A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14577 |
Resumo: | This research discusses the relationship between nature and childhood, It has been characterized as a qualitative study with bibliographic and documentary basis. The objective is to understand how nature has been considered in pedagogy, as a fundamental element of education. From the studies of Cultural History, we present the theme of nature and its sensibilities (CORBIN, 1989; SOARES, 2016). In this perspective, the notions of nature and childhood can be understood under countless perspectives, of time and space. Based on this assumption, we analyze the thoughts of Jean-Jacques Rousseau in the book Emílio, or da Educação, the book "I", which presents a wide contribution to think about the construction of these notions. Seeking to answer how the different understandings of nature dialogue with the legal documents of "Early Childhood Education in Brazil", we propose the following reflections: Is it possible to see the marks of na education thoughts nature in these documents? What aspects of this nature have been appreciated, throughout history, for the education of sensitivities in the childhood? |
id |
SCAR_b28ce2e094d3931cf2780c1d24cd58e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14577 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Silva, Geovana Tavares daSantos, Maria Walburga doshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696Roveri, Fernanda Theodorohttp://lattes.cnpq.br/7016298537924788http://lattes.cnpq.br/3747311929412603a4adf5c7-73b8-4554-a385-02c9e724f3892021-07-12T15:26:22Z2021-07-12T15:26:22Z2021-06-24SILVA, Geovana Tavares da. A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14577.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14577This research discusses the relationship between nature and childhood, It has been characterized as a qualitative study with bibliographic and documentary basis. The objective is to understand how nature has been considered in pedagogy, as a fundamental element of education. From the studies of Cultural History, we present the theme of nature and its sensibilities (CORBIN, 1989; SOARES, 2016). In this perspective, the notions of nature and childhood can be understood under countless perspectives, of time and space. Based on this assumption, we analyze the thoughts of Jean-Jacques Rousseau in the book Emílio, or da Educação, the book "I", which presents a wide contribution to think about the construction of these notions. Seeking to answer how the different understandings of nature dialogue with the legal documents of "Early Childhood Education in Brazil", we propose the following reflections: Is it possible to see the marks of na education thoughts nature in these documents? What aspects of this nature have been appreciated, throughout history, for the education of sensitivities in the childhood?Esta pesquisa discute as relações entre natureza e infância, caracterizando-se como um estudo qualitativo de base bibliográfica e documental. O objetivo é compreender como a natureza passou a ser considerada, na pedagogia, como um elemento fundamental para a educação. A partir dos estudos da História Cultural, apresentamos a temática da natureza e de suas sensibilidades (CORBIN, 1989; SOARES, 2016). Nessa perspectiva, as noções de natureza e infância podem ser compreendidas sob inúmeros olhares, tempos e espaços. Com base nesse pressuposto, analisamos os pensamentos de Jean-Jacques Rousseau no livro Emílio, ou da Educação, livro I, o qual apresenta uma ampla contribuição para se pensar a construção dessas noções. Buscando responder como as diversas compreensões da natureza dialogam com os documentos legais da Infância e da Educação Infantil no Brasil, propomos as reflexões: É possível visualizar as marcas de uma educação pela natureza nesses documentos? Que aspectos da natureza foram valorizados, ao longo da história, para a educação das sensibilidades na infância?Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessInfânciaNaturezaCriançaEducação infantilChildhoodNatureChildrenEarly childhood education.CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infânciaChildren and nature: a literature review us legal documents of early childhood and childhood educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006002f0046ef-3a9b-4074-9094-de7c4d571a1breponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALGeovana Tavares TCC Pedagogia.pdfGeovana Tavares TCC Pedagogia.pdfTrabalho de conclusão de curso completo Pedagogia - Geovana Tavares da Silva 2021application/pdf1508010https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14577/1/Geovana%20Tavares%20TCC%20Pedagogia.pdf62d8d2d43b11c9a6f297a70cdc803fc7MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14577/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTGeovana Tavares TCC Pedagogia.pdf.txtGeovana Tavares TCC Pedagogia.pdf.txtExtracted texttext/plain93628https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14577/3/Geovana%20Tavares%20TCC%20Pedagogia.pdf.txtd1e6cba82d3cf0b5c64dac639395337aMD53THUMBNAILGeovana Tavares TCC Pedagogia.pdf.jpgGeovana Tavares TCC Pedagogia.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6307https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14577/4/Geovana%20Tavares%20TCC%20Pedagogia.pdf.jpg47fb43ada20ca76ee1c5e5c5f191c3f4MD54ufscar/145772023-09-18 18:32:13.556oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14577Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:13Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Children and nature: a literature review us legal documents of early childhood and childhood education |
title |
A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância |
spellingShingle |
A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância Silva, Geovana Tavares da Infância Natureza Criança Educação infantil Childhood Nature Children Early childhood education. CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância |
title_full |
A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância |
title_fullStr |
A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância |
title_full_unstemmed |
A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância |
title_sort |
A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância |
author |
Silva, Geovana Tavares da |
author_facet |
Silva, Geovana Tavares da |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3747311929412603 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Geovana Tavares da |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, Maria Walburga dos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2954227254025696 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Roveri, Fernanda Theodoro |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7016298537924788 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
a4adf5c7-73b8-4554-a385-02c9e724f389 |
contributor_str_mv |
Santos, Maria Walburga dos Roveri, Fernanda Theodoro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infância Natureza Criança Educação infantil Childhood Nature Children Early childhood education. |
topic |
Infância Natureza Criança Educação infantil Childhood Nature Children Early childhood education. CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This research discusses the relationship between nature and childhood, It has been characterized as a qualitative study with bibliographic and documentary basis. The objective is to understand how nature has been considered in pedagogy, as a fundamental element of education. From the studies of Cultural History, we present the theme of nature and its sensibilities (CORBIN, 1989; SOARES, 2016). In this perspective, the notions of nature and childhood can be understood under countless perspectives, of time and space. Based on this assumption, we analyze the thoughts of Jean-Jacques Rousseau in the book Emílio, or da Educação, the book "I", which presents a wide contribution to think about the construction of these notions. Seeking to answer how the different understandings of nature dialogue with the legal documents of "Early Childhood Education in Brazil", we propose the following reflections: Is it possible to see the marks of na education thoughts nature in these documents? What aspects of this nature have been appreciated, throughout history, for the education of sensitivities in the childhood? |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-07-12T15:26:22Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-07-12T15:26:22Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-06-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Geovana Tavares da. A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14577. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14577 |
identifier_str_mv |
SILVA, Geovana Tavares da. A criança e a natureza: uma revisão da literatura nos documentos legais da educação infantil e da infância. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14577. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14577 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
2f0046ef-3a9b-4074-9094-de7c4d571a1b |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14577/1/Geovana%20Tavares%20TCC%20Pedagogia.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14577/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14577/3/Geovana%20Tavares%20TCC%20Pedagogia.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14577/4/Geovana%20Tavares%20TCC%20Pedagogia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
62d8d2d43b11c9a6f297a70cdc803fc7 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 d1e6cba82d3cf0b5c64dac639395337a 47fb43ada20ca76ee1c5e5c5f191c3f4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715633700864000 |