What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545 |
Resumo: | Through the narrative of experiences in public schools of SP, Ivone, a beginner Science teacher, used the description of everyday episodes to illustrate some of her professional distresses, produced by the recurring manifestations of sexism and racism that happen at her school. For her, these situations serve as a fuel for the analysis and review of her own training path as a teacher, through them she was able to recognize the responsibility of Science teaching in addressing gender, ethnic and race issues. This article exposes and analyzes Ivone's reports, from a critical perspective on Science teaching and with a view to the possibilities of action of its teachers. |
id |
SBEnBio_c9719a7f0cbe0b617e2324721a308cd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/545 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issuesLo que vi en la escuela: informes de una profesora de ciencias sobre cuestiones género y razaO que eu vi na escola: relatos de uma professora de ciências sobre questões de gênero e étnico raciaisEnsino de CiênciasBiologiaDocênciaGêneroRelações étnico raciaisEducaçãoEnsino de CiênciasEnsino de BiologiaGêneroRelações étnico raciaisScience TeachingBiologyTeachingGenderEtnical and Race IssuesEducationScience TeachingBiology TeachingGenderEtnical and Race RelationsEnseñanza de la CienciaBiologíaEnseñanzaGéneroRelaciones étnico racialesEducaciónEnseñanza de las CienciasEnseñanza de la BiologíaGéneroRelaciones Etnicas y RacialesThrough the narrative of experiences in public schools of SP, Ivone, a beginner Science teacher, used the description of everyday episodes to illustrate some of her professional distresses, produced by the recurring manifestations of sexism and racism that happen at her school. For her, these situations serve as a fuel for the analysis and review of her own training path as a teacher, through them she was able to recognize the responsibility of Science teaching in addressing gender, ethnic and race issues. This article exposes and analyzes Ivone's reports, from a critical perspective on Science teaching and with a view to the possibilities of action of its teachers.A partir de la narrativa de vivencias en escuelas municipales de SP, Ivone, profesora de Ciencias principiante, utilizó la descripción de episodios cotidianos para ilustrar sus principales angustias profesionales, producidas por las recurrentes manifestaciones de sexismo y racismo que presenció en la escuela. Para la docente, estas situaciones funcionan como combustible para el análisis y revisión de su propia trayectoria formativa. A través de ellos pudo reconocer la responsabilidad de la enseñanza de las Ciencias al abordar cuestiones de género, étnicas y raciales. Este artículo expone y analiza los informes de Ivone, desde una perspectiva crítica sobre la enseñanza de las ciencias y en vista de las posibilidades de la acción docente.A partir da narrativa de vivências em escolas municipais de SP, Ivone, uma professora de Ciências iniciante, se valeu da descrição de episódios cotidianos para ilustrar suas principais angústias profissionais, produzidas pelas recorrentes manifestações de machismo e racismo que presenciou na escola. Para a professora, estas situações funcionam como combustível para a análise e revisão de seu próprio percurso formativo. Através delas pôde reconhecer a responsabilidade do ensino de Ciência no enfretamento de questões de gênero e étnico raciais. Este artigo expõe e analisa os relatos de Ivone, a partir de uma perspectiva crítica sobre o ensino de Ciências e tendo em vista as possibilidades de ação docente. SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/54510.46667/renbio.v14i1.545SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 213-231Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 213-231Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 213-2312763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545/182WHAT I SAW IN SCHOOL: REPORTS OF A SCIENCE TEACHER ABOUT GENDER AND RACE ISSUESLO QUE VI EN LA ESCUELA: INFORMES DE UNA PROFESORA DE CIENCIAS SOBRE CUESTIONES GÉNERO Y RAZAO QUE EU VI NA ESCOLA: RELATOS DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS SOBRE QUESTÕES DE GÊNERO E ÉTNICO RACIAISCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Julia Dionísio Cavalcante daLima, Maria Jacqueline Girão Soares de2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/545Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues Lo que vi en la escuela: informes de una profesora de ciencias sobre cuestiones género y raza O que eu vi na escola: relatos de uma professora de ciências sobre questões de gênero e étnico raciais |
title |
What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues |
spellingShingle |
What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues Silva, Julia Dionísio Cavalcante da Ensino de Ciências Biologia Docência Gênero Relações étnico raciais Educação Ensino de Ciências Ensino de Biologia Gênero Relações étnico raciais Science Teaching Biology Teaching Gender Etnical and Race Issues Education Science Teaching Biology Teaching Gender Etnical and Race Relations Enseñanza de la Ciencia Biología Enseñanza Género Relaciones étnico raciales Educación Enseñanza de las Ciencias Enseñanza de la Biología Género Relaciones Etnicas y Raciales |
title_short |
What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues |
title_full |
What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues |
title_fullStr |
What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues |
title_full_unstemmed |
What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues |
title_sort |
What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues |
author |
Silva, Julia Dionísio Cavalcante da |
author_facet |
Silva, Julia Dionísio Cavalcante da Lima, Maria Jacqueline Girão Soares de |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Maria Jacqueline Girão Soares de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Julia Dionísio Cavalcante da Lima, Maria Jacqueline Girão Soares de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Biologia Docência Gênero Relações étnico raciais Educação Ensino de Ciências Ensino de Biologia Gênero Relações étnico raciais Science Teaching Biology Teaching Gender Etnical and Race Issues Education Science Teaching Biology Teaching Gender Etnical and Race Relations Enseñanza de la Ciencia Biología Enseñanza Género Relaciones étnico raciales Educación Enseñanza de las Ciencias Enseñanza de la Biología Género Relaciones Etnicas y Raciales |
topic |
Ensino de Ciências Biologia Docência Gênero Relações étnico raciais Educação Ensino de Ciências Ensino de Biologia Gênero Relações étnico raciais Science Teaching Biology Teaching Gender Etnical and Race Issues Education Science Teaching Biology Teaching Gender Etnical and Race Relations Enseñanza de la Ciencia Biología Enseñanza Género Relaciones étnico raciales Educación Enseñanza de las Ciencias Enseñanza de la Biología Género Relaciones Etnicas y Raciales |
description |
Through the narrative of experiences in public schools of SP, Ivone, a beginner Science teacher, used the description of everyday episodes to illustrate some of her professional distresses, produced by the recurring manifestations of sexism and racism that happen at her school. For her, these situations serve as a fuel for the analysis and review of her own training path as a teacher, through them she was able to recognize the responsibility of Science teaching in addressing gender, ethnic and race issues. This article exposes and analyzes Ivone's reports, from a critical perspective on Science teaching and with a view to the possibilities of action of its teachers. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545 10.46667/renbio.v14i1.545 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.545 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545/182 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
WHAT I SAW IN SCHOOL: REPORTS OF A SCIENCE TEACHER ABOUT GENDER AND RACE ISSUES LO QUE VI EN LA ESCUELA: INFORMES DE UNA PROFESORA DE CIENCIAS SOBRE CUESTIONES GÉNERO Y RAZA O QUE EU VI NA ESCOLA: RELATOS DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS SOBRE QUESTÕES DE GÊNERO E ÉTNICO RACIAIS |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 213-231 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 213-231 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 213-231 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867337453568 |