Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16040 |
Resumo: | This course conclusion work aims to seek answers to the following research problem: to understand how the development of moral values in children takes place in the perspective of Piaget and Vygotsky. Bibliographic research was used, using writings of these two authors, as well as those of some commentators. The internal articulation of the text begins with the exposition of the concepts of value and morality, based on a historical-philosophical reflection. Then, the theoretical foundation based on Piaget and Vygotsky is presented. Finally, a comparative analysis is made between the Piagetian perspective, based on the cognitive theory based on genetic epistemology, and the cultural-historical theory formulated by Vygotsky, highlighting similarities and differences between them. The theoretical reflection enabled the understanding of moral values as human constructions, which are seen by Piaget within relations of coercion and cooperation in the course of child development, linked to the phase of heteronomy and autonomy, and by Vigotski considered as cultural productions, which permeate the social relationships that direct human action. |
id |
SCAR_626eb74115bee9f10794e2ef684d705e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16040 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Paiva, Jeniffer DutraMartins, Marcos Franciscohttp://lattes.cnpq.br/4515924584428591Dainez, Déborahttp://lattes.cnpq.br/4671868444231806http://lattes.cnpq.br/6464883395399432c7986d17-1412-48f0-9750-26358300f5f32022-05-05T19:46:58Z2022-05-05T19:46:58Z2022-04-13PAIVA, Jeniffer Dutra. Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16040.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16040This course conclusion work aims to seek answers to the following research problem: to understand how the development of moral values in children takes place in the perspective of Piaget and Vygotsky. Bibliographic research was used, using writings of these two authors, as well as those of some commentators. The internal articulation of the text begins with the exposition of the concepts of value and morality, based on a historical-philosophical reflection. Then, the theoretical foundation based on Piaget and Vygotsky is presented. Finally, a comparative analysis is made between the Piagetian perspective, based on the cognitive theory based on genetic epistemology, and the cultural-historical theory formulated by Vygotsky, highlighting similarities and differences between them. The theoretical reflection enabled the understanding of moral values as human constructions, which are seen by Piaget within relations of coercion and cooperation in the course of child development, linked to the phase of heteronomy and autonomy, and by Vigotski considered as cultural productions, which permeate the social relationships that direct human action.Esse trabalho de conclusão de curso visa buscar respostas ao seguinte problema de pesquisa: compreender como se dá o desenvolvimento dos valores morais nas crianças na perspectiva de Piaget e Vigotski. Empregou-se a pesquisa bibliográfica, utilizando escritos desses dois autores, bem como os de alguns comentaristas. A articulação interna do texto inicia-se com a exposição dos conceitos de valor e de moral, a partir de uma reflexão histórico-filosófica. Seguidamente, a fundamentação teórica com base em Piaget e Vigotski é apresentada. Por fim, é feita uma análise comparativa entre a perspectiva piagetiana, assentada na teoria cognitiva com base na epistemologia genética, e a teoria histórico-cultural formulada por Vigotski, destacando semelhanças e diferenças entre elas. A reflexão teórica possibilitou a compreensão dos valores morais como construções humanas, os quais são vistos por Piaget dentro de relações de coação e de cooperação no percurso do desenvolvimento infantil, atrelados a fase de heteronomia e autonomia, e por Vigotski considerados como produções culturais, que permeiam as relações sociais que direcionam o agir humano.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação InfantilPiagetValorVigotskiPiagetVigotskiChild EducationValueCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAODesenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e PiagetDevelopment of moral values in children: similarities and differences between Vygotsky and Piagetinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600a6efb030-475b-4384-88e9-4012ff8c5f1ereponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC - versão para depósito - Jeniffer Dutra Paiva - 4.5.2022.pdfTCC - versão para depósito - Jeniffer Dutra Paiva - 4.5.2022.pdfÍntegra do Trabalho de Conclusão de Cursoapplication/pdf682360https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16040/1/TCC%20-%20vers%c3%a3o%20para%20dep%c3%b3sito%20-%20Jeniffer%20Dutra%20Paiva%20-%204.5.2022.pdf29cbd52c0328335f1974ef45bdd06044MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16040/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC - versão para depósito - Jeniffer Dutra Paiva - 4.5.2022.pdf.txtTCC - versão para depósito - Jeniffer Dutra Paiva - 4.5.2022.pdf.txtExtracted texttext/plain172690https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16040/3/TCC%20-%20vers%c3%a3o%20para%20dep%c3%b3sito%20-%20Jeniffer%20Dutra%20Paiva%20-%204.5.2022.pdf.txtdc6f47f094a1ddbd75a42cd1d88782c5MD53THUMBNAILTCC - versão para depósito - Jeniffer Dutra Paiva - 4.5.2022.pdf.jpgTCC - versão para depósito - Jeniffer Dutra Paiva - 4.5.2022.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6147https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16040/4/TCC%20-%20vers%c3%a3o%20para%20dep%c3%b3sito%20-%20Jeniffer%20Dutra%20Paiva%20-%204.5.2022.pdf.jpg2b887ef3c125ede1ef3d7e1363378603MD54ufscar/160402023-09-18 18:32:27.24oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16040Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:27Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Development of moral values in children: similarities and differences between Vygotsky and Piaget |
title |
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget |
spellingShingle |
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget Paiva, Jeniffer Dutra Educação Infantil Piaget Valor Vigotski Piaget Vigotski Child Education Value CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
title_short |
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget |
title_full |
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget |
title_fullStr |
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget |
title_sort |
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget |
author |
Paiva, Jeniffer Dutra |
author_facet |
Paiva, Jeniffer Dutra |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6464883395399432 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paiva, Jeniffer Dutra |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Marcos Francisco |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4515924584428591 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Dainez, Débora |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4671868444231806 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
c7986d17-1412-48f0-9750-26358300f5f3 |
contributor_str_mv |
Martins, Marcos Francisco Dainez, Débora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Piaget Valor Vigotski Piaget Vigotski |
topic |
Educação Infantil Piaget Valor Vigotski Piaget Vigotski Child Education Value CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Child Education Value |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
description |
This course conclusion work aims to seek answers to the following research problem: to understand how the development of moral values in children takes place in the perspective of Piaget and Vygotsky. Bibliographic research was used, using writings of these two authors, as well as those of some commentators. The internal articulation of the text begins with the exposition of the concepts of value and morality, based on a historical-philosophical reflection. Then, the theoretical foundation based on Piaget and Vygotsky is presented. Finally, a comparative analysis is made between the Piagetian perspective, based on the cognitive theory based on genetic epistemology, and the cultural-historical theory formulated by Vygotsky, highlighting similarities and differences between them. The theoretical reflection enabled the understanding of moral values as human constructions, which are seen by Piaget within relations of coercion and cooperation in the course of child development, linked to the phase of heteronomy and autonomy, and by Vigotski considered as cultural productions, which permeate the social relationships that direct human action. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-05-05T19:46:58Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-05-05T19:46:58Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-04-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PAIVA, Jeniffer Dutra. Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16040. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16040 |
identifier_str_mv |
PAIVA, Jeniffer Dutra. Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16040. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16040 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
a6efb030-475b-4384-88e9-4012ff8c5f1e |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16040/1/TCC%20-%20vers%c3%a3o%20para%20dep%c3%b3sito%20-%20Jeniffer%20Dutra%20Paiva%20-%204.5.2022.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16040/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16040/3/TCC%20-%20vers%c3%a3o%20para%20dep%c3%b3sito%20-%20Jeniffer%20Dutra%20Paiva%20-%204.5.2022.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16040/4/TCC%20-%20vers%c3%a3o%20para%20dep%c3%b3sito%20-%20Jeniffer%20Dutra%20Paiva%20-%204.5.2022.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
29cbd52c0328335f1974ef45bdd06044 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 dc6f47f094a1ddbd75a42cd1d88782c5 2b887ef3c125ede1ef3d7e1363378603 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715647296700416 |