A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19106 |
Resumo: | This study examines the curriculum structure of the Medicine program at the Federal University of São Carlos (UFSCar), exploring all academic years and their peculiarities. Additionally, the study incorporates reflections on adaptations during the pandemic and the necessary adjustments for the continuity of the course, analyzing how these changes have impacted medical education, the quality of learning, and the interaction between students and professors. In summary, this work provides a thorough analysis of the curriculum structure of the Medicine program at UFSCar, addressing challenges and opportunities in the educational cycles while considering the necessary adaptations in the face of the pandemic and remote learning, based on my experience. Understanding these aspects contributes to the ongoing discussion on the improvement of medical education, emphasizing the importance of resilience and innovation in addressing evolving challenges in the training of healthcare professionals. |
id |
SCAR_d9d3b08f198f043ac185630d084de0bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19106 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Martins, João Mateus SilvaValete, Cristina Ortiz Sobrinhohttp://lattes.cnpq.br/3246791895201559http://lattes.cnpq.br/4157734702266956https://orcid.org/0000-0002-8366-240X.https://orcid.org/0000-0002-6925-4346.2024-01-16T17:54:44Z2024-01-16T17:54:44Z2024-01-12MARTINS, João Mateus Silva. A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19106.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19106This study examines the curriculum structure of the Medicine program at the Federal University of São Carlos (UFSCar), exploring all academic years and their peculiarities. Additionally, the study incorporates reflections on adaptations during the pandemic and the necessary adjustments for the continuity of the course, analyzing how these changes have impacted medical education, the quality of learning, and the interaction between students and professors. In summary, this work provides a thorough analysis of the curriculum structure of the Medicine program at UFSCar, addressing challenges and opportunities in the educational cycles while considering the necessary adaptations in the face of the pandemic and remote learning, based on my experience. Understanding these aspects contributes to the ongoing discussion on the improvement of medical education, emphasizing the importance of resilience and innovation in addressing evolving challenges in the training of healthcare professionals.Este estudo analisa a estrutura curricular do curso de Medicina na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), explorando todos os anos letivos e suas peculiaridades. Além disso, o estudo incorpora reflexões sobre adaptações durante a pandemia e as adaptações necessárias para a continuidade do curso, analisando como essas mudanças afetaram a educação médica, a qualidade do aprendizado e a interação entre estudantes e professores. Em síntese, este trabalho oferece uma análise aprofundada da estrutura curricular do curso de Medicina na UFSCar, abordando desafios e oportunidades dos ciclos educacionais, enquanto considera as adaptações necessárias diante da pandemia e do ensino remoto, de acordo com minha experiência. A compreensão desses aspectos contribui para a discussão contínua sobre o aprimoramento do ensino médico, destacando a importância da resiliência e inovação para enfrentar desafios em constante evolução na formação de profissionais de saúde.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosMedicina - MedUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação médicaCOVID-19Método de ensinoCIENCIAS DA SAUDECIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMA integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafiosIntegration of active methodologies in the medical curriculum: experiences and challengesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC-_Joao_Mateus_8janeiro_assinado (1).pdfTCC-_Joao_Mateus_8janeiro_assinado (1).pdfArtigo principalapplication/pdf312948https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19106/1/TCC-_Joao_Mateus_8janeiro_assinado%20%281%29.pdf5749777a14cce6ad6102708b8df3403fMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19106/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC-_Joao_Mateus_8janeiro_assinado (1).pdf.txtTCC-_Joao_Mateus_8janeiro_assinado (1).pdf.txtExtracted texttext/plain46664https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19106/3/TCC-_Joao_Mateus_8janeiro_assinado%20%281%29.pdf.txt44e51a19ca39b36c0064da074111aed9MD53ufscar/191062024-05-14 17:28:07.268oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19106Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:28:07Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Integration of active methodologies in the medical curriculum: experiences and challenges |
title |
A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios |
spellingShingle |
A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios Martins, João Mateus Silva Educação médica COVID-19 Método de ensino CIENCIAS DA SAUDE CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios |
title_full |
A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios |
title_fullStr |
A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios |
title_full_unstemmed |
A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios |
title_sort |
A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios |
author |
Martins, João Mateus Silva |
author_facet |
Martins, João Mateus Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4157734702266956 |
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-8366-240X. |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-6925-4346. |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, João Mateus Silva |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Valete, Cristina Ortiz Sobrinho |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3246791895201559 |
contributor_str_mv |
Valete, Cristina Ortiz Sobrinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação médica COVID-19 Método de ensino |
topic |
Educação médica COVID-19 Método de ensino CIENCIAS DA SAUDE CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS DA SAUDE CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
This study examines the curriculum structure of the Medicine program at the Federal University of São Carlos (UFSCar), exploring all academic years and their peculiarities. Additionally, the study incorporates reflections on adaptations during the pandemic and the necessary adjustments for the continuity of the course, analyzing how these changes have impacted medical education, the quality of learning, and the interaction between students and professors. In summary, this work provides a thorough analysis of the curriculum structure of the Medicine program at UFSCar, addressing challenges and opportunities in the educational cycles while considering the necessary adaptations in the face of the pandemic and remote learning, based on my experience. Understanding these aspects contributes to the ongoing discussion on the improvement of medical education, emphasizing the importance of resilience and innovation in addressing evolving challenges in the training of healthcare professionals. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-01-16T17:54:44Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-01-16T17:54:44Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-01-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MARTINS, João Mateus Silva. A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19106. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19106 |
identifier_str_mv |
MARTINS, João Mateus Silva. A integração das metodologias ativas no currículo de medicina: experiências e desafios. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19106. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Medicina - Med |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Medicina - Med |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19106/1/TCC-_Joao_Mateus_8janeiro_assinado%20%281%29.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19106/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19106/3/TCC-_Joao_Mateus_8janeiro_assinado%20%281%29.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5749777a14cce6ad6102708b8df3403f f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 44e51a19ca39b36c0064da074111aed9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136431157575680 |