A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Química Nova (Online) |
Texto Completo: | http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422009000100040 |
Resumo: | Mental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world. |
id |
SBQ-3_038c884d2daa0d32d4d279c727650aa4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:scielo:S0100-40422009000100040 |
network_acronym_str |
SBQ-3 |
network_name_str |
Química Nova (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissoluçãomental modelsdissolution in waterChemistry educationMental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world.Sociedade Brasileira de Química2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422009000100040Química Nova v.32 n.1 2009reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.1590/S0100-40422009000100040info:eu-repo/semantics/openAccessSouza,Karina Aparecida de Freitas Dias deCardoso,Arnaldo Alvespor2009-02-26T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422009000100040Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2009-02-26T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
title |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
spellingShingle |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução Souza,Karina Aparecida de Freitas Dias de mental models dissolution in water Chemistry education |
title_short |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
title_full |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
title_fullStr |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
title_full_unstemmed |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
title_sort |
A formação em Química discutida com base nos modelos proposto por estudantes de pós-graduação para o fenômeno de dissolução |
author |
Souza,Karina Aparecida de Freitas Dias de |
author_facet |
Souza,Karina Aparecida de Freitas Dias de Cardoso,Arnaldo Alves |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso,Arnaldo Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza,Karina Aparecida de Freitas Dias de Cardoso,Arnaldo Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mental models dissolution in water Chemistry education |
topic |
mental models dissolution in water Chemistry education |
description |
Mental models play an important role in the evolution of an individual's so-called knowledge. Using such representations, students can explain, foresee, and attribute causality to observed phenomena. In the case of Chemistry, the ability to work mentally with models assumes great importance, due to the microscopic component that is characteristic of this science. With the objective of exploring students' ability to work with models, 27 students of the Chemistry Institute of UNESP were asked to describe the mechanisms of dissolution, in water, of NaCl, HCl and HCN, as well as the partial dissolution of I2. Due to difficulties of access to complex descriptors of these processes, each student was asked to explain the phenomena using words and drawings. The results of these investigations were analyzed, and enabled construction of a framework representing the Chemistry students' theoretical training, especially with respect to their most important transferred skill: an ability to model the physical world. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422009000100040 |
url |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422009000100040 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
10.1590/S0100-40422009000100040 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
dc.source.none.fl_str_mv |
Química Nova v.32 n.1 2009 reponame:Química Nova (Online) instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ) instacron:SBQ |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
instacron_str |
SBQ |
institution |
SBQ |
reponame_str |
Química Nova (Online) |
collection |
Química Nova (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
repository.mail.fl_str_mv |
quimicanova@sbq.org.br |
_version_ |
1750318108700049408 |