A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13021 |
Resumo: | This research investigated how the languages of art are present in a kindergarten in the city of Sorocaba that proposes to work based on Reggio Emilia's approach in early childhood education. We sought to understand how the processes of teaching and learning through spaces are performed and how the arts are worked with children. The research, of a qualitative nature and of bibliographic character with field observation, had the objective of identifying potentialities of the arts in educational practices carried out inspired by Reggio Emilia's approach to Early Childhood Education. To this end, at first, it sought to know how and in what contexts the Early Childhood Schools in the region of Reggio Emilia in Italy arose and what are the characteristics and specificities of its approach, notably with regard to pedagogical work with Arts. As a result, the potential of this approach for the Brazilian context was identified, based on the reality of a school located in Sorocaba, S.P. |
id |
SCAR_6d413024c1f6ff130d4cea6258d839c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13021 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Costa, Paula Soares daLombardi, Lucia Maria Salgado dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188http://lattes.cnpq.br/4107018375255741d0696ff1-e283-4e42-9b1b-25aaf33d8d112020-07-07T23:54:51Z2020-07-07T23:54:51Z2019-12-17COSTA, Paula Soares da. A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13021.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13021This research investigated how the languages of art are present in a kindergarten in the city of Sorocaba that proposes to work based on Reggio Emilia's approach in early childhood education. We sought to understand how the processes of teaching and learning through spaces are performed and how the arts are worked with children. The research, of a qualitative nature and of bibliographic character with field observation, had the objective of identifying potentialities of the arts in educational practices carried out inspired by Reggio Emilia's approach to Early Childhood Education. To this end, at first, it sought to know how and in what contexts the Early Childhood Schools in the region of Reggio Emilia in Italy arose and what are the characteristics and specificities of its approach, notably with regard to pedagogical work with Arts. As a result, the potential of this approach for the Brazilian context was identified, based on the reality of a school located in Sorocaba, S.P.Esta pesquisa investigou de que forma as linguagens da arte estão presentes em uma escola de Educação Infantil da cidade de Sorocaba que se propõe a trabalhar com base na abordagem de Reggio Emilia de educação da primeira infância. Buscou-se compreender como se realizam os processos de ensino e aprendizagem através dos espaços e como as artes são trabalhadas junto às crianças. A pesquisa, de natureza qualitativa e de caráter bibliográfico com observação de campo, teve por objetivo identificar potencialidades das artes nas práticas educativas realizadas com inspiração na abordagem de Reggio Emilia de Educação Infantil. Para isso, em um primeiro momento, procurou conhecer de que maneira e em quais contextos surgiram as escolas de Educação Infantil na região de Reggio Emilia na Itália e quais as características e especificidades de sua abordagem, notadamente no que diz respeito ao trabalho pedagógico com as artes. Como resultado, foram identificadas potencialidades desta abordagem para o contexto brasileiro, baseando-se na realidade de uma escola situada em Sorocaba, S.P.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação InfantilEarly Childhood EducationArteArtAbordagem Reggio EmiliaReggio Emilia ApproachCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infânciaArt as an expression of the child in the Reggio Emilia approach to childhood educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600050de062-28ff-400a-a21c-32f51cb58b10reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL1 TCC Paula Soares da Costa_FINAL.pdf1 TCC Paula Soares da Costa_FINAL.pdfTrabalho de Conclusão de Cursoapplication/pdf2778750https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13021/1/1%20TCC%20Paula%20Soares%20da%20Costa_FINAL.pdf68b738d102dfb7a9c7054c2fb4c190d1MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13021/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXT1 TCC Paula Soares da Costa_FINAL.pdf.txt1 TCC Paula Soares da Costa_FINAL.pdf.txtExtracted texttext/plain91867https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13021/3/1%20TCC%20Paula%20Soares%20da%20Costa_FINAL.pdf.txt1dc356b880c9fe434febc2bacc42ab50MD53THUMBNAIL1 TCC Paula Soares da Costa_FINAL.pdf.jpg1 TCC Paula Soares da Costa_FINAL.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6566https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13021/4/1%20TCC%20Paula%20Soares%20da%20Costa_FINAL.pdf.jpg171b187159e84b8ca047e55a23377ebeMD54ufscar/130212024-01-27 13:53:31.185oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13021Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-01-27T13:53:31Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Art as an expression of the child in the Reggio Emilia approach to childhood education |
title |
A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância |
spellingShingle |
A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância Costa, Paula Soares da Educação Infantil Early Childhood Education Arte Art Abordagem Reggio Emilia Reggio Emilia Approach CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância |
title_full |
A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância |
title_fullStr |
A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância |
title_full_unstemmed |
A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância |
title_sort |
A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância |
author |
Costa, Paula Soares da |
author_facet |
Costa, Paula Soares da |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4107018375255741 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Paula Soares da |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5697508831302188 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
d0696ff1-e283-4e42-9b1b-25aaf33d8d11 |
contributor_str_mv |
Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Early Childhood Education Arte Art Abordagem Reggio Emilia Reggio Emilia Approach |
topic |
Educação Infantil Early Childhood Education Arte Art Abordagem Reggio Emilia Reggio Emilia Approach CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This research investigated how the languages of art are present in a kindergarten in the city of Sorocaba that proposes to work based on Reggio Emilia's approach in early childhood education. We sought to understand how the processes of teaching and learning through spaces are performed and how the arts are worked with children. The research, of a qualitative nature and of bibliographic character with field observation, had the objective of identifying potentialities of the arts in educational practices carried out inspired by Reggio Emilia's approach to Early Childhood Education. To this end, at first, it sought to know how and in what contexts the Early Childhood Schools in the region of Reggio Emilia in Italy arose and what are the characteristics and specificities of its approach, notably with regard to pedagogical work with Arts. As a result, the potential of this approach for the Brazilian context was identified, based on the reality of a school located in Sorocaba, S.P. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-07-07T23:54:51Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-07-07T23:54:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COSTA, Paula Soares da. A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13021 |
identifier_str_mv |
COSTA, Paula Soares da. A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13021. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13021 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
050de062-28ff-400a-a21c-32f51cb58b10 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13021/1/1%20TCC%20Paula%20Soares%20da%20Costa_FINAL.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13021/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13021/3/1%20TCC%20Paula%20Soares%20da%20Costa_FINAL.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13021/4/1%20TCC%20Paula%20Soares%20da%20Costa_FINAL.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
68b738d102dfb7a9c7054c2fb4c190d1 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 1dc356b880c9fe434febc2bacc42ab50 171b187159e84b8ca047e55a23377ebe |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136377022742528 |