Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18865 |
Resumo: | The purpose of this study is to analyze through the perception of teachers of Hospital Classes, how their pedagogical practices interfere in the social representation of hospitalized students about the hospital, to understand the impact of teaching activities in this representation. In addition, we sought to identify which pedagogical practices these professionals develop to reconstruct the social representation, when negative. Therefore, it is a qualitative descriptive research, which used the methodological resource of semi-structured interview for data collection. Therefore, 10 teachers from Hospital Classes participated in this study. For this, they were recruited through a questionnaire in a WhatsApp group entitled: “Hospital Classes of Brazil”. The results found were submitted to Bardin’s categories and subcategories. Finally, it was found that the participants recognize that they are fundamental representations for the reconstruction of the hospital’s negative image. Therefore, most of them elaborate pedagogical practices with this perspective, using toys for make-believe games, digital resources and kits with guidelines and vocabulary about illnesses and hospital procedures. |
id |
SCAR_f34f2eedae3edf1483c6a30c63fae30a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18865 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Barone, Beatriz VieiraGonçalves, Adriana Garciahttp://lattes.cnpq.br/3907378784787581http://lattes.cnpq.br/7084311232846429https://orcid.org/0000-0002-3950-9299https://orcid.org/0000-0002-5725-2001b28de90c-f347-427d-92c2-8109a01be4d62023-11-09T12:39:50Z2023-11-09T12:39:50Z2022-04-26BARONE, Beatriz Vieira. Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18865.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18865The purpose of this study is to analyze through the perception of teachers of Hospital Classes, how their pedagogical practices interfere in the social representation of hospitalized students about the hospital, to understand the impact of teaching activities in this representation. In addition, we sought to identify which pedagogical practices these professionals develop to reconstruct the social representation, when negative. Therefore, it is a qualitative descriptive research, which used the methodological resource of semi-structured interview for data collection. Therefore, 10 teachers from Hospital Classes participated in this study. For this, they were recruited through a questionnaire in a WhatsApp group entitled: “Hospital Classes of Brazil”. The results found were submitted to Bardin’s categories and subcategories. Finally, it was found that the participants recognize that they are fundamental representations for the reconstruction of the hospital’s negative image. Therefore, most of them elaborate pedagogical practices with this perspective, using toys for make-believe games, digital resources and kits with guidelines and vocabulary about illnesses and hospital procedures.O presente estudo tem como finalidade analisar, por meio da percepção dos/as professores/as de Classes Hospitalares, como suas práticas pedagógicas interferem na representação social dos/as estudantes hospitalizados/as sobre o hospital, para compreender o impacto da atuação docente nesta representação. Além disso, buscou-se identificar quais práticas pedagógicas estes profissionais desenvolvem para reconstruir a representação social, quando negativa, do hospital. Desse modo, trata-se de uma pesquisa qualitativa do tipo descritiva, que utilizou do recurso metodológico de entrevista semiestruturada para coleta dos dados. Sendo assim, participaram deste estudo 10 professores/as de Classes Hospitalares. Para isso, foram recrutados por meio de um questionário em um grupo de WhatsApp intitulado: “Classes Hospitalares do Brasil”. Os resultados encontrados foram submetidos a categorias e subcategorias de Bardin. Por fim, constatou que os/as participantes reconhecem que são representações fundamentais para a reconstrução da imagem negativa do hospital. Sendo assim, a maioria elabora práticas pedagógicas com esta perspectiva, utilizando brinquedos para o faz de conta, recursos digitais e kits com orientações e vocabulários sobre as enfermidades e os procedimentos hospitalares.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosEducação Especial - EEspLUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação especialClasse hospitalarRepresentação socialHospitalPráticas pedagógicasCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOPráticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/asPedagogical practices of teachers hospital classes in the hospital's social representation for hospitalized studentsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006004dc94f0e-3d06-49d6-87fb-02c82e0891a1reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_BEATRIZ VIEIRA BARONE_FINAL.pdfTCC_BEATRIZ VIEIRA BARONE_FINAL.pdfRelatório de Pesquisaapplication/pdf284912https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18865/1/TCC_BEATRIZ%20VIEIRA%20BARONE_FINAL.pdff455e8b6721c63d4cab0e9ecf57c4c3cMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18865/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC_BEATRIZ VIEIRA BARONE_FINAL.pdf.txtTCC_BEATRIZ VIEIRA BARONE_FINAL.pdf.txtExtracted texttext/plain45236https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18865/3/TCC_BEATRIZ%20VIEIRA%20BARONE_FINAL.pdf.txt5f6c1ce54d3f3d709f71e18a9e3679feMD53ufscar/188652024-05-14 17:19:39.43oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18865Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:19:39Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Pedagogical practices of teachers hospital classes in the hospital's social representation for hospitalized students |
title |
Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as |
spellingShingle |
Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as Barone, Beatriz Vieira Educação especial Classe hospitalar Representação social Hospital Práticas pedagógicas CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as |
title_full |
Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as |
title_fullStr |
Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as |
title_full_unstemmed |
Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as |
title_sort |
Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as |
author |
Barone, Beatriz Vieira |
author_facet |
Barone, Beatriz Vieira |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7084311232846429 |
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-3950-9299 |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-5725-2001 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barone, Beatriz Vieira |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gonçalves, Adriana Garcia |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3907378784787581 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
b28de90c-f347-427d-92c2-8109a01be4d6 |
contributor_str_mv |
Gonçalves, Adriana Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação especial Classe hospitalar Representação social Hospital Práticas pedagógicas |
topic |
Educação especial Classe hospitalar Representação social Hospital Práticas pedagógicas CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The purpose of this study is to analyze through the perception of teachers of Hospital Classes, how their pedagogical practices interfere in the social representation of hospitalized students about the hospital, to understand the impact of teaching activities in this representation. In addition, we sought to identify which pedagogical practices these professionals develop to reconstruct the social representation, when negative. Therefore, it is a qualitative descriptive research, which used the methodological resource of semi-structured interview for data collection. Therefore, 10 teachers from Hospital Classes participated in this study. For this, they were recruited through a questionnaire in a WhatsApp group entitled: “Hospital Classes of Brazil”. The results found were submitted to Bardin’s categories and subcategories. Finally, it was found that the participants recognize that they are fundamental representations for the reconstruction of the hospital’s negative image. Therefore, most of them elaborate pedagogical practices with this perspective, using toys for make-believe games, digital resources and kits with guidelines and vocabulary about illnesses and hospital procedures. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-04-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-09T12:39:50Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-09T12:39:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BARONE, Beatriz Vieira. Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18865. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18865 |
identifier_str_mv |
BARONE, Beatriz Vieira. Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18865. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18865 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
4dc94f0e-3d06-49d6-87fb-02c82e0891a1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Educação Especial - EEspL |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Educação Especial - EEspL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18865/1/TCC_BEATRIZ%20VIEIRA%20BARONE_FINAL.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18865/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18865/3/TCC_BEATRIZ%20VIEIRA%20BARONE_FINAL.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f455e8b6721c63d4cab0e9ecf57c4c3c f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 5f6c1ce54d3f3d709f71e18a9e3679fe |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715671754735616 |