Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valio, Denise Teresa de Camargo
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5964
Resumo: The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, main title of this paper, aims at reaching not only basic education students but also educators with the objective of proposing understandable and attractive ways of teaching the subject matter in focus.The methodology applied in learning rational numbers in their fractional form was achieved through the playful and practical exercises involving two groups of 6th graders in the Fundamental from public schools. The material handling and display of results contribute to the construction of knowledge on Mathematics and consequently its learning. The teaching activities and experiments are the hallmark and engine for the development of this dissertation project due to the fact that the use of manipulable material (graded PET bottles, funnels and water) ensures originality to the teaching/learning relationship of Mathematics.Mathematical concepts such as equivalence and comparison between fractions and even basic operations (addition and subtraction) purposely confine in the teaching sequences carried out in the educational project.
id SCAR_cc9104a7528ac1b0a2bf6270e1f42f4f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5964
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Valio, Denise Teresa de CamargoSoares, Márcio de Jesushttp://lattes.cnpq.br/3273672989988386fc531d17-e421-48f7-a3ac-85b9e65e61cc2016-06-02T20:29:27Z2014-09-222016-06-02T20:29:27Z2014-08-21VALIO, Denise Teresa de Camargo. Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5964The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, main title of this paper, aims at reaching not only basic education students but also educators with the objective of proposing understandable and attractive ways of teaching the subject matter in focus.The methodology applied in learning rational numbers in their fractional form was achieved through the playful and practical exercises involving two groups of 6th graders in the Fundamental from public schools. The material handling and display of results contribute to the construction of knowledge on Mathematics and consequently its learning. The teaching activities and experiments are the hallmark and engine for the development of this dissertation project due to the fact that the use of manipulable material (graded PET bottles, funnels and water) ensures originality to the teaching/learning relationship of Mathematics.Mathematical concepts such as equivalence and comparison between fractions and even basic operations (addition and subtraction) purposely confine in the teaching sequences carried out in the educational project.O objetivo desta dissertação de mestrado é o Ensino da Matemática bem como as práticas didático-pedagógicas acerca do tema números racionais , em particular, frações. O projeto Frações , título principal desse trabalho, pretende atingir estudantes da Educação Básica e também educadores com a intenção de propor meios compreensíveis e atrativos do ensino da disciplina em questão. A metodologia empregada para a aprendizagem de números racionais na forma fracionária foi o exercício prático e lúdico envolvendo alunos de duas turmas do 6º ano do Ensino Fundamental da escola pública. A manipulação de materiais e a visualização de resultados concorrem para a construção do conhecimento da Matemática e, consequentemente, de seu aprendizado. As atividades e experimentações didáticas são a marca e o propulsor do desenvolvimento deste projeto dissertativo, pois ao empregar materiais manipuláveis (garrafas PET graduadas, funis e água) isto nos garante originalidade para a relação ensino/aprendizagem da Matemática. Os conceitos matemáticos como a equivalência e comparação entre frações e ainda as operações básicas (adição e subtração) circunscrevem, propositadamente, as sequências didáticas executadas no projeto educacional.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRFraçõesNúmeros racionaisMatemática - ensinoRational numbersFractionsMathematics teachingCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAFrações: estratégias lúdicas no ensino da matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1923d79a8-85dd-468f-8c59-95317364a05ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL6172.pdfapplication/pdf12347251https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/1/6172.pdf13431f4e524b082003ce456c4a9de23eMD51TEXT6172.pdf.txt6172.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/2/6172.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL6172.pdf.jpg6172.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7022https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/3/6172.pdf.jpg04ee947007c4ecef0bdfe0d57047f76eMD53ufscar/59642023-09-18 18:31:37.191oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5964Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática
title Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática
spellingShingle Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática
Valio, Denise Teresa de Camargo
Frações
Números racionais
Matemática - ensino
Rational numbers
Fractions
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática
title_full Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática
title_fullStr Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática
title_full_unstemmed Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática
title_sort Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática
author Valio, Denise Teresa de Camargo
author_facet Valio, Denise Teresa de Camargo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valio, Denise Teresa de Camargo
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Soares, Márcio de Jesus
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3273672989988386
dc.contributor.authorID.fl_str_mv fc531d17-e421-48f7-a3ac-85b9e65e61cc
contributor_str_mv Soares, Márcio de Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Frações
Números racionais
Matemática - ensino
topic Frações
Números racionais
Matemática - ensino
Rational numbers
Fractions
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Rational numbers
Fractions
Mathematics teaching
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, main title of this paper, aims at reaching not only basic education students but also educators with the objective of proposing understandable and attractive ways of teaching the subject matter in focus.The methodology applied in learning rational numbers in their fractional form was achieved through the playful and practical exercises involving two groups of 6th graders in the Fundamental from public schools. The material handling and display of results contribute to the construction of knowledge on Mathematics and consequently its learning. The teaching activities and experiments are the hallmark and engine for the development of this dissertation project due to the fact that the use of manipulable material (graded PET bottles, funnels and water) ensures originality to the teaching/learning relationship of Mathematics.Mathematical concepts such as equivalence and comparison between fractions and even basic operations (addition and subtraction) purposely confine in the teaching sequences carried out in the educational project.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-09-22
2016-06-02T20:29:27Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-08-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T20:29:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VALIO, Denise Teresa de Camargo. Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5964
identifier_str_mv VALIO, Denise Teresa de Camargo. Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática. 2014. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5964
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv 923d79a8-85dd-468f-8c59-95317364a05a
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/1/6172.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/2/6172.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5964/3/6172.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 13431f4e524b082003ce456c4a9de23e
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
04ee947007c4ecef0bdfe0d57047f76e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136290181775360