The “self-move” and temporality: an approximation between dance and language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Danieli Alves Pereira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Kunz, Elenor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motricidades: Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana
Texto Completo: http://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2017-v1-n1-p17-28
Resumo: Resumo O texto faz uma aproximação da dança na perspectiva da linguagem com o “se-movimentar” e suas relações com a temporalidade. Discute sobre os lugares da exploração dos gestos, da aprendizagem da cultura de movimento e da criação nas experiências com a dança no contexto pedagógico. Entrelaçando tempo e “se-movimentar”, observamos que a expressão criadora se dá na troca eu-outro-mundo. O entendimento de um tempo estendido, não fragmentado, nos mostra que uma motricidade original se projeta entrecruzando passado-presente-futuro. Nessa perspectiva, podemos pensar numa prática de ensino que não opõe as transcendências de limites da aprendizagem (forma direta, forma aprendida, forma criativa inventiva), uma vez que há o jogo da transitividade entre elas.Palavras-chave: Dança. Linguagem. “Se-movimentar”. Temporalidade. The “self-move” and temporality: an approximation between dance and languageAbstract The text draws an approximation of dance from the perspective of language with the “self-movement” and its relations with temporality. It discusses about the places of the exploration of the gestures, the learning of the culture of movement and the creation in the experiences with the dance in the pedagogical context. Interweaving time and “self-movement”, we observe that the creative expression takes place in the I-other-world exchange. The understanding of an extended, non-fragmented time shows us that an original motricity projects itself cross-crossing past-present-future. In this perspective, we may think of a teaching practice that does not oppose the transcendences of learning limits (direct form, learned form, inventive creative form), since, between them, there is the play of transitivity.Keywords: Dance. Language. “Self-move”. Temporality.El “mover-se” y la temporalidad: una aproximación entre danza y lenguajeResumen El texto realiza una aproximación de la danza en la perspectiva del leguaje con el “mover-se” y sus relaciones con la temporalidad. Discute sobre los lugares de la exploración de los gestos, del aprendizaje de la cultura de movimiento y de la creación en las experiencias con la danza en el contexto pedagógico. Entrelazando tiempo y “mover-se”, observamos que la expresión creadora se da en el intercambio yo-otro-mundo. La comprensión de un tiempo extendido, no fragmentado, nos muestra que una motricidad original se proyecta entrecruzando pasado-presente-futuro. En esa perspectiva, podemos pensar en una práctica de enseñanza que no opone las trascendencias de límites del aprendizaje (forma directa, forma aprendida, forma creativa inventiva), una vez que existe el juego de la transitividad entre ellas.Palabras clave: Danza. Lenguaje. “Mover-se”. Temporalidad.
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Nessa perspectiva, podemos pensar numa prática de ensino que não opõe as transcendências de limites da aprendizagem (forma direta, forma aprendida, forma criativa inventiva), uma vez que há o jogo da transitividade entre elas.Palavras-chave: Dança. Linguagem. “Se-movimentar”. Temporalidade. The “self-move” and temporality: an approximation between dance and languageAbstract The text draws an approximation of dance from the perspective of language with the “self-movement” and its relations with temporality. It discusses about the places of the exploration of the gestures, the learning of the culture of movement and the creation in the experiences with the dance in the pedagogical context. Interweaving time and “self-movement”, we observe that the creative expression takes place in the I-other-world exchange. The understanding of an extended, non-fragmented time shows us that an original motricity projects itself cross-crossing past-present-future. 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