The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057 |
Resumo: | This article aims to think of the possibilities of decolonization in the teaching of Biology, having as its scope the relationship between scientific knowledge and “non-scientific” knowledges in the constitution of school knowledge. We propose a debate on this relationship, questioning the binary division between such knowledges and its grammar of alterization of difference. We argue that such binarity articulates the subjection of difference in terms of “other” than scientific knowledges, rewriting its forms as transparent and substantial. This operation fragments the potential of the debate on the decolonization of Biology curricula with its promise of representation via inclusion, while neglecting the task of shifting the status of biological sciences from its claim to totality and completeness. |
id |
SBEnBio_9a089da285f09def64e108e4ba0a20f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1057 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teachingLos “otros” del currículum: sobre las posibilidades de descolonización en la enseñanza de Biología Os “outros” do currículo: sobre as possibilidades de descolonização no ensino de BiologiaConhecimento disciplinarizado de BiologiaDiferençaColonialidadeColonialidadeDecolonialidadeCurrículo e Ensino de BiologiaAntirracismodiferençaDisciplinary knowledge of BiologyDifferenceColonialityColonialityDecolonialityCurriculumTeaching BiologyAntiracismDifferenceConocimientos disciplinarios de BiologíaDiferenciaColonialidadColonialidad DescolonialidadPlan de estudiosEnseñanza de la biologíaAnti racismo DiferenciaThis article aims to think of the possibilities of decolonization in the teaching of Biology, having as its scope the relationship between scientific knowledge and “non-scientific” knowledges in the constitution of school knowledge. We propose a debate on this relationship, questioning the binary division between such knowledges and its grammar of alterization of difference. We argue that such binarity articulates the subjection of difference in terms of “other” than scientific knowledges, rewriting its forms as transparent and substantial. This operation fragments the potential of the debate on the decolonization of Biology curricula with its promise of representation via inclusion, while neglecting the task of shifting the status of biological sciences from its claim to totality and completeness.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre las posibilidades de descolonización en la enseñanza de la Biología, teniendo como alcance las relaciones entre el saber científico y el saber “no científico” en la constitución del saber escolar. Proponemos un debate sobre estas relaciones, cuestionando la división binaria entre tal saber y su gramática de alterisar la diferencia. Argumentamos que tal binaridad articula la sujeción de la diferencia en términos de “otro” conocimiento que no el científico, reescribiendo sus formas como conocimiento transparente y sustancial. Esta operación fragmenta el potencial del debate sobre la descolonización de los currículos de Biología con su promesa de representación a través de la inclusión, mientras descuida la tarea de cambiar el estatus de las ciencias biológicas de la pretensión de totalidad y completitud.Este artigo tem como objetivo pensar as possibilidades de descolonização no ensino de Biologia, tendo como escopo as relações entre conhecimento científico e conhecimentos “não científicos” na constituição do conhecimento escolar. Propomos um debate sobre essas relações, interrogando a divisão binária entre tais conhecimentos e sua gramática de alterização da diferença. Argumentamos que tal binaridade articula a sujeição da diferença em termos de “outros” saberes que não os científicos, reescrevendo suas formas como conhecimentos transparentes e substancializáveis. Essa operação fragmenta o potencial do debate sobre a descolonização dos currículos de Biologia com sua promessa de representação via inclusão, ao passo que negligencia a tarefa de deslocar o estatuto das ciências biológicas da pretensão de totalidade e integralidade.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/105710.46667/renbio.v16i2.1057SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1127-1146Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1127-1146Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1127-11462763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057/402Brazil; 21th centuryBrasil; Siglo 21Brasil; Século XXI.Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarçal, Jorge Felipe Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de2023-11-22T05:19:53Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1057Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:53Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching Los “otros” del currículum: sobre las posibilidades de descolonización en la enseñanza de Biología Os “outros” do currículo: sobre as possibilidades de descolonização no ensino de Biologia |
title |
The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching |
spellingShingle |
The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching Marçal, Jorge Felipe Conhecimento disciplinarizado de Biologia Diferença Colonialidade Colonialidade Decolonialidade Currículo e Ensino de Biologia Antirracismo diferença Disciplinary knowledge of Biology Difference Coloniality Coloniality Decoloniality Curriculum Teaching Biology Antiracism Difference Conocimientos disciplinarios de Biología Diferencia Colonialidad Colonialidad Descolonialidad Plan de estudios Enseñanza de la biología Anti racismo Diferencia |
title_short |
The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching |
title_full |
The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching |
title_fullStr |
The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching |
title_full_unstemmed |
The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching |
title_sort |
The “others” of the curriculum: on possibilities of decolonization in Biology teaching |
author |
Marçal, Jorge Felipe |
author_facet |
Marçal, Jorge Felipe Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marçal, Jorge Felipe Oliveira, Thiago Ranniery Moreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento disciplinarizado de Biologia Diferença Colonialidade Colonialidade Decolonialidade Currículo e Ensino de Biologia Antirracismo diferença Disciplinary knowledge of Biology Difference Coloniality Coloniality Decoloniality Curriculum Teaching Biology Antiracism Difference Conocimientos disciplinarios de Biología Diferencia Colonialidad Colonialidad Descolonialidad Plan de estudios Enseñanza de la biología Anti racismo Diferencia |
topic |
Conhecimento disciplinarizado de Biologia Diferença Colonialidade Colonialidade Decolonialidade Currículo e Ensino de Biologia Antirracismo diferença Disciplinary knowledge of Biology Difference Coloniality Coloniality Decoloniality Curriculum Teaching Biology Antiracism Difference Conocimientos disciplinarios de Biología Diferencia Colonialidad Colonialidad Descolonialidad Plan de estudios Enseñanza de la biología Anti racismo Diferencia |
description |
This article aims to think of the possibilities of decolonization in the teaching of Biology, having as its scope the relationship between scientific knowledge and “non-scientific” knowledges in the constitution of school knowledge. We propose a debate on this relationship, questioning the binary division between such knowledges and its grammar of alterization of difference. We argue that such binarity articulates the subjection of difference in terms of “other” than scientific knowledges, rewriting its forms as transparent and substantial. This operation fragments the potential of the debate on the decolonization of Biology curricula with its promise of representation via inclusion, while neglecting the task of shifting the status of biological sciences from its claim to totality and completeness. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057 10.46667/renbio.v16i2.1057 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i2.1057 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1057/402 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 21th century Brasil; Siglo 21 Brasil; Século XXI. |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 1127-1146 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 1127-1146 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 1127-1146 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866215477248 |