A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16048 |
Resumo: | This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions from the perspective of the relationship between ratios, in order to complement and deepen concepts on the subject, combined with the traditional form of presentation provided for in the National Curricular Parameters (PCN's) and in the National Common Curricular Base (BNCC) of Education Fundamental II, through practices related to Music and the study of the musical scale using new perspectives and methodologies that provide cognitive and socio-emotional structures for the teaching of Mathematics in a consistent and meaningful way, where it is expected that in this way students receive opportunities of new experiences during the didactic sequence so that they can implement and maintain learning throughout their lives, applying it in society as one of the guarantees that Education proposes to fulfill. |
id |
SCAR_d2d9dd1ef99b449dcd8e6585c2ec2841 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16048 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Santos, Erick Quintino dosSampaio, João Carlos Vieirahttp://lattes.cnpq.br/8286887389013685http://lattes.cnpq.br/80042052347460961f262196-c82a-4cfe-a46f-28e2506a144c2022-05-06T11:08:11Z2022-05-06T11:08:11Z2022-04-19SANTOS, Erick Quintino dos. A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16048.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16048This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions from the perspective of the relationship between ratios, in order to complement and deepen concepts on the subject, combined with the traditional form of presentation provided for in the National Curricular Parameters (PCN's) and in the National Common Curricular Base (BNCC) of Education Fundamental II, through practices related to Music and the study of the musical scale using new perspectives and methodologies that provide cognitive and socio-emotional structures for the teaching of Mathematics in a consistent and meaningful way, where it is expected that in this way students receive opportunities of new experiences during the didactic sequence so that they can implement and maintain learning throughout their lives, applying it in society as one of the guarantees that Education proposes to fulfill.Este estudo apresenta uma proposta pautada na aplicação de metodologias inovadoras através de sequências didáticas para o ensino de Matemática para alunos do Ensino Fundamental II. Tem por objetivos introduzir conceitos sobre frações pela perspectiva da relação entre razões, de modo a complementar e aprofundar conceitos sobre o tema, combinados à forma tradicional de apresentação prevista nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN’s) e na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Ensino Fundamental II, através de práticas relacionadas à Música e ao estudo da escala musical utilizando-se de novas perspectivas e metodologias que fornecem estruturas cognitivas e socioemocionais para o ensino da Matemática de maneira consistente e significativa, onde se espera que dessa forma os alunos recebam oportunidades de novas experiências durante a sequência didática para que consigam concretizar e manter o aprendizado por toda sua vida, aplicando-o em sociedade como uma das garantias que a Educação se propõe a cumprir.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECEUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducaçãoExatasFraçõesMatemáticaMúsicaEducationExact sciencesFractionsMathMusicCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musicalThe Mathematics of music: an approach to the teaching of fractions through music theoryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis600600ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684areponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALA MATEMÁTICA DA MÚSICA - UMA ABORDAGEM PARA O ENSINO DE FRAÇÕES ATRAVÉS DA TEORIA MUSICAL.pdfA MATEMÁTICA DA MÚSICA - UMA ABORDAGEM PARA O ENSINO DE FRAÇÕES ATRAVÉS DA TEORIA MUSICAL.pdfTeseapplication/pdf1395584https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/2/A%20MATEM%c3%81TICA%20DA%20M%c3%9aSICA%20-%20UMA%20ABORDAGEM%20PARA%20O%20ENSINO%20DE%20FRA%c3%87%c3%95ES%20ATRAV%c3%89S%20DA%20TEORIA%20MUSICAL.pdfe8de8997d3e2357b8438a1cba7e30f87MD52Carta comprovante PPGECE - Erick Quintino dos Santos.pdfCarta comprovante PPGECE - Erick Quintino dos Santos.pdfCartaapplication/pdf326658https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/3/Carta%20comprovante%20PPGECE%20-%20Erick%20Quintino%20dos%20Santos.pdf1b8f771acb32780aa9ee2e3844c94c22MD53CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/4/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD54TEXTA MATEMÁTICA DA MÚSICA - UMA ABORDAGEM PARA O ENSINO DE FRAÇÕES ATRAVÉS DA TEORIA MUSICAL.pdf.txtA MATEMÁTICA DA MÚSICA - UMA ABORDAGEM PARA O ENSINO DE FRAÇÕES ATRAVÉS DA TEORIA MUSICAL.pdf.txtExtracted texttext/plain169720https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/5/A%20MATEM%c3%81TICA%20DA%20M%c3%9aSICA%20-%20UMA%20ABORDAGEM%20PARA%20O%20ENSINO%20DE%20FRA%c3%87%c3%95ES%20ATRAV%c3%89S%20DA%20TEORIA%20MUSICAL.pdf.txt44ebf186fe3a4898cfe21192e9f1991cMD55Carta comprovante PPGECE - Erick Quintino dos Santos.pdf.txtCarta comprovante PPGECE - Erick Quintino dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain1487https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/7/Carta%20comprovante%20PPGECE%20-%20Erick%20Quintino%20dos%20Santos.pdf.txt64e8e76ec53f5ef83ef07746fc330213MD57THUMBNAILA MATEMÁTICA DA MÚSICA - UMA ABORDAGEM PARA O ENSINO DE FRAÇÕES ATRAVÉS DA TEORIA MUSICAL.pdf.jpgA MATEMÁTICA DA MÚSICA - UMA ABORDAGEM PARA O ENSINO DE FRAÇÕES ATRAVÉS DA TEORIA MUSICAL.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7093https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/6/A%20MATEM%c3%81TICA%20DA%20M%c3%9aSICA%20-%20UMA%20ABORDAGEM%20PARA%20O%20ENSINO%20DE%20FRA%c3%87%c3%95ES%20ATRAV%c3%89S%20DA%20TEORIA%20MUSICAL.pdf.jpge4544c95db5cd45b7fd96609a3b64b62MD56Carta comprovante PPGECE - Erick Quintino dos Santos.pdf.jpgCarta comprovante PPGECE - Erick Quintino dos Santos.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12740https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/8/Carta%20comprovante%20PPGECE%20-%20Erick%20Quintino%20dos%20Santos.pdf.jpg82c7f2b2077468fd8fb9e4c2b10c8423MD58ufscar/160482023-09-18 18:32:26.978oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16048Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:26Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Mathematics of music: an approach to the teaching of fractions through music theory |
title |
A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical |
spellingShingle |
A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical Santos, Erick Quintino dos Educação Exatas Frações Matemática Música Education Exact sciences Fractions Math Music CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical |
title_full |
A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical |
title_fullStr |
A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical |
title_full_unstemmed |
A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical |
title_sort |
A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical |
author |
Santos, Erick Quintino dos |
author_facet |
Santos, Erick Quintino dos |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8004205234746096 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Erick Quintino dos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8286887389013685 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
1f262196-c82a-4cfe-a46f-28e2506a144c |
contributor_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Exatas Frações Matemática Música |
topic |
Educação Exatas Frações Matemática Música Education Exact sciences Fractions Math Music CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Exact sciences Fractions Math Music |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions from the perspective of the relationship between ratios, in order to complement and deepen concepts on the subject, combined with the traditional form of presentation provided for in the National Curricular Parameters (PCN's) and in the National Common Curricular Base (BNCC) of Education Fundamental II, through practices related to Music and the study of the musical scale using new perspectives and methodologies that provide cognitive and socio-emotional structures for the teaching of Mathematics in a consistent and meaningful way, where it is expected that in this way students receive opportunities of new experiences during the didactic sequence so that they can implement and maintain learning throughout their lives, applying it in society as one of the guarantees that Education proposes to fulfill. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-05-06T11:08:11Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-05-06T11:08:11Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-04-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Erick Quintino dos. A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16048. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16048 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Erick Quintino dos. A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16048. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16048 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684a |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/2/A%20MATEM%c3%81TICA%20DA%20M%c3%9aSICA%20-%20UMA%20ABORDAGEM%20PARA%20O%20ENSINO%20DE%20FRA%c3%87%c3%95ES%20ATRAV%c3%89S%20DA%20TEORIA%20MUSICAL.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/3/Carta%20comprovante%20PPGECE%20-%20Erick%20Quintino%20dos%20Santos.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/4/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/5/A%20MATEM%c3%81TICA%20DA%20M%c3%9aSICA%20-%20UMA%20ABORDAGEM%20PARA%20O%20ENSINO%20DE%20FRA%c3%87%c3%95ES%20ATRAV%c3%89S%20DA%20TEORIA%20MUSICAL.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/7/Carta%20comprovante%20PPGECE%20-%20Erick%20Quintino%20dos%20Santos.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/6/A%20MATEM%c3%81TICA%20DA%20M%c3%9aSICA%20-%20UMA%20ABORDAGEM%20PARA%20O%20ENSINO%20DE%20FRA%c3%87%c3%95ES%20ATRAV%c3%89S%20DA%20TEORIA%20MUSICAL.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16048/8/Carta%20comprovante%20PPGECE%20-%20Erick%20Quintino%20dos%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e8de8997d3e2357b8438a1cba7e30f87 1b8f771acb32780aa9ee2e3844c94c22 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 44ebf186fe3a4898cfe21192e9f1991c 64e8e76ec53f5ef83ef07746fc330213 e4544c95db5cd45b7fd96609a3b64b62 82c7f2b2077468fd8fb9e4c2b10c8423 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715647255805952 |