Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15270 |
Resumo: | The present work has as general objective to present the separation of childhood as an important instrument in the promotion of school practices that address the child-nature relationship in early childhood education. The concept of desemparedamento refers to the term coined by Léa Tiriba and can be defined initially as a proposal to carry out school experiences in external spaces, outside the classroom. In this sense, documents and publications of the Ministry of Education were analyzed to understand the relevance of external spaces in promoting the integral development of children. The methodology used was that of bibliographic research, in which publications on the topic were surveyed between 2010 and 2020. It was also found that practices and pedagogical planning also need to be taken into account, and not just the available space. Thus, the qualitative research makes it possible to recognize the importance of children's contact with nature, highlighting their rights and respecting their wishes |
id |
SCAR_be527491b4c08040cd670d76b2afb11a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15270 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Ferreira, FernandaSantos, Maria Walburga doshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696Camargo, Andreia Regina de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/0936098182171676http://lattes.cnpq.br/5103399776594037571acd3c-5147-4e36-906a-7cfa518ccf2a2021-12-03T22:31:45Z2021-12-03T22:31:45Z2021-11-08FERREIRA, Fernanda. Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15270.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15270The present work has as general objective to present the separation of childhood as an important instrument in the promotion of school practices that address the child-nature relationship in early childhood education. The concept of desemparedamento refers to the term coined by Léa Tiriba and can be defined initially as a proposal to carry out school experiences in external spaces, outside the classroom. In this sense, documents and publications of the Ministry of Education were analyzed to understand the relevance of external spaces in promoting the integral development of children. The methodology used was that of bibliographic research, in which publications on the topic were surveyed between 2010 and 2020. It was also found that practices and pedagogical planning also need to be taken into account, and not just the available space. Thus, the qualitative research makes it possible to recognize the importance of children's contact with nature, highlighting their rights and respecting their wishesEl presente trabajo tiene como objetivo general presentar el “desemparedamento” de la infancia como un instrumento importante en la promoción de prácticas escolares que abordan la relación niño-naturaleza en la educación infantil. El concepto de “desemparedamento” hace referencia al término creado por Léa Tiriba y puede definirse inicialmente como una propuesta para llevar a cabo experiencias escolares en espacios externos, fuera del aula. En este sentido, se analizaron documentos y publicaciones del Ministerio de Educación para comprender la relevancia de los espacios externos en la promoción del desarrollo integral de la niñez. La metodología utilizada fue la investigación bibliográfica, en la cual se realizó un levantamiento de publicaciones sobre el tema entre los años 2010 y 2020. Además de esto, se encontró que también se deben tener en cuenta las prácticas y el planeamiento pedagógico, y no solo el espacio disponible. Por fin, la investigación permite reconocer la importancia del contacto de los niños con la naturaleza, destacando su derecho y respetando sus deseos.O presente trabalho tem como objetivo geral apresentar o desemparedamento da infância como um importante instrumento na promoção de práticas escolares que abordam a relação criança-natureza na educação infantil. O conceito de desemparedamento se refere ao termo cunhado por Léa Tiriba e pode ser definido inicialmente como uma proposta de realizar vivências escolares nos espaços externos, fora da sala de aula. Nesse sentido, foram analisados documentos e publicações do Ministério da Educação para compreender a relevância dos espaços externos na promoção do desenvolvimento integral da criança. A metodologia empregada foi a da pesquisa bibliográfica, na qual foi realizado o levantamento das publicações referentes ao tema entre os anos de 2010 e 2020. Verificou-se, ainda, que que as práticas e o planejamento pedagógico também precisam ser levados em consideração, e não somente o espaço disponível. Com isso, a pesquisa de cunho qualitativo possibilita reconhecer a importância do contato das crianças com a natureza, evidenciando seu direito e respeitando suas vontades.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessDesemparedamentoInfânciaEducação infantilChildhoodChild educationInfanciaEducación infantilCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOBrincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação InfantilPlaying and lerning with and nature: the perspective of desemparedamento childhood in early childhood educationJugar y aprender con y en la naturaleza: la perspectiva de desemparedamento de la infancia en la educación de la primera infanciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006002f0046ef-3a9b-4074-9094-de7c4d571a1breponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL[Fernanda Ferreira] TCC - Versão final.pdf[Fernanda Ferreira] TCC - Versão final.pdfTrabalho de conclusão de curso completo Pedagogia - Sorocaba - Fernanda Ferreira 2021application/pdf1254302https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15270/1/%5bFernanda%20Ferreira%5d%20%20TCC%20-%20Vers%c3%a3o%20final.pdf69c63dacb4577b02ffc8eda402d60ddfMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15270/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXT[Fernanda Ferreira] TCC - Versão final.pdf.txt[Fernanda Ferreira] TCC - Versão final.pdf.txtExtracted texttext/plain86333https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15270/3/%5bFernanda%20Ferreira%5d%20%20TCC%20-%20Vers%c3%a3o%20final.pdf.txt2b53f33412b674c6ecfcc0391ad2ac11MD53THUMBNAIL[Fernanda Ferreira] TCC - Versão final.pdf.jpg[Fernanda Ferreira] TCC - Versão final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5914https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15270/4/%5bFernanda%20Ferreira%5d%20%20TCC%20-%20Vers%c3%a3o%20final.pdf.jpg5a74a0da480e103c5b6d10843cf83325MD54ufscar/152702023-09-18 18:32:24.53oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15270Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:24Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Playing and lerning with and nature: the perspective of desemparedamento childhood in early childhood education |
dc.title.alternative.spa.fl_str_mv |
Jugar y aprender con y en la naturaleza: la perspectiva de desemparedamento de la infancia en la educación de la primera infancia |
title |
Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil |
spellingShingle |
Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil Ferreira, Fernanda Desemparedamento Infância Educação infantil Childhood Child education Infancia Educación infantil CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil |
title_full |
Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil |
title_fullStr |
Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil |
title_sort |
Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil |
author |
Ferreira, Fernanda |
author_facet |
Ferreira, Fernanda |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5103399776594037 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Fernanda |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, Maria Walburga dos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2954227254025696 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Camargo, Andreia Regina de Oliveira |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0936098182171676 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
571acd3c-5147-4e36-906a-7cfa518ccf2a |
contributor_str_mv |
Santos, Maria Walburga dos Camargo, Andreia Regina de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desemparedamento Infância Educação infantil |
topic |
Desemparedamento Infância Educação infantil Childhood Child education Infancia Educación infantil CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Childhood Child education |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Infancia Educación infantil |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The present work has as general objective to present the separation of childhood as an important instrument in the promotion of school practices that address the child-nature relationship in early childhood education. The concept of desemparedamento refers to the term coined by Léa Tiriba and can be defined initially as a proposal to carry out school experiences in external spaces, outside the classroom. In this sense, documents and publications of the Ministry of Education were analyzed to understand the relevance of external spaces in promoting the integral development of children. The methodology used was that of bibliographic research, in which publications on the topic were surveyed between 2010 and 2020. It was also found that practices and pedagogical planning also need to be taken into account, and not just the available space. Thus, the qualitative research makes it possible to recognize the importance of children's contact with nature, highlighting their rights and respecting their wishes |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-12-03T22:31:45Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-12-03T22:31:45Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-11-08 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FERREIRA, Fernanda. Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15270. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15270 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Fernanda. Brincar e aprender com e na natureza: a perspectiva do desemparedamento da infância na Educação Infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15270. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
2f0046ef-3a9b-4074-9094-de7c4d571a1b |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15270/1/%5bFernanda%20Ferreira%5d%20%20TCC%20-%20Vers%c3%a3o%20final.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15270/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15270/3/%5bFernanda%20Ferreira%5d%20%20TCC%20-%20Vers%c3%a3o%20final.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15270/4/%5bFernanda%20Ferreira%5d%20%20TCC%20-%20Vers%c3%a3o%20final.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
69c63dacb4577b02ffc8eda402d60ddf e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 2b53f33412b674c6ecfcc0391ad2ac11 5a74a0da480e103c5b6d10843cf83325 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715640032165888 |