Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12901 |
Resumo: | In this study, the author shows application of innovative activities and methodologies in the teaching of ratios in the 6th year of elementary school, the school where the research teacher works. The choice of the theme came from the researcher's observation of the difficulties presented by elementary school students in understanding techniques and valuing the use of mathematical tools such as proportion and percentage in everyday life. The purpose of the activities was to support the teaching of ratios and proportions using methodologies that provide cognitive and socioemotional structures so that learning takes place in an organic and meaningful way, thus students get opportunities of experiences during the didactic sequence so that they can maintain learning for all their life. The activities followed the course of Didactic Engineering as a research methodology. |
id |
SCAR_82e9d0cb2f7edd03660a624f07036684 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12901 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dosSampaio, João Carlos Vieirahttp://lattes.cnpq.br/8286887389013685http://lattes.cnpq.br/39074526811857460fb8e8cd-16f4-4948-aea8-24655e2c0b192020-06-12T16:54:44Z2020-06-12T16:54:44Z2020-02-28SANTOS, Patrícia Mendonça Talmelli dos. Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12901.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12901In this study, the author shows application of innovative activities and methodologies in the teaching of ratios in the 6th year of elementary school, the school where the research teacher works. The choice of the theme came from the researcher's observation of the difficulties presented by elementary school students in understanding techniques and valuing the use of mathematical tools such as proportion and percentage in everyday life. The purpose of the activities was to support the teaching of ratios and proportions using methodologies that provide cognitive and socioemotional structures so that learning takes place in an organic and meaningful way, thus students get opportunities of experiences during the didactic sequence so that they can maintain learning for all their life. The activities followed the course of Didactic Engineering as a research methodology.Nesse estudo a autora mostra uma experiência de aplicação de atividades e metodologias inovadoras no ensino de razões no 6º ano do Ensino Fundamental, escola onde a professora pesquisadora trabalha. A escolha do tema veio da constatação por parte da pesquisadora das dificuldades apresentadas por alunos do Ensino Fundamental em entender técnicas e valorizar o uso de ferramentas matemáticas como proporção e porcentagem no dia a dia. O objetivo das atividades era fundamentar o ensino de razões e proporções utilizando metodologias que fornecem estruturas cognitivas e socioemocionais para que o ensino se desse de maneira orgânica e significativa, dessa forma os estudantes recebem oportunidades de experiências durante a sequência didática para que consigam manter o aprendizado por toda sua vida. As atividades acompanharam o percurso da Engenharia Didática como metodologia de pesquisa.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECEUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessMetodologias inovadorasEnsino de matemáticaRazão e proporçãoEngenharia didáticaHábitos da menteCultura do pensamentoPBLProjetosInnovative methodologiesMathematics teachingRatio and proportionDidactic EngineeringHabits of mindCulture of thinkingPBLProjectsCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMAnálise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemáticaQualitative analysis of innovative strategies in teaching mathematicsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis600600ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684areponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDissertacao PPGECE Patricia M T Santos.pdfDissertacao PPGECE Patricia M T Santos.pdfDissertação PPGECEapplication/pdf4528418https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/2/Dissertacao%20PPGECE%20Patricia%20M%20T%20Santos.pdfbf5e49a2715e7810350036e44c0b8d4eMD52Carta comprovante PPGECE.pdfCarta comprovante PPGECE.pdfCarta Comprovanteapplication/pdf175336https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/1/Carta%20comprovante%20PPGECE.pdfd20ae45976ddb0cdd621241011e25f8aMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/3/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD53TEXTDissertacao PPGECE Patricia M T Santos.pdf.txtDissertacao PPGECE Patricia M T Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain91348https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/4/Dissertacao%20PPGECE%20Patricia%20M%20T%20Santos.pdf.txt82d17541faefa87d164dfca48317e8c1MD54Carta comprovante PPGECE.pdf.txtCarta comprovante PPGECE.pdf.txtExtracted texttext/plain1499https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/6/Carta%20comprovante%20PPGECE.pdf.txt6378bc50b50a14213384a7500ca2613aMD56THUMBNAILDissertacao PPGECE Patricia M T Santos.pdf.jpgDissertacao PPGECE Patricia M T Santos.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6307https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/5/Dissertacao%20PPGECE%20Patricia%20M%20T%20Santos.pdf.jpg9885ae96ed9f491aaa3caf9a371281c1MD55Carta comprovante PPGECE.pdf.jpgCarta comprovante PPGECE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg11949https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/7/Carta%20comprovante%20PPGECE.pdf.jpg9235c012fa936f5e2f596d5f51df4ee5MD57ufscar/129012023-09-18 18:31:56.321oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12901Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:56Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Qualitative analysis of innovative strategies in teaching mathematics |
title |
Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática |
spellingShingle |
Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dos Metodologias inovadoras Ensino de matemática Razão e proporção Engenharia didática Hábitos da mente Cultura do pensamento PBL Projetos Innovative methodologies Mathematics teaching Ratio and proportion Didactic Engineering Habits of mind Culture of thinking PBL Projects CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática |
title_full |
Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática |
title_fullStr |
Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática |
title_full_unstemmed |
Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática |
title_sort |
Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática |
author |
Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dos |
author_facet |
Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dos |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3907452681185746 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8286887389013685 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
0fb8e8cd-16f4-4948-aea8-24655e2c0b19 |
contributor_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias inovadoras Ensino de matemática Razão e proporção Engenharia didática Hábitos da mente Cultura do pensamento PBL Projetos |
topic |
Metodologias inovadoras Ensino de matemática Razão e proporção Engenharia didática Hábitos da mente Cultura do pensamento PBL Projetos Innovative methodologies Mathematics teaching Ratio and proportion Didactic Engineering Habits of mind Culture of thinking PBL Projects CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Innovative methodologies Mathematics teaching Ratio and proportion Didactic Engineering Habits of mind Culture of thinking PBL Projects |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
In this study, the author shows application of innovative activities and methodologies in the teaching of ratios in the 6th year of elementary school, the school where the research teacher works. The choice of the theme came from the researcher's observation of the difficulties presented by elementary school students in understanding techniques and valuing the use of mathematical tools such as proportion and percentage in everyday life. The purpose of the activities was to support the teaching of ratios and proportions using methodologies that provide cognitive and socioemotional structures so that learning takes place in an organic and meaningful way, thus students get opportunities of experiences during the didactic sequence so that they can maintain learning for all their life. The activities followed the course of Didactic Engineering as a research methodology. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-06-12T16:54:44Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-06-12T16:54:44Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-02-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Patrícia Mendonça Talmelli dos. Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12901. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12901 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Patrícia Mendonça Talmelli dos. Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12901. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12901 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684a |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/2/Dissertacao%20PPGECE%20Patricia%20M%20T%20Santos.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/1/Carta%20comprovante%20PPGECE.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/3/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/4/Dissertacao%20PPGECE%20Patricia%20M%20T%20Santos.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/6/Carta%20comprovante%20PPGECE.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/5/Dissertacao%20PPGECE%20Patricia%20M%20T%20Santos.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12901/7/Carta%20comprovante%20PPGECE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bf5e49a2715e7810350036e44c0b8d4e d20ae45976ddb0cdd621241011e25f8a e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 82d17541faefa87d164dfca48317e8c1 6378bc50b50a14213384a7500ca2613a 9885ae96ed9f491aaa3caf9a371281c1 9235c012fa936f5e2f596d5f51df4ee5 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136375635476480 |