Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479 |
Resumo: | The present work refers to the development of a bibliographical research on the theme special education for intellectually disabled people in Science teaching. As a foundation, Vygotsky's writings are used around the Historical-Cultural Theory and the development of the subject with intellectual disability, to enable historical and social discussions relevant to the theme. The work aims to highlight the main difficulties faced in inclusive education and special education, considering the teaching of science in regular schools and individuals who have intellectual disabilities. The results were analyzed using Discursive Textual Analysis, which made it possible to verify its importance due to the possibility of developing and exercising necessary methodological actions in inclusive education and the urgency to expand discussions within the scope of science teaching |
id |
SCAR_191ae8afe621309ea69b8e01710e7698 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18479 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Santos, Priscila Maria dosFurlan, Elaine Gomes Matheushttps://lattes.cnpq.br/3179865576965852http://lattes.cnpq.br/5381330983311044https://orcid.org/0009-0007-3600-9233https://orcid.org/0000-0002-5413-796490e21ef2-b236-4caf-92d3-81c071e7d2d22023-09-01T00:23:33Z2023-09-01T00:23:33Z2021-06-14SANTOS, Priscila Maria dos. Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479The present work refers to the development of a bibliographical research on the theme special education for intellectually disabled people in Science teaching. As a foundation, Vygotsky's writings are used around the Historical-Cultural Theory and the development of the subject with intellectual disability, to enable historical and social discussions relevant to the theme. The work aims to highlight the main difficulties faced in inclusive education and special education, considering the teaching of science in regular schools and individuals who have intellectual disabilities. The results were analyzed using Discursive Textual Analysis, which made it possible to verify its importance due to the possibility of developing and exercising necessary methodological actions in inclusive education and the urgency to expand discussions within the scope of science teachingO presente trabalho refere-se ao desenvolvimento de uma pesquisa bibliográfica sobre o tema educação especial para deficientes intelectuais no ensino de Ciências. Como fundamento, utiliza-se os escritos de Vygotsky em torno da Teoria Histórico-Cultural e o desenvolvimento do sujeito com deficiência intelectual, para possibilitar as discussões históricas e sociais pertinentes ao tema. O trabalho tem como objetivo destacar as principais dificuldades enfrentadas no ensino inclusivo e na educação especial, considerando o ensino de ciências em escolas regulares e indivíduos que possuem deficiência intelectual. Os resultados foram analisados por meio da Análise Textual Discursiva o que possibilitou verificar a sua importância devido a possibilidade de desenvolver e exercitar ações metodológicas necessárias no ensino inclusivo e a urgência em ampliar as discussões no âmbito do ensino de ciênciasNão recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus ArarasQuímica - QL-ArUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEnsino de ciênciasEducação especialDeficiência intelectualEducação inclusivaScience teachingSpecial educationIntellectual disabilityInclusive educationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODeficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafiosIntellectual disability in the context of science teaching: perspectives and challengesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60060011a1d4a1-dc26-4eca-80cd-0ceac45284d7reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMONOGRAFIA _Priscila Maria dos Santos.pdfMONOGRAFIA _Priscila Maria dos Santos.pdfMonografia_Priscila Maria dos Santosapplication/pdf1142052https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/1/MONOGRAFIA%20_Priscila%20Maria%20dos%20Santos.pdf9a89c13a25eccbd94352fcbd5c7c590cMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTMONOGRAFIA _Priscila Maria dos Santos.pdf.txtMONOGRAFIA _Priscila Maria dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain119125https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/3/MONOGRAFIA%20_Priscila%20Maria%20dos%20Santos.pdf.txt7f6b037ded4b5db5244996822ef2a8e0MD53ufscar/184792024-05-14 18:29:02.648oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18479Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T18:29:02Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Intellectual disability in the context of science teaching: perspectives and challenges |
title |
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios |
spellingShingle |
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios Santos, Priscila Maria dos Ensino de ciências Educação especial Deficiência intelectual Educação inclusiva Science teaching Special education Intellectual disability Inclusive education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios |
title_full |
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios |
title_fullStr |
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios |
title_full_unstemmed |
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios |
title_sort |
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios |
author |
Santos, Priscila Maria dos |
author_facet |
Santos, Priscila Maria dos |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5381330983311044 |
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0009-0007-3600-9233 |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-5413-7964 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Priscila Maria dos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Furlan, Elaine Gomes Matheus |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
https://lattes.cnpq.br/3179865576965852 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
90e21ef2-b236-4caf-92d3-81c071e7d2d2 |
contributor_str_mv |
Furlan, Elaine Gomes Matheus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de ciências Educação especial Deficiência intelectual Educação inclusiva |
topic |
Ensino de ciências Educação especial Deficiência intelectual Educação inclusiva Science teaching Special education Intellectual disability Inclusive education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Science teaching Special education Intellectual disability Inclusive education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present work refers to the development of a bibliographical research on the theme special education for intellectually disabled people in Science teaching. As a foundation, Vygotsky's writings are used around the Historical-Cultural Theory and the development of the subject with intellectual disability, to enable historical and social discussions relevant to the theme. The work aims to highlight the main difficulties faced in inclusive education and special education, considering the teaching of science in regular schools and individuals who have intellectual disabilities. The results were analyzed using Discursive Textual Analysis, which made it possible to verify its importance due to the possibility of developing and exercising necessary methodological actions in inclusive education and the urgency to expand discussions within the scope of science teaching |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-06-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-09-01T00:23:33Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-09-01T00:23:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Priscila Maria dos. Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Priscila Maria dos. Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
11a1d4a1-dc26-4eca-80cd-0ceac45284d7 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Araras Química - QL-Ar |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Araras Química - QL-Ar |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/1/MONOGRAFIA%20_Priscila%20Maria%20dos%20Santos.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/3/MONOGRAFIA%20_Priscila%20Maria%20dos%20Santos.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9a89c13a25eccbd94352fcbd5c7c590c f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 7f6b037ded4b5db5244996822ef2a8e0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715667600277504 |