Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391 |
Resumo: | Botany is often seen as dry and boring school material. Thinking about this panorama, the objective was the development and analysis of a didactic sequence that would promote the study of botany through the use of photographic language. The study was carried out through action research at a college in a municipality in the state of Espirito Santo with two third-grade classes in regular high school covering 61 students. The information collected was treated through content analysis in a qualitative approach. Considering the theoretical assumptions and through the execution of the didactic sequence, it was possible to demonstrate that the potential of using photography for teaching botany is great and can be used in several other areas. |
id |
SBEnBio_ffb898d654c2e903aebd79c5679313a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/391 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning processDesafío de la imagen: uso de la fotografía en el proceso de enseñanza aprendizaje botánicoDesafio da imagem: uso da fotografia no processo de ensino-aprendizagem de botânicaEnsino de BiologiaRecurso didáticoLinguagem FotográficaEnsino Botânica ImagemBiology teaching Didactic resource Photographic languageTeaching BotanyImageEnseñanza de la biologíaRecurso didáctico Lenguaje fotográficoEnseñandoBotánica ImagenBotany is often seen as dry and boring school material. Thinking about this panorama, the objective was the development and analysis of a didactic sequence that would promote the study of botany through the use of photographic language. The study was carried out through action research at a college in a municipality in the state of Espirito Santo with two third-grade classes in regular high school covering 61 students. The information collected was treated through content analysis in a qualitative approach. Considering the theoretical assumptions and through the execution of the didactic sequence, it was possible to demonstrate that the potential of using photography for teaching botany is great and can be used in several other areas.La botánica, por muchas veces, es vista como una asignatura escolar árida y aburrida. Pensando en este panorama, se ha ambicionado el desarrollo y la análisis de una secuencia didáctica que promoviera el estudio de la botánica por medio del uso del lenguaje fotográfico. El estudio fue echo por intermedio de una investigación-acción realizada en un colegio de una ciudad del Estado de Espírito Santo con dos clases de tercer grado de secundaria escolar alcanzando 61 alumnos. Las informaciones recolectadas fueron tratadas mediante análisis de contenido en una perspectiva cuantitativa. Teniendo en cuenta las suposiciones teóricas y por medio de la ejecución de la secuencia didáctica fue posible señalar que son grandes las potencialidades del uso de la fotografía para la enseñanza de la botánica, pudiendo ser aplicadas en variadas áreas. A botânica, muitas vezes, é vista como matéria escolar árida e entediante. Pensando neste panorama objetivou-se o desenvolvimento e análise de uma sequência didática que promovesse o estudo da botânica por meio do uso da linguagem fotográfica. O estudo foi realizado por intermédio de pesquisa-ação em um colégio de um município do Estado do Espírito Santo com duas turmas de terceira série do ensino médio regular abrangendo 61 alunos. As informações levantadas foram tratadas através de análise de conteúdo em uma abordagem qualitativa. Considerando os pressupostos teóricos e através da execução da sequência didática foi possível demonstrar que são grandes as potencialidades do uso da fotografia para o ensino de botânica podendo ser empregadas em diversas outras áreas.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/39110.46667/renbio.v14i1.391SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 616-638Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 616-638Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 616-6382763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391/176BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vanessa Thomazini da Aoyama, Elisa Mitsuko2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/391Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process Desafío de la imagen: uso de la fotografía en el proceso de enseñanza aprendizaje botánico Desafio da imagem: uso da fotografia no processo de ensino-aprendizagem de botânica |
title |
Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process |
spellingShingle |
Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process Silva, Vanessa Thomazini da Ensino de Biologia Recurso didático Linguagem Fotográfica Ensino Botânica Imagem Biology teaching Didactic resource Photographic language Teaching Botany Image Enseñanza de la biología Recurso didáctico Lenguaje fotográfico Enseñando Botánica Imagen |
title_short |
Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process |
title_full |
Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process |
title_fullStr |
Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process |
title_full_unstemmed |
Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process |
title_sort |
Image challenge: use of photography in the botanics teaching-learning process |
author |
Silva, Vanessa Thomazini da |
author_facet |
Silva, Vanessa Thomazini da Aoyama, Elisa Mitsuko |
author_role |
author |
author2 |
Aoyama, Elisa Mitsuko |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vanessa Thomazini da Aoyama, Elisa Mitsuko |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Biologia Recurso didático Linguagem Fotográfica Ensino Botânica Imagem Biology teaching Didactic resource Photographic language Teaching Botany Image Enseñanza de la biología Recurso didáctico Lenguaje fotográfico Enseñando Botánica Imagen |
topic |
Ensino de Biologia Recurso didático Linguagem Fotográfica Ensino Botânica Imagem Biology teaching Didactic resource Photographic language Teaching Botany Image Enseñanza de la biología Recurso didáctico Lenguaje fotográfico Enseñando Botánica Imagen |
description |
Botany is often seen as dry and boring school material. Thinking about this panorama, the objective was the development and analysis of a didactic sequence that would promote the study of botany through the use of photographic language. The study was carried out through action research at a college in a municipality in the state of Espirito Santo with two third-grade classes in regular high school covering 61 students. The information collected was treated through content analysis in a qualitative approach. Considering the theoretical assumptions and through the execution of the didactic sequence, it was possible to demonstrate that the potential of using photography for teaching botany is great and can be used in several other areas. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391 10.46667/renbio.v14i1.391 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/391/176 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 616-638 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 616-638 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 616-638 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866971500544 |