Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Geraldes, Elen
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pimenta, Gisele, Lopes, Helen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicologia
Texto Completo: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/12851
Resumo: In this article, two important challenges for universities are described and analyzed in terms of their role in promoting and fostering scientific dissemination and literacy, especially in crisis situations such as the one caused by the Covid-19 pandemic. Given the scenario of proliferation of false news and sensationalism, the most immediate of these is to inform, that is, to share with society credible information of public interest and utility, based on scientific evidence. For this, it is necessary to make the technical language of science and research more accessible, as well as to use social media strategically. The second challenge is to implement public communication actions and policies in higher education institutions (HEIs) that integrate their different communications (administrative, organizational, institutional, scientific). The article develops in three parts: it is based, according to Boaventura de Sousa Santos (2005), the context of delegitimization of universities, whose ideological fundamentalism identifies in these institutions expensive spaces, of confusion and without return for society; then the informational challenge of scientific literacy is discussed; and, finally, the communicational contours of Brazilian universities and their structural dilemmas are presented.
id UCB-4_4bdd269b76fe7a55e106bda133792d71
oai_identifier_str oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/12851
network_acronym_str UCB-4
network_name_str Comunicologia
repository_id_str
spelling Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemicInformar e comunicar: desafios das universidades diante da pandemia do novo coronavírusComunicação PúblicaComunicação e UniversidadePolíticas de ComunicaçãoDivulgação CientíficaCovid-19Comunicação Pública. Comunicação e Universidade. Políticas de Comunicação. Divulgação Científica. Covid-19.In this article, two important challenges for universities are described and analyzed in terms of their role in promoting and fostering scientific dissemination and literacy, especially in crisis situations such as the one caused by the Covid-19 pandemic. Given the scenario of proliferation of false news and sensationalism, the most immediate of these is to inform, that is, to share with society credible information of public interest and utility, based on scientific evidence. For this, it is necessary to make the technical language of science and research more accessible, as well as to use social media strategically. The second challenge is to implement public communication actions and policies in higher education institutions (HEIs) that integrate their different communications (administrative, organizational, institutional, scientific). The article develops in three parts: it is based, according to Boaventura de Sousa Santos (2005), the context of delegitimization of universities, whose ideological fundamentalism identifies in these institutions expensive spaces, of confusion and without return for society; then the informational challenge of scientific literacy is discussed; and, finally, the communicational contours of Brazilian universities and their structural dilemmas are presented.Neste artigo, descrevem-se e analisam-se dois importantes desafios das universidades no que tange a seu papel de promover e fomentar a divulgação e o letramento científicos, sobretudo em situações de crise como a ocasionada pela pandemia de Covid-19. Perante o cenário de proliferação de notícias falsas e de sensacionalismo, o mais imediato deles é informar, isto é, compartilhar com a sociedade informações críveis, de interesse e utilidade pública, baseadas em evidências científicas. Para isso, é necessário tornar mais acessível a linguagem técnica da ciência e das pesquisas, bem como utilizar as mídias sociais de forma estratégica. O segundo desafio é implementar ações e políticas de comunicação pública nas instituições de ensino superior (IES) que integrem suas diferentes comunicações (administrativa, organizacional, institucional, científica). O artigo desenvolve-se em três partes: fundamenta-se, pelo olhar de Boaventura de Sousa Santos (2005), o contexto de deslegitimação das universidades, cujo fundamentalismo ideológico identifica nessas instituições espaços caros, de balbúrdia e sem retorno para a sociedade; discute-se depois o desafio informacional do letramento científico; e, por fim, apresentam-se os contornos comunicacionais das universidades brasileiras e seus dilemas de âmbito estrutural.Universidade Católica de Brasília - Portal de Revistas2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/1285110.31501/clogia.v15i2.12851Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília; V. 15, N. 2, MAIO/AGO., 20221981-213210.31501/clogia.v15i2reponame:Comunicologiainstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/12851/11525Copyright (c) 2023 Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasíliainfo:eu-repo/semantics/openAccessGeraldes, ElenPimenta, GiseleLopes, Helen2023-12-28T13:40:07Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/12851Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCBPRIhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/oaisdi@ucb.br||comunicologia.ucb@gmail.com1981-21321981-2132opendoar:2023-12-28T13:40:07Comunicologia - Universidade Católica de Brasília (UCB)false
dc.title.none.fl_str_mv Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemic
Informar e comunicar: desafios das universidades diante da pandemia do novo coronavírus
title Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemic
spellingShingle Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemic
Geraldes, Elen
Comunicação Pública
Comunicação e Universidade
Políticas de Comunicação
Divulgação Científica
Covid-19
Comunicação Pública. Comunicação e Universidade. Políticas de Comunicação. Divulgação Científica. Covid-19.
title_short Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemic
title_full Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemic
title_fullStr Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemic
title_full_unstemmed Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemic
title_sort Inform and communicate: challenges of universities before the new coronavirus pandemic
author Geraldes, Elen
author_facet Geraldes, Elen
Pimenta, Gisele
Lopes, Helen
author_role author
author2 Pimenta, Gisele
Lopes, Helen
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Geraldes, Elen
Pimenta, Gisele
Lopes, Helen
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação Pública
Comunicação e Universidade
Políticas de Comunicação
Divulgação Científica
Covid-19
Comunicação Pública. Comunicação e Universidade. Políticas de Comunicação. Divulgação Científica. Covid-19.
topic Comunicação Pública
Comunicação e Universidade
Políticas de Comunicação
Divulgação Científica
Covid-19
Comunicação Pública. Comunicação e Universidade. Políticas de Comunicação. Divulgação Científica. Covid-19.
description In this article, two important challenges for universities are described and analyzed in terms of their role in promoting and fostering scientific dissemination and literacy, especially in crisis situations such as the one caused by the Covid-19 pandemic. Given the scenario of proliferation of false news and sensationalism, the most immediate of these is to inform, that is, to share with society credible information of public interest and utility, based on scientific evidence. For this, it is necessary to make the technical language of science and research more accessible, as well as to use social media strategically. The second challenge is to implement public communication actions and policies in higher education institutions (HEIs) that integrate their different communications (administrative, organizational, institutional, scientific). The article develops in three parts: it is based, according to Boaventura de Sousa Santos (2005), the context of delegitimization of universities, whose ideological fundamentalism identifies in these institutions expensive spaces, of confusion and without return for society; then the informational challenge of scientific literacy is discussed; and, finally, the communicational contours of Brazilian universities and their structural dilemmas are presented.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/12851
10.31501/clogia.v15i2.12851
url https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/12851
identifier_str_mv 10.31501/clogia.v15i2.12851
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/12851/11525
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Brasília - Portal de Revistas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Brasília - Portal de Revistas
dc.source.none.fl_str_mv Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília; V. 15, N. 2, MAIO/AGO., 2022
1981-2132
10.31501/clogia.v15i2
reponame:Comunicologia
instname:Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron:UCB
instname_str Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron_str UCB
institution UCB
reponame_str Comunicologia
collection Comunicologia
repository.name.fl_str_mv Comunicologia - Universidade Católica de Brasília (UCB)
repository.mail.fl_str_mv sdi@ucb.br||comunicologia.ucb@gmail.com
_version_ 1809280917302149120