão que produz e legitima a transfobia, é uma tarefa importante para o campo.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextO info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/45810.46667/renbio.v14i1.458SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 334-355Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 334-355Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 334-3552763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBiospahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458/187América Latina Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOrozco Marín, Yonier Alexander2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/458Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom Identidades de género en la enseñanza de la biología: entre la violencia objetificadora de la cisnormatividad y los saberes trans-gresores en sala de aula Identidades de gênero no ensino de biologia: entre a violência objetificadora da cisnormatividade e os saberes trans-gressores em sala de aula |
title |
Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom |
spellingShingle |
Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom Orozco Marín, Yonier Alexander Educação sexual Ensino de biologia e cisgeneridade Ensino de biologia e transgeneridade Gênero e sexualidade Pedagogias trans Sex education Teaching of biology and cisgenerity Teaching of biology and transgenderity Gender and sexuality Trans pedagogies Educación sexual Enseñanza de la biología y cisgeneridad Enseñanza de la biología y transgeneridad Género y sexualidad Pedagogías trans Diversidad sexual y de género en la enseñanza de la biología |
title_short |
Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom |
title_full |
Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom |
title_fullStr |
Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom |
title_full_unstemmed |
Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom |
title_sort |
Gender identities in the teaching of biology: between the objectifying violence of cisnormativity and trans-gressive knowledge in the classroom |
author |
Orozco Marín, Yonier Alexander |
author_facet |
Orozco Marín, Yonier Alexander |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Orozco Marín, Yonier Alexander |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação sexual Ensino de biologia e cisgeneridade Ensino de biologia e transgeneridade Gênero e sexualidade Pedagogias trans Sex education Teaching of biology and cisgenerity Teaching of biology and transgenderity Gender and sexuality Trans pedagogies Educación sexual Enseñanza de la biología y cisgeneridad Enseñanza de la biología y transgeneridad Género y sexualidad Pedagogías trans Diversidad sexual y de género en la enseñanza de la biología |
topic |
Educação sexual Ensino de biologia e cisgeneridade Ensino de biologia e transgeneridade Gênero e sexualidade Pedagogias trans Sex education Teaching of biology and cisgenerity Teaching of biology and transgenderity Gender and sexuality Trans pedagogies Educación sexual Enseñanza de la biología y cisgeneridad Enseñanza de la biología y transgeneridad Género y sexualidad Pedagogías trans Diversidad sexual y de género en la enseñanza de la biología |
description |
The objective of the work was to characterize tensions between the objectifying violence of cisnormativity and transgressive knowledge, mobilized during the development of a didactic proposal for the teaching of the endocrine system, through the analysis of the debates around "gender identity" in sports high performance, with students in the eighth grade of basic education. Through the use of autobiography as a record of the political action of the researcher/professor, the work allows us to recognize that didactic proposals with a progressive/transgressive appearance are not exempt from reinforcing violence in the teaching of biology, and that problematizing cisnormativity as structure of oppression that produces and legitimizes transphobia is an important task for the research field. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto TextO info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458 10.46667/renbio.v14i1.458 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.458 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/458/187 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
América Latina |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 334-355 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 334-355 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 334-355 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867012395008 |