A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Cardoso, Arnaldo Alves [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422009000100040
http://hdl.handle.net/11449/25911
Resumo: Mental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world.
id UNSP_f5746657edd704afbe4f998c08c7b85f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/25911
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissoluçãoGraduation in chemistry discussed in relation to graduate students' models concerning the phenomenon of dissolutionmental modelsdissolution in waterChemistry educationMental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista Instituto de Química Departamento de Química AnalíticaUniversidade Estadual Paulista Instituto de Química Departamento de Química AnalíticaSociedade Brasileira de QuímicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP]Cardoso, Arnaldo Alves [UNESP]2014-05-20T14:19:37Z2014-05-20T14:19:37Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article237-243application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422009000100040Química Nova. Sociedade Brasileira de Química, v. 32, n. 1, p. 237-243, 2009.0100-4042http://hdl.handle.net/11449/2591110.1590/S0100-40422009000100040S0100-40422009000100040WOS:000264017800040S0100-40422009000100040.pdf9165109840414837SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporQuímica Nova0.6460,255info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-05T06:17:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/25911Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-05T06:17:35Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
Graduation in chemistry discussed in relation to graduate students' models concerning the phenomenon of dissolution
title A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
spellingShingle A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP]
mental models
dissolution in water
Chemistry education
title_short A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
title_full A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
title_fullStr A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
title_full_unstemmed A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
title_sort A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
author Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP]
author_facet Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP]
Cardoso, Arnaldo Alves [UNESP]
author_role author
author2 Cardoso, Arnaldo Alves [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Karina Aparecida de Freitas Dias de [UNESP]
Cardoso, Arnaldo Alves [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv mental models
dissolution in water
Chemistry education
topic mental models
dissolution in water
Chemistry education
description Mental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2014-05-20T14:19:37Z
2014-05-20T14:19:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422009000100040
Química Nova. Sociedade Brasileira de Química, v. 32, n. 1, p. 237-243, 2009.
0100-4042
http://hdl.handle.net/11449/25911
10.1590/S0100-40422009000100040
S0100-40422009000100040
WOS:000264017800040
S0100-40422009000100040.pdf
9165109840414837
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-40422009000100040
http://hdl.handle.net/11449/25911
identifier_str_mv Química Nova. Sociedade Brasileira de Química, v. 32, n. 1, p. 237-243, 2009.
0100-4042
10.1590/S0100-40422009000100040
S0100-40422009000100040
WOS:000264017800040
S0100-40422009000100040.pdf
9165109840414837
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Química Nova
0.646
0,255
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 237-243
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649903694446592