Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaro , Luciana Carolina Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Azevedo, Maicon Jeferson da Costa, Borba , Rodrigo Cerqueira do Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121
Resumo: The article analyzes how three textbooks of Integrative Projects of Natural Sciences and their Technologies approved by the 2021 National Book and Teaching Material Program address possibilities of confronting scientific denialism. Having studies in the fields of Curriculum and Science Education as theoretical-methodological foundations, the research identified that the works tend to bet on the development of argumentative practices and the problematization of fake news. Two of the books have similar proposals for the social appreciation of science and combating denialism. However, one of the works presents more restricted contents on such themes. This discrepancy catches fires of a certain dispute over school curricula, which textbooks materialize, also when the subject is scientific denialism.
id SBEnBio_aa4c4621b6612cf3c3899f31247b1e88
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1121
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooksPerspectivas para confrontar el negacionismo científico en los libros didácticos de proyectos integradores de Ciencias Naturales y sus tecnologíasPerspectivas para o enfrentamento do negacionismo científico em livros didáticos de projetos integradores de Ciências da Natureza e suas tecnologias CurrículoNovo Ensino MédioEnsino de Ciênciasfake newsPNLDCurrículoLivro DidáticoCurriculumNew High SchoolScience teachingfake newsPNLDCurriculumTextbookCurrículoNueva Escuela SecundariaEnseñanza de las cienciasnoticias falsasPNLDCurriculumLibro de textoThe article analyzes how three textbooks of Integrative Projects of Natural Sciences and their Technologies approved by the 2021 National Book and Teaching Material Program address possibilities of confronting scientific denialism. Having studies in the fields of Curriculum and Science Education as theoretical-methodological foundations, the research identified that the works tend to bet on the development of argumentative practices and the problematization of fake news. Two of the books have similar proposals for the social appreciation of science and combating denialism. However, one of the works presents more restricted contents on such themes. This discrepancy catches fires of a certain dispute over school curricula, which textbooks materialize, also when the subject is scientific denialism.El artículo analiza cómo tres libros de texto de Proyectos Integradores de Ciencias Naturales y sus Tecnologías aprobados por el Programa Nacional de Libros y Material Didáctico 2021 abordan posibilidades de enfrentar el negacionismo científico. Teniendo como fundamento teórico-metodológico estudios en los campos del Currículo y de la Educación en Ciencias, la investigación identificó que los trabajos tienden a apostar por el desarrollo de prácticas argumentativas y la problematización de fake news. Dos de los libros tienen propuestas similares para la valoración social de la ciencia y la lucha contra el negacionismo. Sin embargo, una de las obras presenta contenidos más restringidos a tales temas. Esta discrepancia enciende una cierta disputa sobre los currículos escolares, que los libros de texto materializan, incluso cuando el tema es el negacionismo científico.O artigo analisa como três livros didáticos de Projetos Integradores de Ciências da Natureza e suas Tecnologias aprovados pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático de 2021 abordam possibilidades de enfrentamento ao negacionismo científico. Tendo estudos dos campos do Currículo e da Educação em Ciências como alicerces teórico-metodológicos, a pesquisa identificou que as obras tendem a apostar no desenvolvimento de práticas argumentativas e na problematização de fake news. Dois dos livros possuem propostas similares para a valorização social da ciência e combate ao negacionismo. Porém, uma das obras apresenta conteúdos mais restritos sobre tais temáticas. Essa discrepância flagra lances de certa disputa pelos currículos escolares, que os livros didáticos materializam, também quando o assunto é o negacionismo científico.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/112110.46667/renbio.v16inesp.1.1121SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 844-864Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 844-864Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 844-8642763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121/388Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil ContemporâneoCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaro , Luciana Carolina SouzaAzevedo, Maicon Jeferson da CostaBorba , Rodrigo Cerqueira do Nascimento2023-11-22T05:19:37Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1121Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:37Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
Perspectivas para confrontar el negacionismo científico en los libros didácticos de proyectos integradores de Ciencias Naturales y sus tecnologías
Perspectivas para o enfrentamento do negacionismo científico em livros didáticos de projetos integradores de Ciências da Natureza e suas tecnologias
title Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
spellingShingle Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
Amaro , Luciana Carolina Souza
Currículo
Novo Ensino Médio
Ensino de Ciências
fake news
PNLD
Currículo
Livro Didático
Curriculum
New High School
Science teaching
fake news
PNLD
Curriculum
Textbook
Currículo
Nueva Escuela Secundaria
Enseñanza de las ciencias
noticias falsas
PNLD
Curriculum
Libro de texto
title_short Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
title_full Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
title_fullStr Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
title_full_unstemmed Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
title_sort Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
author Amaro , Luciana Carolina Souza
author_facet Amaro , Luciana Carolina Souza
Azevedo, Maicon Jeferson da Costa
Borba , Rodrigo Cerqueira do Nascimento
author_role author
author2 Azevedo, Maicon Jeferson da Costa
Borba , Rodrigo Cerqueira do Nascimento
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaro , Luciana Carolina Souza
Azevedo, Maicon Jeferson da Costa
Borba , Rodrigo Cerqueira do Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Novo Ensino Médio
Ensino de Ciências
fake news
PNLD
Currículo
Livro Didático
Curriculum
New High School
Science teaching
fake news
PNLD
Curriculum
Textbook
Currículo
Nueva Escuela Secundaria
Enseñanza de las ciencias
noticias falsas
PNLD
Curriculum
Libro de texto
topic Currículo
Novo Ensino Médio
Ensino de Ciências
fake news
PNLD
Currículo
Livro Didático
Curriculum
New High School
Science teaching
fake news
PNLD
Curriculum
Textbook
Currículo
Nueva Escuela Secundaria
Enseñanza de las ciencias
noticias falsas
PNLD
Curriculum
Libro de texto
description The article analyzes how three textbooks of Integrative Projects of Natural Sciences and their Technologies approved by the 2021 National Book and Teaching Material Program address possibilities of confronting scientific denialism. Having studies in the fields of Curriculum and Science Education as theoretical-methodological foundations, the research identified that the works tend to bet on the development of argumentative practices and the problematization of fake news. Two of the books have similar proposals for the social appreciation of science and combating denialism. However, one of the works presents more restricted contents on such themes. This discrepancy catches fires of a certain dispute over school curricula, which textbooks materialize, also when the subject is scientific denialism.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121
10.46667/renbio.v16inesp.1.1121
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1121
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121/388
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 844-864
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 844-864
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 844-864
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866285731840