Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Aline Lima da Rocha
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Zwierewicz, Marlene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interações (Campo Grande. Online)
Texto Completo: https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359
Resumo: Rural schools have distinct features that promote teaching practices that take into account the students’ profiles and the reality of their communities. Considering this perspective, the present study evaluates the potential of an extension activity constituted by a program of formation-action for transforming teaching practices and addressing the needs of the teachers’ academic development in a rural school in the state of Santa Catarina, in Southern Brazil. The formation was followed by a research-action and the data was collected after applying two questionnaires to the eight teachers in the institution. Results indicate that the initiative contributed to reshaping and fostering collaborative work, associating content and rural contexts, engaging the students, continuing dialogues backed by theory, to individual and group creativity, and students’ active participation.
id UCDB-1_335e87d58d243747c217e5365f3fc443
oai_identifier_str oai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2359
network_acronym_str UCDB-1
network_name_str Interações (Campo Grande. Online)
repository_id_str
spelling Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural schoolImplicaciones del Programa de Formación-Acción en Escuelas Creativas en la práctica pedagógica de una escuela ruralImplicações do Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas na prática pedagógica de uma escola do camporural schoolteacher formationtransdisciplinarityeco-formationEscola do campoformação docentetransdisciplinaridadeecoformação.escuela ruralformación docentetransdisciplinariedadecoformaciónRural schools have distinct features that promote teaching practices that take into account the students’ profiles and the reality of their communities. Considering this perspective, the present study evaluates the potential of an extension activity constituted by a program of formation-action for transforming teaching practices and addressing the needs of the teachers’ academic development in a rural school in the state of Santa Catarina, in Southern Brazil. The formation was followed by a research-action and the data was collected after applying two questionnaires to the eight teachers in the institution. Results indicate that the initiative contributed to reshaping and fostering collaborative work, associating content and rural contexts, engaging the students, continuing dialogues backed by theory, to individual and group creativity, and students’ active participation.Las escuelas rurales presentan características peculiares, ya que suscitan prácticas pedagógicas que se aproximan al perfil de los estudiantes y que, a su vez, consideran la realidad de las comunidades en las que están introducidos. Dándole prioridad a esa perspectiva, este estudio tuvo como objetivo evaluar el potencial de una acción de extensión, constituida por un programa de formación-acción para transformar la práctica pedagógica y atender las necesidades formativas de los docentes de una escuela rural de Santa Catarina, en el Sur de Brasil. La formación estuvo acompañada de una investigación-acción, y los datos se recolectaron tras aplicar dos cuestionarios a los ocho docentes de la institución. Los resultados indican que la iniciativa contribuyó para redimensionar la planificación y estimular el trabajo colaborativo, articular el contenido curricular con la realidad del campo, activar el compromiso e interés de los estudiantes, ampliar diálogos fundamentados en teoría, para la creatividad individual y colectiva y, finalmente, para el protagonismo de los estudiantes.As escolas do campo apresentam características peculiares, requisitando práticas pedagógicas que se aproximem do perfil dos estudantes e considerem a realidade das comunidades em que se inserem. A fim de priorizar essa perspectiva, este estudo teve como objetivo avaliar o potencial de uma ação extensionista, constituída por um programa de formação-ação, para a transformação da prática pedagógica e para o atendimento das necessidades formativas dos docentes de uma escola do campo de Santa Catarina. A formação foi acompanhada por uma pesquisa-ação, e a coleta de dados foi realizada por meio de dois questionários aplicados aos oito docentes que atuavam na escola. Os resultados indicam que a iniciativa contribuiu para redimensionar o planejamento e para estimular o trabalho colaborativo, a articulação do conteúdo curricular com a realidade do campo, o comprometimento e o interesse dos estudantes, a ampliação de diálogos fundamentados na teoria, a criatividade individual e coletiva e o protagonismo dos estudantes.Universidade Católica Dom Bosco2021-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/235910.20435/inter.v22i1.2359Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-2101984-042X1518-7012reponame:Interações (Campo Grande. Online)instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)instacron:UCDBporhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359/2530Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Aline Lima da RochaZwierewicz, Marlene2021-06-18T16:31:52Zoai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2359Revistahttps://www.scielo.br/j/inter/PRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br1984-042X1518-7012opendoar:2021-06-18T16:31:52Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)false
dc.title.none.fl_str_mv Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school
Implicaciones del Programa de Formación-Acción en Escuelas Creativas en la práctica pedagógica de una escuela rural
Implicações do Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas na prática pedagógica de uma escola do campo
title Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school
spellingShingle Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school
Almeida, Aline Lima da Rocha
rural school
teacher formation
transdisciplinarity
eco-formation
Escola do campo
formação docente
transdisciplinaridade
ecoformação.
escuela rural
formación docente
transdisciplinariedad
ecoformación
title_short Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school
title_full Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school
title_fullStr Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school
title_full_unstemmed Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school
title_sort Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school
author Almeida, Aline Lima da Rocha
author_facet Almeida, Aline Lima da Rocha
Zwierewicz, Marlene
author_role author
author2 Zwierewicz, Marlene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Aline Lima da Rocha
Zwierewicz, Marlene
dc.subject.por.fl_str_mv rural school
teacher formation
transdisciplinarity
eco-formation
Escola do campo
formação docente
transdisciplinaridade
ecoformação.
escuela rural
formación docente
transdisciplinariedad
ecoformación
topic rural school
teacher formation
transdisciplinarity
eco-formation
Escola do campo
formação docente
transdisciplinaridade
ecoformação.
escuela rural
formación docente
transdisciplinariedad
ecoformación
description Rural schools have distinct features that promote teaching practices that take into account the students’ profiles and the reality of their communities. Considering this perspective, the present study evaluates the potential of an extension activity constituted by a program of formation-action for transforming teaching practices and addressing the needs of the teachers’ academic development in a rural school in the state of Santa Catarina, in Southern Brazil. The formation was followed by a research-action and the data was collected after applying two questionnaires to the eight teachers in the institution. Results indicate that the initiative contributed to reshaping and fostering collaborative work, associating content and rural contexts, engaging the students, continuing dialogues backed by theory, to individual and group creativity, and students’ active participation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359
10.20435/inter.v22i1.2359
url https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359
identifier_str_mv 10.20435/inter.v22i1.2359
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359/2530
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Dom Bosco
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Dom Bosco
dc.source.none.fl_str_mv Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210
Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210
Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210
1984-042X
1518-7012
reponame:Interações (Campo Grande. Online)
instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
instacron:UCDB
instname_str Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
instacron_str UCDB
institution UCDB
reponame_str Interações (Campo Grande. Online)
collection Interações (Campo Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
repository.mail.fl_str_mv ||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br
_version_ 1799304615197409280