Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Priscila Maria dos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479
Resumo: The present work refers to the development of a bibliographical research on the theme special education for intellectually disabled people in Science teaching. As a foundation, Vygotsky's writings are used around the Historical-Cultural Theory and the development of the subject with intellectual disability, to enable historical and social discussions relevant to the theme. The work aims to highlight the main difficulties faced in inclusive education and special education, considering the teaching of science in regular schools and individuals who have intellectual disabilities. The results were analyzed using Discursive Textual Analysis, which made it possible to verify its importance due to the possibility of developing and exercising necessary methodological actions in inclusive education and the urgency to expand discussions within the scope of science teaching
id SCAR_191ae8afe621309ea69b8e01710e7698
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18479
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Santos, Priscila Maria dosFurlan, Elaine Gomes Matheushttps://lattes.cnpq.br/3179865576965852http://lattes.cnpq.br/5381330983311044https://orcid.org/0009-0007-3600-9233https://orcid.org/0000-0002-5413-796490e21ef2-b236-4caf-92d3-81c071e7d2d22023-09-01T00:23:33Z2023-09-01T00:23:33Z2021-06-14SANTOS, Priscila Maria dos. Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479The present work refers to the development of a bibliographical research on the theme special education for intellectually disabled people in Science teaching. As a foundation, Vygotsky's writings are used around the Historical-Cultural Theory and the development of the subject with intellectual disability, to enable historical and social discussions relevant to the theme. The work aims to highlight the main difficulties faced in inclusive education and special education, considering the teaching of science in regular schools and individuals who have intellectual disabilities. The results were analyzed using Discursive Textual Analysis, which made it possible to verify its importance due to the possibility of developing and exercising necessary methodological actions in inclusive education and the urgency to expand discussions within the scope of science teachingO presente trabalho refere-se ao desenvolvimento de uma pesquisa bibliográfica sobre o tema educação especial para deficientes intelectuais no ensino de Ciências. Como fundamento, utiliza-se os escritos de Vygotsky em torno da Teoria Histórico-Cultural e o desenvolvimento do sujeito com deficiência intelectual, para possibilitar as discussões históricas e sociais pertinentes ao tema. O trabalho tem como objetivo destacar as principais dificuldades enfrentadas no ensino inclusivo e na educação especial, considerando o ensino de ciências em escolas regulares e indivíduos que possuem deficiência intelectual. Os resultados foram analisados por meio da Análise Textual Discursiva o que possibilitou verificar a sua importância devido a possibilidade de desenvolver e exercitar ações metodológicas necessárias no ensino inclusivo e a urgência em ampliar as discussões no âmbito do ensino de ciênciasNão recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus ArarasQuímica - QL-ArUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEnsino de ciênciasEducação especialDeficiência intelectualEducação inclusivaScience teachingSpecial educationIntellectual disabilityInclusive educationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODeficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafiosIntellectual disability in the context of science teaching: perspectives and challengesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60060011a1d4a1-dc26-4eca-80cd-0ceac45284d7reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMONOGRAFIA _Priscila Maria dos Santos.pdfMONOGRAFIA _Priscila Maria dos Santos.pdfMonografia_Priscila Maria dos Santosapplication/pdf1142052https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/1/MONOGRAFIA%20_Priscila%20Maria%20dos%20Santos.pdf9a89c13a25eccbd94352fcbd5c7c590cMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTMONOGRAFIA _Priscila Maria dos Santos.pdf.txtMONOGRAFIA _Priscila Maria dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain119125https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/3/MONOGRAFIA%20_Priscila%20Maria%20dos%20Santos.pdf.txt7f6b037ded4b5db5244996822ef2a8e0MD53ufscar/184792024-05-14 18:29:02.648oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18479Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T18:29:02Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Intellectual disability in the context of science teaching: perspectives and challenges
title Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
spellingShingle Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
Santos, Priscila Maria dos
Ensino de ciências
Educação especial
Deficiência intelectual
Educação inclusiva
Science teaching
Special education
Intellectual disability
Inclusive education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
title_full Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
title_fullStr Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
title_full_unstemmed Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
title_sort Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
author Santos, Priscila Maria dos
author_facet Santos, Priscila Maria dos
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5381330983311044
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0009-0007-3600-9233
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0002-5413-7964
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Priscila Maria dos
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Furlan, Elaine Gomes Matheus
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv https://lattes.cnpq.br/3179865576965852
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 90e21ef2-b236-4caf-92d3-81c071e7d2d2
contributor_str_mv Furlan, Elaine Gomes Matheus
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Educação especial
Deficiência intelectual
Educação inclusiva
topic Ensino de ciências
Educação especial
Deficiência intelectual
Educação inclusiva
Science teaching
Special education
Intellectual disability
Inclusive education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Science teaching
Special education
Intellectual disability
Inclusive education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work refers to the development of a bibliographical research on the theme special education for intellectually disabled people in Science teaching. As a foundation, Vygotsky's writings are used around the Historical-Cultural Theory and the development of the subject with intellectual disability, to enable historical and social discussions relevant to the theme. The work aims to highlight the main difficulties faced in inclusive education and special education, considering the teaching of science in regular schools and individuals who have intellectual disabilities. The results were analyzed using Discursive Textual Analysis, which made it possible to verify its importance due to the possibility of developing and exercising necessary methodological actions in inclusive education and the urgency to expand discussions within the scope of science teaching
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-06-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-09-01T00:23:33Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-09-01T00:23:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SANTOS, Priscila Maria dos. Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479
identifier_str_mv SANTOS, Priscila Maria dos. Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18479
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv 11a1d4a1-dc26-4eca-80cd-0ceac45284d7
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Araras
Química - QL-Ar
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Araras
Química - QL-Ar
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/1/MONOGRAFIA%20_Priscila%20Maria%20dos%20Santos.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18479/3/MONOGRAFIA%20_Priscila%20Maria%20dos%20Santos.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 9a89c13a25eccbd94352fcbd5c7c590c
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
7f6b037ded4b5db5244996822ef2a8e0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136425665134592