Reflexões sobre a opressão do corpo da criança pequena na Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sudo, Desiree Iasmin Cristiana Pereira
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19308
Resumo: This Undergraduate thesis discusses addresses the corporal disciplining of young children in the context of Early Childhood Education, with special emphasis on daycare center. The research, which was carried out through a bibliographical review and field study, examines the topic based on the author's personal and professional experience, which found that very young children are often restricted in their freedom of movement at school, whether through norms and punishments, whether through the organization of spaces and times. The study highlights the fundamental importance of playing for the physical, motor, cognitive and emotional development of children, as it allows them to explore themselves, environments, materialities, relationships and, thus, build knowledge, identity and exercise autonomy. Research has found that corporal disciplining can have adverse consequences for child development, including behavioral problems, learning difficulties, low self-esteem and physical and mental health complications. The urgent need for a review in the organization and provision of Early Childhood Education for very young children is emphasized, recognizing the need for children to move. It is proposed to create a welcoming school environment for children, which allows children to express themselves freely, including through body movement.
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The research, which was carried out through a bibliographical review and field study, examines the topic based on the author's personal and professional experience, which found that very young children are often restricted in their freedom of movement at school, whether through norms and punishments, whether through the organization of spaces and times. The study highlights the fundamental importance of playing for the physical, motor, cognitive and emotional development of children, as it allows them to explore themselves, environments, materialities, relationships and, thus, build knowledge, identity and exercise autonomy. Research has found that corporal disciplining can have adverse consequences for child development, including behavioral problems, learning difficulties, low self-esteem and physical and mental health complications. The urgent need for a review in the organization and provision of Early Childhood Education for very young children is emphasized, recognizing the need for children to move. It is proposed to create a welcoming school environment for children, which allows children to express themselves freely, including through body movement.Este trabalho de conclusão de curso discute o disciplinamento corporal destinado às crianças pequenas no contexto da Educação Infantil, com destaque especial para a creche. A pesquisa, que foi realizada por meio de revisão bibliográfica e estudo de campo, examina a temática a partir da experiência pessoal e profissional da autora, que constatou que crianças muito pequenas são frequentemente restringidas em sua liberdade de movimento na escola, seja por meio de normas e punições, seja pela organização dos espaços e dos tempos. O estudo ressalta a importância fundamental do brincar para o desenvolvimento físico, motor, cognitivo e emocional das crianças, pois permite que elas explorem a si mesmas, os ambientes, as materialidades, as relações e, assim, construam conhecimento, identidade e exercitem autonomia. A pesquisa verificou que o disciplinamento corporal pode ter consequências adversas para o desenvolvimento infantil, incluindo problemas comportamentais, dificuldades de aprendizagem, baixa autoestima e complicações de saúde física e mental. Enfatiza-se a necessidade premente de uma revisão na organização e oferta da Educação Infantil para crianças muito pequenas, reconhecendo a necessidade de movimento das crianças. Propõe-se a criação de um ambiente escolar acolhedor das infâncias, que permita às crianças se expressarem livremente, inclusive por meio do movimento corporal.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação InfantilCriançaCorpoDisciplinaMovimentoEarly Childhood EducationChildBodyDisciplineMovementCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLARReflexões sobre a opressão do corpo da criança pequena na Educação InfantilReflections on the oppression of the young child's body in Early Childhood Educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALSUDO Desiree_TCC 2024.pdfSUDO Desiree_TCC 2024.pdfTrabalho de Conclusão de Cursoapplication/pdf385587https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19308/1/SUDO%20Desiree_TCC%202024.pdf171d2f78394a3be93d9d633eba269e2aMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19308/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTSUDO Desiree_TCC 2024.pdf.txtSUDO Desiree_TCC 2024.pdf.txtExtracted texttext/plain60681https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19308/3/SUDO%20Desiree_TCC%202024.pdf.txt0a7187758e3a84b31d3cf2061d1568b1MD53ufscar/193082024-05-14 17:33:01.583oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19308Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:33:01Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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