What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Julia Dionísio Cavalcante da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lima, Maria Jacqueline Girão Soares de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545
Resumo: Through the narrative of experiences in public schools of SP, Ivone, a beginner Science teacher, used the description of everyday episodes to illustrate some of her professional distresses, produced by the recurring manifestations of sexism and racism that happen at her school. For her, these situations serve as a fuel for the analysis and review of her own training path as a teacher, through them she was able to recognize the responsibility of Science teaching in addressing gender, ethnic and race issues. This article exposes and analyzes Ivone's reports, from a critical perspective on Science teaching and with a view to the possibilities of action of its teachers.
id SBEnBio_c9719a7f0cbe0b617e2324721a308cd6
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/545
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issuesLo que vi en la escuela: informes de una profesora de ciencias sobre cuestiones género y razaO que eu vi na escola: relatos de uma professora de ciências sobre questões de gênero e étnico raciaisEnsino de CiênciasBiologiaDocênciaGêneroRelações étnico raciaisEducaçãoEnsino de CiênciasEnsino de BiologiaGêneroRelações étnico raciaisScience TeachingBiologyTeachingGenderEtnical and Race IssuesEducationScience TeachingBiology TeachingGenderEtnical and Race RelationsEnseñanza de la CienciaBiologíaEnseñanzaGéneroRelaciones étnico racialesEducaciónEnseñanza de las CienciasEnseñanza de la BiologíaGéneroRelaciones Etnicas y RacialesThrough the narrative of experiences in public schools of SP, Ivone, a beginner Science teacher, used the description of everyday episodes to illustrate some of her professional distresses, produced by the recurring manifestations of sexism and racism that happen at her school. For her, these situations serve as a fuel for the analysis and review of her own training path as a teacher, through them she was able to recognize the responsibility of Science teaching in addressing gender, ethnic and race issues. This article exposes and analyzes Ivone's reports, from a critical perspective on Science teaching and with a view to the possibilities of action of its teachers.A partir de la narrativa de vivencias en escuelas municipales de SP, Ivone, profesora de Ciencias principiante, utilizó la descripción de episodios cotidianos para ilustrar sus principales angustias profesionales, producidas por las recurrentes manifestaciones de sexismo y racismo que presenció en la escuela. Para la docente, estas situaciones funcionan como combustible para el análisis y revisión de su propia trayectoria formativa. A través de ellos pudo reconocer la responsabilidad de la enseñanza de las Ciencias al abordar cuestiones de género, étnicas y raciales. Este artículo expone y analiza los informes de Ivone, desde una perspectiva crítica sobre la enseñanza de las ciencias y en vista de las posibilidades de la acción docente.A partir da narrativa de vivências em escolas municipais de SP, Ivone, uma professora de Ciências iniciante, se valeu da descrição de episódios cotidianos para ilustrar suas principais angústias profissionais, produzidas pelas recorrentes manifestações de machismo e racismo que presenciou na escola. Para a professora, estas situações funcionam como combustível para a análise e revisão de seu próprio percurso formativo. Através delas pôde reconhecer a responsabilidade do ensino de Ciência no enfretamento de questões de gênero e étnico raciais. Este artigo expõe e analisa os relatos de Ivone, a partir de uma perspectiva crítica sobre o ensino de Ciências e tendo em vista as possibilidades de ação docente.  SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/54510.46667/renbio.v14i1.545SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 213-231Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 213-231Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 213-2312763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545/182WHAT I SAW IN SCHOOL: REPORTS OF A SCIENCE TEACHER ABOUT GENDER AND RACE ISSUESLO QUE VI EN LA ESCUELA: INFORMES DE UNA PROFESORA DE CIENCIAS SOBRE CUESTIONES GÉNERO Y RAZAO QUE EU VI NA ESCOLA: RELATOS DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS SOBRE QUESTÕES DE GÊNERO E ÉTNICO RACIAISCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Julia Dionísio Cavalcante daLima, Maria Jacqueline Girão Soares de2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/545Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues
Lo que vi en la escuela: informes de una profesora de ciencias sobre cuestiones género y raza
O que eu vi na escola: relatos de uma professora de ciências sobre questões de gênero e étnico raciais
title What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues
spellingShingle What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues
Silva, Julia Dionísio Cavalcante da
Ensino de Ciências
Biologia
Docência
Gênero
Relações étnico raciais
Educação
Ensino de Ciências
Ensino de Biologia
Gênero
Relações étnico raciais
Science Teaching
Biology
Teaching
Gender
Etnical and Race Issues
Education
Science Teaching
Biology Teaching
Gender
Etnical and Race Relations
Enseñanza de la Ciencia
Biología
Enseñanza
Género
Relaciones étnico raciales
Educación
Enseñanza de las Ciencias
Enseñanza de la Biología
Género
Relaciones Etnicas y Raciales
title_short What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues
title_full What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues
title_fullStr What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues
title_full_unstemmed What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues
title_sort What I saw in school: reports of a science teacher about gender and race issues
author Silva, Julia Dionísio Cavalcante da
author_facet Silva, Julia Dionísio Cavalcante da
Lima, Maria Jacqueline Girão Soares de
author_role author
author2 Lima, Maria Jacqueline Girão Soares de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Julia Dionísio Cavalcante da
Lima, Maria Jacqueline Girão Soares de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Biologia
Docência
Gênero
Relações étnico raciais
Educação
Ensino de Ciências
Ensino de Biologia
Gênero
Relações étnico raciais
Science Teaching
Biology
Teaching
Gender
Etnical and Race Issues
Education
Science Teaching
Biology Teaching
Gender
Etnical and Race Relations
Enseñanza de la Ciencia
Biología
Enseñanza
Género
Relaciones étnico raciales
Educación
Enseñanza de las Ciencias
Enseñanza de la Biología
Género
Relaciones Etnicas y Raciales
topic Ensino de Ciências
Biologia
Docência
Gênero
Relações étnico raciais
Educação
Ensino de Ciências
Ensino de Biologia
Gênero
Relações étnico raciais
Science Teaching
Biology
Teaching
Gender
Etnical and Race Issues
Education
Science Teaching
Biology Teaching
Gender
Etnical and Race Relations
Enseñanza de la Ciencia
Biología
Enseñanza
Género
Relaciones étnico raciales
Educación
Enseñanza de las Ciencias
Enseñanza de la Biología
Género
Relaciones Etnicas y Raciales
description Through the narrative of experiences in public schools of SP, Ivone, a beginner Science teacher, used the description of everyday episodes to illustrate some of her professional distresses, produced by the recurring manifestations of sexism and racism that happen at her school. For her, these situations serve as a fuel for the analysis and review of her own training path as a teacher, through them she was able to recognize the responsibility of Science teaching in addressing gender, ethnic and race issues. This article exposes and analyzes Ivone's reports, from a critical perspective on Science teaching and with a view to the possibilities of action of its teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545
10.46667/renbio.v14i1.545
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.545
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/545/182
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv WHAT I SAW IN SCHOOL: REPORTS OF A SCIENCE TEACHER ABOUT GENDER AND RACE ISSUES
LO QUE VI EN LA ESCUELA: INFORMES DE UNA PROFESORA DE CIENCIAS SOBRE CUESTIONES GÉNERO Y RAZA
O QUE EU VI NA ESCOLA: RELATOS DE UMA PROFESSORA DE CIÊNCIAS SOBRE QUESTÕES DE GÊNERO E ÉTNICO RACIAIS
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 213-231
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 213-231
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 213-231
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867337453568