Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121 |
Resumo: | The article analyzes how three textbooks of Integrative Projects of Natural Sciences and their Technologies approved by the 2021 National Book and Teaching Material Program address possibilities of confronting scientific denialism. Having studies in the fields of Curriculum and Science Education as theoretical-methodological foundations, the research identified that the works tend to bet on the development of argumentative practices and the problematization of fake news. Two of the books have similar proposals for the social appreciation of science and combating denialism. However, one of the works presents more restricted contents on such themes. This discrepancy catches fires of a certain dispute over school curricula, which textbooks materialize, also when the subject is scientific denialism. |
id |
SBEnBio_aa4c4621b6612cf3c3899f31247b1e88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1121 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooksPerspectivas para confrontar el negacionismo científico en los libros didácticos de proyectos integradores de Ciencias Naturales y sus tecnologíasPerspectivas para o enfrentamento do negacionismo científico em livros didáticos de projetos integradores de Ciências da Natureza e suas tecnologias CurrículoNovo Ensino MédioEnsino de Ciênciasfake newsPNLDCurrículoLivro DidáticoCurriculumNew High SchoolScience teachingfake newsPNLDCurriculumTextbookCurrículoNueva Escuela SecundariaEnseñanza de las cienciasnoticias falsasPNLDCurriculumLibro de textoThe article analyzes how three textbooks of Integrative Projects of Natural Sciences and their Technologies approved by the 2021 National Book and Teaching Material Program address possibilities of confronting scientific denialism. Having studies in the fields of Curriculum and Science Education as theoretical-methodological foundations, the research identified that the works tend to bet on the development of argumentative practices and the problematization of fake news. Two of the books have similar proposals for the social appreciation of science and combating denialism. However, one of the works presents more restricted contents on such themes. This discrepancy catches fires of a certain dispute over school curricula, which textbooks materialize, also when the subject is scientific denialism.El artículo analiza cómo tres libros de texto de Proyectos Integradores de Ciencias Naturales y sus Tecnologías aprobados por el Programa Nacional de Libros y Material Didáctico 2021 abordan posibilidades de enfrentar el negacionismo científico. Teniendo como fundamento teórico-metodológico estudios en los campos del Currículo y de la Educación en Ciencias, la investigación identificó que los trabajos tienden a apostar por el desarrollo de prácticas argumentativas y la problematización de fake news. Dos de los libros tienen propuestas similares para la valoración social de la ciencia y la lucha contra el negacionismo. Sin embargo, una de las obras presenta contenidos más restringidos a tales temas. Esta discrepancia enciende una cierta disputa sobre los currículos escolares, que los libros de texto materializan, incluso cuando el tema es el negacionismo científico.O artigo analisa como três livros didáticos de Projetos Integradores de Ciências da Natureza e suas Tecnologias aprovados pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático de 2021 abordam possibilidades de enfrentamento ao negacionismo científico. Tendo estudos dos campos do Currículo e da Educação em Ciências como alicerces teórico-metodológicos, a pesquisa identificou que as obras tendem a apostar no desenvolvimento de práticas argumentativas e na problematização de fake news. Dois dos livros possuem propostas similares para a valorização social da ciência e combate ao negacionismo. Porém, uma das obras apresenta conteúdos mais restritos sobre tais temáticas. Essa discrepância flagra lances de certa disputa pelos currículos escolares, que os livros didáticos materializam, também quando o assunto é o negacionismo científico.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/112110.46667/renbio.v16inesp.1.1121SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 844-864Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 844-864Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 844-8642763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121/388Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil ContemporâneoCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaro , Luciana Carolina SouzaAzevedo, Maicon Jeferson da CostaBorba , Rodrigo Cerqueira do Nascimento2023-11-22T05:19:37Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1121Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:37Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks Perspectivas para confrontar el negacionismo científico en los libros didácticos de proyectos integradores de Ciencias Naturales y sus tecnologías Perspectivas para o enfrentamento do negacionismo científico em livros didáticos de projetos integradores de Ciências da Natureza e suas tecnologias |
title |
Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks |
spellingShingle |
Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks Amaro , Luciana Carolina Souza Currículo Novo Ensino Médio Ensino de Ciências fake news PNLD Currículo Livro Didático Curriculum New High School Science teaching fake news PNLD Curriculum Textbook Currículo Nueva Escuela Secundaria Enseñanza de las ciencias noticias falsas PNLD Curriculum Libro de texto |
title_short |
Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks |
title_full |
Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks |
title_fullStr |
Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks |
title_full_unstemmed |
Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks |
title_sort |
Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks |
author |
Amaro , Luciana Carolina Souza |
author_facet |
Amaro , Luciana Carolina Souza Azevedo, Maicon Jeferson da Costa Borba , Rodrigo Cerqueira do Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Azevedo, Maicon Jeferson da Costa Borba , Rodrigo Cerqueira do Nascimento |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaro , Luciana Carolina Souza Azevedo, Maicon Jeferson da Costa Borba , Rodrigo Cerqueira do Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Novo Ensino Médio Ensino de Ciências fake news PNLD Currículo Livro Didático Curriculum New High School Science teaching fake news PNLD Curriculum Textbook Currículo Nueva Escuela Secundaria Enseñanza de las ciencias noticias falsas PNLD Curriculum Libro de texto |
topic |
Currículo Novo Ensino Médio Ensino de Ciências fake news PNLD Currículo Livro Didático Curriculum New High School Science teaching fake news PNLD Curriculum Textbook Currículo Nueva Escuela Secundaria Enseñanza de las ciencias noticias falsas PNLD Curriculum Libro de texto |
description |
The article analyzes how three textbooks of Integrative Projects of Natural Sciences and their Technologies approved by the 2021 National Book and Teaching Material Program address possibilities of confronting scientific denialism. Having studies in the fields of Curriculum and Science Education as theoretical-methodological foundations, the research identified that the works tend to bet on the development of argumentative practices and the problematization of fake news. Two of the books have similar proposals for the social appreciation of science and combating denialism. However, one of the works presents more restricted contents on such themes. This discrepancy catches fires of a certain dispute over school curricula, which textbooks materialize, also when the subject is scientific denialism. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121 10.46667/renbio.v16inesp.1.1121 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1121 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1121/388 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 844-864 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 844-864 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 844-864 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866285731840 |