Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2405 |
Resumo: | Rosário Farm was founded in 1940 by Russian educator Helena Antipoff as a boarding school for receiving exceptional children from Belo Horizonte. Our study analyzed the pedagogical practices of that institution, verifying how those attitudes reflected in inmates life. First, we introduce Antipoff s path, understanding her educational principles as well as her motivations to come to Brazil in 1929. After that, we follow her performance next to teaching system of Minas Gerais capital in 1930 s, and her path during the creation of institutions for educating children as she called exceptional , including of Rosário Farm. Finally, based on learning the Rosário Farm history, we examine children profile, the pedagogical actions, the course of inmates, their reactions to institutionalizing process, testifying the work became the thread of those relations. After a study of adopted work conditions as educative principle, we weave a review of the way of teaching and performance junction happened in the institution. |
id |
SCAR_8d3f5956ca501baeabfb4df41f2f6746 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2405 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Rafante, Heulalia CharaloLopes, Roseli Esquerdohttp://lattes.cnpq.br/1507752191797249http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=W10731633c85b16-6acb-405a-b538-7f8acb114cbb2016-06-02T19:38:47Z2007-07-112016-06-02T19:38:47Z2006-09-04RAFANTE, Heulalia Charalo. Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948. 2006. 260 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2405Rosário Farm was founded in 1940 by Russian educator Helena Antipoff as a boarding school for receiving exceptional children from Belo Horizonte. Our study analyzed the pedagogical practices of that institution, verifying how those attitudes reflected in inmates life. First, we introduce Antipoff s path, understanding her educational principles as well as her motivations to come to Brazil in 1929. After that, we follow her performance next to teaching system of Minas Gerais capital in 1930 s, and her path during the creation of institutions for educating children as she called exceptional , including of Rosário Farm. Finally, based on learning the Rosário Farm history, we examine children profile, the pedagogical actions, the course of inmates, their reactions to institutionalizing process, testifying the work became the thread of those relations. After a study of adopted work conditions as educative principle, we weave a review of the way of teaching and performance junction happened in the institution.A Fazenda do Rosário foi criada em 1940, pela educadora russa Helena Antipoff, para receber, em regime de internato, meninos excepcionais de Belo Horizonte. Nosso trabalho analisou as práticas pedagógicas da instituição, buscando verificar como essas ações repercutiram na vida dos meninos internos. Primeiramente, apresentamos a trajetória de Helena Antipoff, buscando compreender tanto os princípios educativos endossados por ela, quanto as motivações para sua vinda ao Brasil em 1929. Em seguida, acompanhamos a atuação da educadora junto ao sistema de ensino da capital mineira na década de 1930, no sentido de trilhar o caminho que a levou à criação de instituições para atender as crianças que ela chamou de excepcionais , inclusive a Fazenda do Rosário. Finalmente, com base no estudo da história da Fazenda do Rosário, verificamos o perfil das crianças atendidas, as ações pedagógicas, as trajetórias dos internos, as reações ao processo de institucionalização, constatando que o trabalho constituiu-se o fio condutor dessas relações. Após um estudo das condições em que o trabalho foi adotado como princípio educativo, tecemos uma crítica à união entre ensino e trabalho praticada naquela instituição.Universidade Federal de Sao Carlosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducação - históriaEdicação - sociologiaEstudantes com necessidades especiaisPsicologia educacionalInstitucionalizaçãoEducação para o trabalhoCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHelena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1835611a1-40a3-4c3c-b8f1-615a44fd4326info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL1178.pdfapplication/pdf1581079https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2405/1/1178.pdfe8b0c69a3d28e8c64602a998a3643c8dMD51THUMBNAIL1178.pdf.jpg1178.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6723https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2405/2/1178.pdf.jpgd33fd4bec5dedd7061235b99ed3af2a0MD52ufscar/24052023-09-18 18:30:49.716oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2405Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:30:49Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948 |
title |
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948 |
spellingShingle |
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948 Rafante, Heulalia Charalo Educação - história Edicação - sociologia Estudantes com necessidades especiais Psicologia educacional Institucionalização Educação para o trabalho CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948 |
title_full |
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948 |
title_fullStr |
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948 |
title_full_unstemmed |
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948 |
title_sort |
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948 |
author |
Rafante, Heulalia Charalo |
author_facet |
Rafante, Heulalia Charalo |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=W107316 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rafante, Heulalia Charalo |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lopes, Roseli Esquerdo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1507752191797249 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
33c85b16-6acb-405a-b538-7f8acb114cbb |
contributor_str_mv |
Lopes, Roseli Esquerdo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação - história Edicação - sociologia Estudantes com necessidades especiais Psicologia educacional Institucionalização Educação para o trabalho |
topic |
Educação - história Edicação - sociologia Estudantes com necessidades especiais Psicologia educacional Institucionalização Educação para o trabalho CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Rosário Farm was founded in 1940 by Russian educator Helena Antipoff as a boarding school for receiving exceptional children from Belo Horizonte. Our study analyzed the pedagogical practices of that institution, verifying how those attitudes reflected in inmates life. First, we introduce Antipoff s path, understanding her educational principles as well as her motivations to come to Brazil in 1929. After that, we follow her performance next to teaching system of Minas Gerais capital in 1930 s, and her path during the creation of institutions for educating children as she called exceptional , including of Rosário Farm. Finally, based on learning the Rosário Farm history, we examine children profile, the pedagogical actions, the course of inmates, their reactions to institutionalizing process, testifying the work became the thread of those relations. After a study of adopted work conditions as educative principle, we weave a review of the way of teaching and performance junction happened in the institution. |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-09-04 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-11 2016-06-02T19:38:47Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:38:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RAFANTE, Heulalia Charalo. Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948. 2006. 260 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2405 |
identifier_str_mv |
RAFANTE, Heulalia Charalo. Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948. 2006. 260 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2405 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
835611a1-40a3-4c3c-b8f1-615a44fd4326 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2405/1/1178.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2405/2/1178.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e8b0c69a3d28e8c64602a998a3643c8d d33fd4bec5dedd7061235b99ed3af2a0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715518952046592 |