Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interações (Campo Grande. Online) |
Texto Completo: | https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359 |
Resumo: | Rural schools have distinct features that promote teaching practices that take into account the students’ profiles and the reality of their communities. Considering this perspective, the present study evaluates the potential of an extension activity constituted by a program of formation-action for transforming teaching practices and addressing the needs of the teachers’ academic development in a rural school in the state of Santa Catarina, in Southern Brazil. The formation was followed by a research-action and the data was collected after applying two questionnaires to the eight teachers in the institution. Results indicate that the initiative contributed to reshaping and fostering collaborative work, associating content and rural contexts, engaging the students, continuing dialogues backed by theory, to individual and group creativity, and students’ active participation. |
id |
UCDB-1_335e87d58d243747c217e5365f3fc443 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2359 |
network_acronym_str |
UCDB-1 |
network_name_str |
Interações (Campo Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural schoolImplicaciones del Programa de Formación-Acción en Escuelas Creativas en la práctica pedagógica de una escuela ruralImplicações do Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas na prática pedagógica de uma escola do camporural schoolteacher formationtransdisciplinarityeco-formationEscola do campoformação docentetransdisciplinaridadeecoformação.escuela ruralformación docentetransdisciplinariedadecoformaciónRural schools have distinct features that promote teaching practices that take into account the students’ profiles and the reality of their communities. Considering this perspective, the present study evaluates the potential of an extension activity constituted by a program of formation-action for transforming teaching practices and addressing the needs of the teachers’ academic development in a rural school in the state of Santa Catarina, in Southern Brazil. The formation was followed by a research-action and the data was collected after applying two questionnaires to the eight teachers in the institution. Results indicate that the initiative contributed to reshaping and fostering collaborative work, associating content and rural contexts, engaging the students, continuing dialogues backed by theory, to individual and group creativity, and students’ active participation.Las escuelas rurales presentan características peculiares, ya que suscitan prácticas pedagógicas que se aproximan al perfil de los estudiantes y que, a su vez, consideran la realidad de las comunidades en las que están introducidos. Dándole prioridad a esa perspectiva, este estudio tuvo como objetivo evaluar el potencial de una acción de extensión, constituida por un programa de formación-acción para transformar la práctica pedagógica y atender las necesidades formativas de los docentes de una escuela rural de Santa Catarina, en el Sur de Brasil. La formación estuvo acompañada de una investigación-acción, y los datos se recolectaron tras aplicar dos cuestionarios a los ocho docentes de la institución. Los resultados indican que la iniciativa contribuyó para redimensionar la planificación y estimular el trabajo colaborativo, articular el contenido curricular con la realidad del campo, activar el compromiso e interés de los estudiantes, ampliar diálogos fundamentados en teoría, para la creatividad individual y colectiva y, finalmente, para el protagonismo de los estudiantes.As escolas do campo apresentam características peculiares, requisitando práticas pedagógicas que se aproximem do perfil dos estudantes e considerem a realidade das comunidades em que se inserem. A fim de priorizar essa perspectiva, este estudo teve como objetivo avaliar o potencial de uma ação extensionista, constituída por um programa de formação-ação, para a transformação da prática pedagógica e para o atendimento das necessidades formativas dos docentes de uma escola do campo de Santa Catarina. A formação foi acompanhada por uma pesquisa-ação, e a coleta de dados foi realizada por meio de dois questionários aplicados aos oito docentes que atuavam na escola. Os resultados indicam que a iniciativa contribuiu para redimensionar o planejamento e para estimular o trabalho colaborativo, a articulação do conteúdo curricular com a realidade do campo, o comprometimento e o interesse dos estudantes, a ampliação de diálogos fundamentados na teoria, a criatividade individual e coletiva e o protagonismo dos estudantes.Universidade Católica Dom Bosco2021-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/235910.20435/inter.v22i1.2359Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-2101984-042X1518-7012reponame:Interações (Campo Grande. Online)instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)instacron:UCDBporhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359/2530Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Aline Lima da RochaZwierewicz, Marlene2021-06-18T16:31:52Zoai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2359Revistahttps://www.scielo.br/j/inter/PRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br1984-042X1518-7012opendoar:2021-06-18T16:31:52Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school Implicaciones del Programa de Formación-Acción en Escuelas Creativas en la práctica pedagógica de una escuela rural Implicações do Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas na prática pedagógica de uma escola do campo |
title |
Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school |
spellingShingle |
Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school Almeida, Aline Lima da Rocha rural school teacher formation transdisciplinarity eco-formation Escola do campo formação docente transdisciplinaridade ecoformação. escuela rural formación docente transdisciplinariedad ecoformación |
title_short |
Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school |
title_full |
Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school |
title_fullStr |
Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school |
title_full_unstemmed |
Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school |
title_sort |
Implications of the Formation-Action Program in Creative Schools for the teaching Practices of a rural school |
author |
Almeida, Aline Lima da Rocha |
author_facet |
Almeida, Aline Lima da Rocha Zwierewicz, Marlene |
author_role |
author |
author2 |
Zwierewicz, Marlene |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Aline Lima da Rocha Zwierewicz, Marlene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
rural school teacher formation transdisciplinarity eco-formation Escola do campo formação docente transdisciplinaridade ecoformação. escuela rural formación docente transdisciplinariedad ecoformación |
topic |
rural school teacher formation transdisciplinarity eco-formation Escola do campo formação docente transdisciplinaridade ecoformação. escuela rural formación docente transdisciplinariedad ecoformación |
description |
Rural schools have distinct features that promote teaching practices that take into account the students’ profiles and the reality of their communities. Considering this perspective, the present study evaluates the potential of an extension activity constituted by a program of formation-action for transforming teaching practices and addressing the needs of the teachers’ academic development in a rural school in the state of Santa Catarina, in Southern Brazil. The formation was followed by a research-action and the data was collected after applying two questionnaires to the eight teachers in the institution. Results indicate that the initiative contributed to reshaping and fostering collaborative work, associating content and rural contexts, engaging the students, continuing dialogues backed by theory, to individual and group creativity, and students’ active participation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359 10.20435/inter.v22i1.2359 |
url |
https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359 |
identifier_str_mv |
10.20435/inter.v22i1.2359 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2359/2530 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Dom Bosco |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Dom Bosco |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210 Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210 Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 195-210 1984-042X 1518-7012 reponame:Interações (Campo Grande. Online) instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) instacron:UCDB |
instname_str |
Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) |
instacron_str |
UCDB |
institution |
UCDB |
reponame_str |
Interações (Campo Grande. Online) |
collection |
Interações (Campo Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br |
_version_ |
1799304615197409280 |