Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/203 |
Resumo: | The presence of indigenous students at the universities has been potencialized by programs of inclusion and increased expressively, demonstrating the crescent interest of these populations by the scholar education and by the continuity of their studies. This presence has been raised several questions at the Universities, at the most general society, at the State, at the academy, and by part of indigenous population that discuss the theme of the public policies of inclusion and the theme of the knowledge and the teaching process and the differentiated learning. This dissertation presents the process of inclusion of indigenous students at the Federal University of São Carlos, analyzing the formulation and the implantation of the proposal of affirmative actions in this university and, over all, from the indigenous students experiences that entered into it in 2008 and the questions that they had presented. For this, it proposes a reflection about themes like interculturaly , traditional knowledge and culture , already present a long time ago at the discussion about specific indigenous scholar education and, recently, potencialized in the debate about the ingression of indigenous at the college. It tried to demonstrate how much of the debate is present (or not) in the experiences of these indigenous students and how they answer to these process, building their own ways and showing us the possible bridges of connection. |
id |
SCAR_578a5476141534ec26cf4ac6bb0e0e46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/203 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Bó, Talita Lazarin Dal'Cohn, Claricehttp://lattes.cnpq.br/1714080901123094http://lattes.cnpq.br/1219672792831129d6bd65b6-f960-409d-8f32-5a61b807f7dc2016-06-02T19:00:23Z2011-11-282016-06-02T19:00:23Z2010-03-01BÓ, Talita Lazarin Dal'. Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre cultura e conhecimento tradicional . 2010. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/203The presence of indigenous students at the universities has been potencialized by programs of inclusion and increased expressively, demonstrating the crescent interest of these populations by the scholar education and by the continuity of their studies. This presence has been raised several questions at the Universities, at the most general society, at the State, at the academy, and by part of indigenous population that discuss the theme of the public policies of inclusion and the theme of the knowledge and the teaching process and the differentiated learning. This dissertation presents the process of inclusion of indigenous students at the Federal University of São Carlos, analyzing the formulation and the implantation of the proposal of affirmative actions in this university and, over all, from the indigenous students experiences that entered into it in 2008 and the questions that they had presented. For this, it proposes a reflection about themes like interculturaly , traditional knowledge and culture , already present a long time ago at the discussion about specific indigenous scholar education and, recently, potencialized in the debate about the ingression of indigenous at the college. It tried to demonstrate how much of the debate is present (or not) in the experiences of these indigenous students and how they answer to these process, building their own ways and showing us the possible bridges of connection.A presença de estudantes indígenas nas universidades tem sido potencializada por programas de inclusão e aumentado significativamente, demonstrando o crescente interesse dessas populações pela educação escolar e pela continuidade de seus estudos. Esta presença tem levantado diversas questões nas Universidades, na sociedade mais ampla, no Estado, na academia, e por parte das populações indígenas que debatem o tema das políticas públicas de inclusão e também o tema dos saberes e dos processos de ensino e de aprendizagem diferenciados. Esta dissertação apresenta o processo de inclusão de estudantes indígenas na Universidade Federal de São Carlos, analisando a formulação e a implantação da proposta de ações afirmativas nessa universidade e, sobretudo, parte das experiências dos estudantes indígenas que nela ingressaram no ano de 2008 e das questões por eles apresentadas. Para tanto, propõe uma reflexão sobre temas como interculturalidade , conhecimento tradicional e cultura , já presentes há bastante tempo na discussão a respeito da educação escolar indígena diferenciada e, recentemente, potencializados no debate sobre o ingresso de índios no Ensino Superior. Procurou-se demonstrar o quanto do debate está presente (ou não) nas experiências desses estudantes indígenas e como eles respondem a esses processos, construindo seus próprios caminhos e mostrando-nos as possíveis pontes de conexão.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGASUFSCarBRAntropologiaProgramas de ação afirmativaEstudantes indígenasInterculturalidadeConhecimento tradicionalModos de saber indígenaAções afirmativasAffirmative actionsIndigenous studentsInterculturalityTraditional knowledgeIndigenous modes of knowledgeCIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIAConstruindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional"info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1138a3f3d-7154-4436-904a-ee0c9d1b5e21info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL3939.pdfapplication/pdf2800991https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/203/1/3939.pdf4a897f9b5391c6a613de27cae4f28f9aMD51TEXT3939.pdf.txt3939.pdf.txtExtracted texttext/plain251714https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/203/2/3939.pdf.txtda50f3ed75bffbf3aafa046b978660b1MD52THUMBNAIL3939.pdf.jpg3939.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6428https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/203/3/3939.pdf.jpg5ca92e5931afb765bf8dc31d883ccc1aMD53ufscar/2032023-09-18 18:31:16.978oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/203Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:16Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional" |
title |
Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional" |
spellingShingle |
Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional" Bó, Talita Lazarin Dal' Antropologia Programas de ação afirmativa Estudantes indígenas Interculturalidade Conhecimento tradicional Modos de saber indígena Ações afirmativas Affirmative actions Indigenous students Interculturality Traditional knowledge Indigenous modes of knowledge CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA |
title_short |
Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional" |
title_full |
Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional" |
title_fullStr |
Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional" |
title_full_unstemmed |
Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional" |
title_sort |
Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre "cultura" e "conhecimento tradicional" |
author |
Bó, Talita Lazarin Dal' |
author_facet |
Bó, Talita Lazarin Dal' |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1219672792831129 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bó, Talita Lazarin Dal' |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cohn, Clarice |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1714080901123094 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
d6bd65b6-f960-409d-8f32-5a61b807f7dc |
contributor_str_mv |
Cohn, Clarice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Antropologia Programas de ação afirmativa Estudantes indígenas Interculturalidade Conhecimento tradicional Modos de saber indígena Ações afirmativas |
topic |
Antropologia Programas de ação afirmativa Estudantes indígenas Interculturalidade Conhecimento tradicional Modos de saber indígena Ações afirmativas Affirmative actions Indigenous students Interculturality Traditional knowledge Indigenous modes of knowledge CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Affirmative actions Indigenous students Interculturality Traditional knowledge Indigenous modes of knowledge |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA |
description |
The presence of indigenous students at the universities has been potencialized by programs of inclusion and increased expressively, demonstrating the crescent interest of these populations by the scholar education and by the continuity of their studies. This presence has been raised several questions at the Universities, at the most general society, at the State, at the academy, and by part of indigenous population that discuss the theme of the public policies of inclusion and the theme of the knowledge and the teaching process and the differentiated learning. This dissertation presents the process of inclusion of indigenous students at the Federal University of São Carlos, analyzing the formulation and the implantation of the proposal of affirmative actions in this university and, over all, from the indigenous students experiences that entered into it in 2008 and the questions that they had presented. For this, it proposes a reflection about themes like interculturaly , traditional knowledge and culture , already present a long time ago at the discussion about specific indigenous scholar education and, recently, potencialized in the debate about the ingression of indigenous at the college. It tried to demonstrate how much of the debate is present (or not) in the experiences of these indigenous students and how they answer to these process, building their own ways and showing us the possible bridges of connection. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-01 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-11-28 2016-06-02T19:00:23Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:00:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BÓ, Talita Lazarin Dal'. Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre cultura e conhecimento tradicional . 2010. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/203 |
identifier_str_mv |
BÓ, Talita Lazarin Dal'. Construindo pontes: o ingresso de estudantes indígenas na UFSCar: uma discussão sobre cultura e conhecimento tradicional . 2010. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
138a3f3d-7154-4436-904a-ee0c9d1b5e21 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/203/1/3939.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/203/2/3939.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/203/3/3939.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4a897f9b5391c6a613de27cae4f28f9a da50f3ed75bffbf3aafa046b978660b1 5ca92e5931afb765bf8dc31d883ccc1a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715500940656640 |