A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza,Karina Aparecida de Freitas Dias de
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Cardoso,Arnaldo Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Química Nova (Online)
Texto Completo: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422009000100040
Resumo: Mental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world.
id SBQ-3_038c884d2daa0d32d4d279c727650aa4
oai_identifier_str oai:scielo:S0100-40422009000100040
network_acronym_str SBQ-3
network_name_str Química Nova (Online)
repository_id_str
spelling A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissoluçãomental modelsdissolution in waterChemistry educationMental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world.Sociedade Brasileira de Química2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422009000100040Química Nova v.32 n.1 2009reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.1590/S0100-40422009000100040info:eu-repo/semantics/openAccessSouza,Karina Aparecida de Freitas Dias deCardoso,Arnaldo Alvespor2009-02-26T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422009000100040Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2009-02-26T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
title A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
spellingShingle A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
Souza,Karina Aparecida de Freitas Dias de
mental models
dissolution in water
Chemistry education
title_short A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
title_full A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
title_fullStr A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
title_full_unstemmed A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
title_sort A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
author Souza,Karina Aparecida de Freitas Dias de
author_facet Souza,Karina Aparecida de Freitas Dias de
Cardoso,Arnaldo Alves
author_role author
author2 Cardoso,Arnaldo Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza,Karina Aparecida de Freitas Dias de
Cardoso,Arnaldo Alves
dc.subject.por.fl_str_mv mental models
dissolution in water
Chemistry education
topic mental models
dissolution in water
Chemistry education
description Mental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422009000100040
url http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422009000100040
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.1590/S0100-40422009000100040
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
dc.source.none.fl_str_mv Química Nova v.32 n.1 2009
reponame:Química Nova (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron:SBQ
instname_str Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron_str SBQ
institution SBQ
reponame_str Química Nova (Online)
collection Química Nova (Online)
repository.name.fl_str_mv Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
repository.mail.fl_str_mv quimicanova@sbq.org.br
_version_ 1750318108700049408