Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5964 |
Resumo: | The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, main title of this paper, aims at reaching not only basic education students but also educators with the objective of proposing understandable and attractive ways of teaching the subject matter in focus.The methodology applied in learning rational numbers in their fractional form was achieved through the playful and practical exercises involving two groups of 6th graders in the Fundamental from public schools. The material handling and display of results contribute to the construction of knowledge on Mathematics and consequently its learning. The teaching activities and experiments are the hallmark and engine for the development of this dissertation project due to the fact that the use of manipulable material (graded PET bottles, funnels and water) ensures originality to the teaching/learning relationship of Mathematics.Mathematical concepts such as equivalence and comparison between fractions and even basic operations (addition and subtraction) purposely confine in the teaching sequences carried out in the educational project. |
id |
SCAR_cc9104a7528ac1b0a2bf6270e1f42f4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5964 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Valio, Denise Teresa de CamargoSoares, Márcio de Jesushttp://lattes.cnpq.br/3273672989988386fc531d17-e421-48f7-a3ac-85b9e65e61cc2016-06-02T20:29:27Z2014-09-222016-06-02T20:29:27Z2014-08-21VALIO, Denise Teresa de Camargo. Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5964The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, main title of this paper, aims at reaching not only basic education students but also educators with the objective of proposing understandable and attractive ways of teaching the subject matter in focus.The methodology applied in learning rational numbers in their fractional form was achieved through the playful and practical exercises involving two groups of 6th graders in the Fundamental from public schools. The material handling and display of results contribute to the construction of knowledge on Mathematics and consequently its learning. The teaching activities and experiments are the hallmark and engine for the development of this dissertation project due to the fact that the use of manipulable material (graded PET bottles, funnels and water) ensures originality to the teaching/learning relationship of Mathematics.Mathematical concepts such as equivalence and comparison between fractions and even basic operations (addition and subtraction) purposely confine in the teaching sequences carried out in the educational project.O objetivo desta dissertação de mestrado é o Ensino da Matemática bem como as práticas didático-pedagógicas acerca do tema números racionais , em particular, frações. O projeto Frações , título principal desse trabalho, pretende atingir estudantes da Educação Básica e também educadores com a intenção de propor meios compreensíveis e atrativos do ensino da disciplina em questão. A metodologia empregada para a aprendizagem de números racionais na forma fracionária foi o exercício prático e lúdico envolvendo alunos de duas turmas do 6º ano do Ensino Fundamental da escola pública. A manipulação de materiais e a visualização de resultados concorrem para a construção do conhecimento da Matemática e, consequentemente, de seu aprendizado. As atividades e experimentações didáticas são a marca e o propulsor do desenvolvimento deste projeto dissertativo, pois ao empregar materiais manipuláveis (garrafas PET graduadas, funis e água) isto nos garante originalidade para a relação ensino/aprendizagem da Matemática. Os conceitos matemáticos como a equivalência e comparação entre frações e ainda as operações básicas (adição e subtração) circunscrevem, propositadamente, as sequências didáticas executadas no projeto educacional.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRFraçõesNúmeros racionaisMatemática - ensinoRational numbersFractionsMathematics teachingCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAFrações: estratégias lúdicas no ensino da matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1923d79a8-85dd-468f-8c59-95317364a05ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL6172.pdfapplication/pdf12347251https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/1/6172.pdf13431f4e524b082003ce456c4a9de23eMD51TEXT6172.pdf.txt6172.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/2/6172.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL6172.pdf.jpg6172.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7022https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/3/6172.pdf.jpg04ee947007c4ecef0bdfe0d57047f76eMD53ufscar/59642023-09-18 18:31:37.191oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5964Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática |
title |
Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática |
spellingShingle |
Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática Valio, Denise Teresa de Camargo Frações Números racionais Matemática - ensino Rational numbers Fractions Mathematics teaching CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática |
title_full |
Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática |
title_fullStr |
Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática |
title_full_unstemmed |
Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática |
title_sort |
Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática |
author |
Valio, Denise Teresa de Camargo |
author_facet |
Valio, Denise Teresa de Camargo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valio, Denise Teresa de Camargo |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Soares, Márcio de Jesus |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3273672989988386 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
fc531d17-e421-48f7-a3ac-85b9e65e61cc |
contributor_str_mv |
Soares, Márcio de Jesus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Frações Números racionais Matemática - ensino |
topic |
Frações Números racionais Matemática - ensino Rational numbers Fractions Mathematics teaching CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Rational numbers Fractions Mathematics teaching |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, main title of this paper, aims at reaching not only basic education students but also educators with the objective of proposing understandable and attractive ways of teaching the subject matter in focus.The methodology applied in learning rational numbers in their fractional form was achieved through the playful and practical exercises involving two groups of 6th graders in the Fundamental from public schools. The material handling and display of results contribute to the construction of knowledge on Mathematics and consequently its learning. The teaching activities and experiments are the hallmark and engine for the development of this dissertation project due to the fact that the use of manipulable material (graded PET bottles, funnels and water) ensures originality to the teaching/learning relationship of Mathematics.Mathematical concepts such as equivalence and comparison between fractions and even basic operations (addition and subtraction) purposely confine in the teaching sequences carried out in the educational project. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-09-22 2016-06-02T20:29:27Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-08-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T20:29:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VALIO, Denise Teresa de Camargo. Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5964 |
identifier_str_mv |
VALIO, Denise Teresa de Camargo. Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5964 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
923d79a8-85dd-468f-8c59-95317364a05a |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/1/6172.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/2/6172.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/3/6172.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
13431f4e524b082003ce456c4a9de23e d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 04ee947007c4ecef0bdfe0d57047f76e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136290181775360 |