When Biology and poetry meet
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1155 |
Resumo: | The assumption of learning as a process of meaning casts new eyes on the biology classroom and the relationship that students establish with the objects of knowledge translated into the contents to be taught. Considering elements from the theoretical perspective of Vygotsky and Zabala, this work analyzes a didactic unit articulating poetry and the concept of human fertilization to show how students activate and mobilize their previous conceptions in an interactive context to produce scientific and biological meanings. By mediating the interactions, the teacher was able to build more interesting interactive spaces that enabled learning processes in Biology that include the development of cognitive skills that can help in a wider world reading. |
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When Biology and poetry meetDe cuando la Biología y la poesía se encuentranSobre quando a Biologia e a poesia se encontramEnsino de BiologiaAprendizagemProcessos de SignificaçãoSociointeracionismoEnsino - aprendizagemEnsino de BiologiaBiology TeachingLearningSignification ProcessesSocio-InteractionismTeaching - LearningTeaching BiologyEnseñanza de la BiologíaAprendizajeProcesos de SignificaciónSociointeraccionismoEnseñanza - aprendizajeEnseñanza de la BiologíaThe assumption of learning as a process of meaning casts new eyes on the biology classroom and the relationship that students establish with the objects of knowledge translated into the contents to be taught. Considering elements from the theoretical perspective of Vygotsky and Zabala, this work analyzes a didactic unit articulating poetry and the concept of human fertilization to show how students activate and mobilize their previous conceptions in an interactive context to produce scientific and biological meanings. By mediating the interactions, the teacher was able to build more interesting interactive spaces that enabled learning processes in Biology that include the development of cognitive skills that can help in a wider world reading.La asunción del aprendizaje como proceso de significación arroja nuevos ojos sobre el aula de Biología y la relación que establecen los estudiantes con los objetos de conocimiento traducidos en los contenidos a enseñar. Considerando elementos de la perspectiva teórica de Vygotsky y Zabala, este trabajo analiza una unidad didáctica que articula la poesía y el concepto de fecundación humana para mostrar cómo los estudiantes activan y movilizan sus concepciones previas en un contexto interactivo para la producción de significados científicos y biológicos. Al mediar las interacciones, el docente pudo construir espacios interactivos más interesantes que posibilitaron procesos de aprendizaje en Biología que incluyen el desarrollo de habilidades cognitivas que pueden ayudar en una lectura más amplia del mundo.A assunção da aprendizagem como processo de significação lança novos olhares sobre a sala de aula de Biologia e sobre a relação que os estudantes estabelecem com os objetos de conhecimento traduzidos nos conteúdos a serem ensinados. Considerando elementos da perspectiva teórica de Vygotsky e Zabala, este trabalho analisa uma unidade didática, articulando poesia e o conceito de fecundação humana para evidenciar como estudantes acionam e mobilizam suas concepções prévias em um contexto interativo para a produção de significados científicos e biológicos. Ao mediar as interações, o docente pôde construir espaços interativos mais interessantes que viabilizaram processos de aprendizagem em Biologia que incluem o desenvolvimento de competências de natureza cognitiva, contribuindo para uma leitura de mundo mais abrangente.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/115510.46667/renbio.v16i2.1155SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1297-1312Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1297-1312Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1297-13122763-889810.46667/renbio.v16i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1155/423BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Guilherme Orsolon deMachado, Ligia Cristina Ferreira2023-12-11T07:40:55Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1155Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-11T07:40:55Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
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