Os recentes aperfeiçoamentos nos processos de adimplemento da obrigação tributária
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Data de Publicação: | 2009 |
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Analisa ainda, as propostas apresentadas como meios alternativos de solução das lides tributárias, quais sejam, a proposta de Execução Fiscal Administrativa e a de Transação, ambas de autoria da Procuradoria Geral da Fazenda Nacional, e a proposta de Penhora Administrativa de autoria do Senador Pedro Simon, projetos de lei elaborados na tentativa de solucionar o problema da arrecadação fiscal, como, o acúmulo de execuções perante o judiciário e o elevado montante da dívida pública a receber e, conseqüentemente, evidenciam-se os debates decorrentes da propositura dos mesmos. Examina também a admissibilidade de implantação das referidas propostas frente aos princípios constitucionais da legalidade, do devido processo legal, da inafastabilidade do poder judiciário, da indisponibilidade do interesse público. Trazendo assim, de forma exemplificativa, ponderações sobre os procedimentos adotados em alguns países estrangeiros e a forma de atuação da Administração pública destes na cobrança dos tributos.The present paper aims to analyze the current process of taxes judicial recovery, ruled by the Law 6.830/80, emphasizing features, and negative and positive points of the Brazilian model for the fiscal execution. It is based on the analysis of the whole normative structure applied to get the satisfaction of the public credit, and also of the performance of the Public Administration – through the organisms of Prosecution and the Federal Revenue – and of the Judiciary owing to the Tax collection. It also analyzes the proposals presented as alternative means of solution of the tributary deals, i.e., the proposal of Administrative Fiscal Execution and of Transaction, both from the General Prosecution of the National Finance: and the proposal of Administrative Attachment of the Senator Pedro Simon, law projects elaborated in the attempt of solving the problem of tax collection, as well as the accumulation of executions in the Judiciary and the great amount of the public debt to be received and, consequently evidencing the debates due to the propositions above. It also goes over the admissibility of implementation of the referred proposals, considering the constitutional principles of legality, the due legal process, the inseparability of the Judiciary, the unavailability of the public interest, bringing thus, in a form of example, considerations on the procedures adopted by some foreign countries and the ways of actuation of the Public Administration on taxes recovery.Submitted by Clismo Silva (clismo.silva@ucb.br) on 2014-05-14T20:39:17Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 20168 bytes, checksum: 288037d582f66c131a3b54761360a7bc (MD5) Juliana Cabral e Silva.pdf: 1011500 bytes, checksum: efe63e55cc9f3ae5d1f7bef71c27f1b8 (MD5)Approved for entry into archive by Kelson Anthony de Menezes(kelson@ucb.br) on 2014-05-22T14:22:24Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 20168 bytes, checksum: 288037d582f66c131a3b54761360a7bc (MD5) Juliana Cabral e Silva.pdf: 1011500 bytes, checksum: efe63e55cc9f3ae5d1f7bef71c27f1b8 (MD5)Made available in DSpace on 2014-05-22T14:22:24Z (GMT). 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