The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marçal, Jorge Felipe
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057
Resumo: This article aims to think of the possibilities of decolonization in the teaching of Biology, having as its scope the relationship between scientific knowledge and “non-scientific” knowledges in the constitution of school knowledge. We propose a debate on this relationship, questioning the binary division between such knowledges and its grammar of alterization of difference. We argue that such binarity articulates the subjection of difference in terms of “other” than scientific knowledges, rewriting its forms as transparent and substantial. This operation fragments the potential of the debate on the decolonization of Biology curricula with its promise of representation via inclusion, while neglecting the task of shifting the status of biological sciences from its claim to totality and completeness.
id SBEnBio_9a089da285f09def64e108e4ba0a20f4
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1057
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teachingLos “otros” del currículum: sobre las posibilidades de descolonización en la enseñanza de Biología Os “outros” do currículo: sobre as possibilidades de descolonização no ensino de BiologiaConhecimento disciplinarizado de BiologiaDiferençaColonialidadeColonialidadeDecolonialidadeCurrículo e Ensino de BiologiaAntirracismodiferençaDisciplinary knowledge of BiologyDifferenceColonialityColonialityDecolonialityCurriculumTeaching BiologyAntiracismDifferenceConocimientos disciplinarios de BiologíaDiferenciaColonialidadColonialidad DescolonialidadPlan de estudiosEnseñanza de la biologíaAnti racismo DiferenciaThis article aims to think of the possibilities of decolonization in the teaching of Biology, having as its scope the relationship between scientific knowledge and “non-scientific” knowledges in the constitution of school knowledge. We propose a debate on this relationship, questioning the binary division between such knowledges and its grammar of alterization of difference. We argue that such binarity articulates the subjection of difference in terms of “other” than scientific knowledges, rewriting its forms as transparent and substantial. This operation fragments the potential of the debate on the decolonization of Biology curricula with its promise of representation via inclusion, while neglecting the task of shifting the status of biological sciences from its claim to totality and completeness.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre las posibilidades de descolonización en la enseñanza de la Biología, teniendo como alcance las relaciones entre el saber científico y el saber “no científico” en la constitución del saber escolar. Proponemos un debate sobre estas relaciones, cuestionando la división binaria entre tal saber y su gramática de alterisar la diferencia. Argumentamos que tal binaridad articula la sujeción de la diferencia en términos de “otro” conocimiento que no el científico, reescribiendo sus formas como conocimiento transparente y sustancial. Esta operación fragmenta el potencial del debate sobre la descolonización de los currículos de Biología con su promesa de representación a través de la inclusión, mientras descuida la tarea de cambiar el estatus de las ciencias biológicas de la pretensión de totalidad y completitud.Este artigo tem como objetivo pensar as possibilidades de descolonização no ensino de Biologia, tendo como escopo as relações entre conhecimento científico e conhecimentos “não científicos” na constituição do conhecimento escolar. Propomos um debate sobre essas relações, interrogando a divisão binária entre tais conhecimentos e sua gramática de alterização da diferença. Argumentamos que tal binaridade articula a sujeição da diferença em termos de “outros” saberes que não os científicos, reescrevendo suas formas como conhecimentos transparentes e substancializáveis. Essa operação fragmenta o potencial do debate sobre a descolonização dos currículos de Biologia com sua promessa de representação via inclusão, ao passo que negligencia a tarefa de deslocar o estatuto das ciências biológicas da pretensão de totalidade e integralidade.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/105710.46667/renbio.v16i2.1057SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1127-1146Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1127-1146Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1127-11462763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057/402Brazil; 21th centuryBrasil; Siglo 21Brasil; Século XXI.Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarçal, Jorge Felipe Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de2023-11-22T05:19:53Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1057Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:53Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching
Los “otros” del currículum: sobre las posibilidades de descolonización en la enseñanza de Biología
Os “outros” do currículo: sobre as possibilidades de descolonização no ensino de Biologia
title The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching
spellingShingle The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching
Marçal, Jorge Felipe
Conhecimento disciplinarizado de Biologia
Diferença
Colonialidade
Colonialidade
Decolonialidade
Currículo e Ensino de Biologia
Antirracismo
diferença
Disciplinary knowledge of Biology
Difference
Coloniality
Coloniality
Decoloniality
Curriculum
Teaching Biology
Antiracism
Difference
Conocimientos disciplinarios de Biología
Diferencia
Colonialidad
Colonialidad
Descolonialidad
Plan de estudios
Enseñanza de la biología
Anti racismo
Diferencia
title_short The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching
title_full The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching
title_fullStr The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching
title_full_unstemmed The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching
title_sort The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching
author Marçal, Jorge Felipe
author_facet Marçal, Jorge Felipe
Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
author_role author
author2 Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marçal, Jorge Felipe
Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento disciplinarizado de Biologia
Diferença
Colonialidade
Colonialidade
Decolonialidade
Currículo e Ensino de Biologia
Antirracismo
diferença
Disciplinary knowledge of Biology
Difference
Coloniality
Coloniality
Decoloniality
Curriculum
Teaching Biology
Antiracism
Difference
Conocimientos disciplinarios de Biología
Diferencia
Colonialidad
Colonialidad
Descolonialidad
Plan de estudios
Enseñanza de la biología
Anti racismo
Diferencia
topic Conhecimento disciplinarizado de Biologia
Diferença
Colonialidade
Colonialidade
Decolonialidade
Currículo e Ensino de Biologia
Antirracismo
diferença
Disciplinary knowledge of Biology
Difference
Coloniality
Coloniality
Decoloniality
Curriculum
Teaching Biology
Antiracism
Difference
Conocimientos disciplinarios de Biología
Diferencia
Colonialidad
Colonialidad
Descolonialidad
Plan de estudios
Enseñanza de la biología
Anti racismo
Diferencia
description This article aims to think of the possibilities of decolonization in the teaching of Biology, having as its scope the relationship between scientific knowledge and “non-scientific” knowledges in the constitution of school knowledge. We propose a debate on this relationship, questioning the binary division between such knowledges and its grammar of alterization of difference. We argue that such binarity articulates the subjection of difference in terms of “other” than scientific knowledges, rewriting its forms as transparent and substantial. This operation fragments the potential of the debate on the decolonization of Biology curricula with its promise of representation via inclusion, while neglecting the task of shifting the status of biological sciences from its claim to totality and completeness.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057
10.46667/renbio.v16i2.1057
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i2.1057
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057/402
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 21th century
Brasil; Siglo 21
Brasil; Século XXI.
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1127-1146
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1127-1146
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1127-1146
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866215477248