O uso de um jogo didático para o ensino do ciclo de vida das plantas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Matheus Sidney de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17955
Resumo: The development of this monograph is based on the desire to build something meaningful to contribute with a more interesting, motivated, and interactive teaching strategies. In addition, it has as an attribute the production of a product that can be an instrument to face traditional teaching. But this was not by chance, as it was the result of intense reflection on the importance of studying Biology, especially during a material developed for the Diversity and Plant Evolution 1 classes, where the idea of a game about the life cycle of plants was born, which was later improved until arriving at the present proposal. Therefore, this TCC is a research report on the use of the game “Plant Life”. The game was inspired by the card game “Gin Rummy” and includes four groups of plants: Bryophytes, Ferns, Gymnosperms and Angiosperms. Each deck consists of 42 cards, 10 from each plant group and two jokers. The cards form the life cycle of plants: sporophyte, meiosis, spore, germination, gametophyte, female gamete, male gamete, fertilization, zygote, and embryo. The objective of the game is to form the greatest number of life cycles and thus achieve a higher score among the participants. The application was made in a discipline of a Degree in Biological Sciences, in the form of participant observation. The results, which were collected from the students' flexible responses, show that the game provoked motivation, interest, teamwork and was configured as an instrument for reviewing, deepening, thinking, and reflecting on the content, satisfied with the confrontation and combat of plant blindness through education.
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But this was not by chance, as it was the result of intense reflection on the importance of studying Biology, especially during a material developed for the Diversity and Plant Evolution 1 classes, where the idea of a game about the life cycle of plants was born, which was later improved until arriving at the present proposal. Therefore, this TCC is a research report on the use of the game “Plant Life”. The game was inspired by the card game “Gin Rummy” and includes four groups of plants: Bryophytes, Ferns, Gymnosperms and Angiosperms. Each deck consists of 42 cards, 10 from each plant group and two jokers. The cards form the life cycle of plants: sporophyte, meiosis, spore, germination, gametophyte, female gamete, male gamete, fertilization, zygote, and embryo. The objective of the game is to form the greatest number of life cycles and thus achieve a higher score among the participants. The application was made in a discipline of a Degree in Biological Sciences, in the form of participant observation. The results, which were collected from the students' flexible responses, show that the game provoked motivation, interest, teamwork and was configured as an instrument for reviewing, deepening, thinking, and reflecting on the content, satisfied with the confrontation and combat of plant blindness through education.O desenvolvimento deste Trabalho de Conclusão de Curso, é baseado na vontade de construir algo significativo para contribuir com estratégias de ensino mais interessantes, motivadoras e interativas. Além disso, tem como atributo a produção de um produto que pode ser um instrumento de enfrentamento ao ensino tradicional. Mas isso não foi ao acaso, sendo fruto de uma intensa reflexão quanto à importância do estudo de Biologia, em especial durante um trabalho desenvolvido para a disciplina de Diversidade e Evolução Vegetal 1, onde nasceu a ideia de um jogo sobre o ciclo de vida das plantas, que depois foi aperfeiçoado até chegar na presente proposta. Portanto, este TCC é um relato de experiência sobre o uso do jogo “Vida de Planta”. O jogo foi inspirado no jogo de cartas “buraco” e contempla quatro grupos de plantas: Briófitas, Samambaias, Gimnospermas e Angiospermas. Cada baralho é formado por 42 cartas, sendo 10 de cada grupo de planta e dois coringas. As cartas formam o ciclo de vida das plantas: esporófito, meiose, esporo, germinação, gametófito, gameta feminino, gameta masculino, fecundação, zigoto e embrião. O objetivo do jogo é formar o maior número de ciclos de vida e assim conseguir a maior pontuação entre os participantes. A aplicação foi feita em uma disciplina de um Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, na forma de observação participante. Os resultados, que foram colhidos a partir de interações espontâneas dos discentes, mostram que o jogo provocou motivação, interesse, proporcionou trabalho em equipe e se configurou como um instrumento de revisão, aprofundamento, raciocínio e reflexão do conteúdo, contribuindo para o enfrentamento e combate da cegueira botânica através da educação.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaCiências Biológicas - CBLN-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessCiclo de Vida das PlantasEnsino de BotânicaJogos DidáticosLúdicoPlant Life CycleTeaching of BotanyDidactic GamesLudicCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOO uso de um jogo didático para o ensino do ciclo de vida das plantasUse of a didactic game to teach the life cycle of plantinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600297616b6-8a7b-4308-af32-b883be3fcb01reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17955/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52ORIGINALTCC - Matheus Sidney de Almeida - versao final.pdfTCC - Matheus Sidney de Almeida - versao final.pdfapplication/pdf5468429https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17955/1/TCC%20-%20Matheus%20Sidney%20de%20Almeida%20-%20versao%20final.pdfe813a77631dc025328acec24e2ad604bMD51TEXTTCC - Matheus Sidney de Almeida - versao final.pdf.txtTCC - Matheus Sidney de Almeida - versao final.pdf.txtExtracted texttext/plain69689https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17955/3/TCC%20-%20Matheus%20Sidney%20de%20Almeida%20-%20versao%20final.pdf.txtbfb8c5d2cfad9787e212e7f9288b6c78MD53THUMBNAILTCC - Matheus Sidney de Almeida - versao final.pdf.jpgTCC - Matheus Sidney de Almeida - versao final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5818https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17955/4/TCC%20-%20Matheus%20Sidney%20de%20Almeida%20-%20versao%20final.pdf.jpgd746cb1483b9348d12097d447e54e44eMD54ufscar/179552023-09-18 18:32:38.231oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17955Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:38Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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