The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teodoro, Flavia Pollyany
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Kato, Lilian Akemi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924
Resumo: In light of the theoretical assumptions of Basil Bernstein's Theory of Codes, this study sought to answer: What recontextualizing aspects emerge in a Modeling practice in the early years with the teacher's experience in a space of continuing education in Mathematical Modeling? To do so, we rest our eyes on the communication relationship of the teacher in the development of a Modeling activity, in a class of 1st year of the initial years of elementary school, as well as on the relationships of printed communications within the scope of the formative space. The data from this study were obtained through audio and video recordings, and submitted to their transcription. From our analysis, from the perspective of the description language, according to the methodological approach of the adopted theory, three recontextualizing aspects emerged, i) Experience with training in Modeling; ii) Experience of the practice itself; iii) Specificity of the initial years, who presented themselves intertwined in pedagogical practice, in the context of the established environment, amid different combinations.
id UCS-4_0a3b457c601e878c75913b4d599571be
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2924
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial YearsLa recontextualización pedagógica operó en una práctica de modelado matemático en los Primeros AñosA recontextualização pedagógica operada em uma prática de Modelagem Matemática nos Anos IniciaisEducação MatemáticaAspectos RecontextualizadoresDiscurso PedagógicoMathematics EducationRecontextualizer AspectsPedagogical DiscourseEducación MatemáticaAspectos RecontextualizadoresPedagogico del DiscursoIn light of the theoretical assumptions of Basil Bernstein's Theory of Codes, this study sought to answer: What recontextualizing aspects emerge in a Modeling practice in the early years with the teacher's experience in a space of continuing education in Mathematical Modeling? To do so, we rest our eyes on the communication relationship of the teacher in the development of a Modeling activity, in a class of 1st year of the initial years of elementary school, as well as on the relationships of printed communications within the scope of the formative space. The data from this study were obtained through audio and video recordings, and submitted to their transcription. From our analysis, from the perspective of the description language, according to the methodological approach of the adopted theory, three recontextualizing aspects emerged, i) Experience with training in Modeling; ii) Experience of the practice itself; iii) Specificity of the initial years, who presented themselves intertwined in pedagogical practice, in the context of the established environment, amid different combinations.A la luz de los supuestos teóricos de la Teoría de los códigos de Basil Bernstein, este estudio buscó responder: Qué aspectos recontextualizadores emergen en una práctica de Modelado en los primeros años con la experiencia del docente en un espacio de formación continua en Modelado Matemático? Para ello, ponemos la mirada en la relación comunicativa del docente en el desarrollo de una actividad de Modelado, en una clase de 1er año de los años iniciales de primaria, así como en las relaciones de las comunicaciones impresas en el ámbito del espacio formativo. Los datos de este estudio se obtuvieron mediante grabaciones de audio y video y se sometieron a su transcripción. De nuestro análisis, desde la perspectiva del lenguaje descriptivo, de acuerdo con el enfoque metodológico de la teoría adoptada, surgieron tres aspectos recontextualizadores: i) Experiencia con la formación en Modelado; ii) Experiencia de la práctica en sí; iii) Especificidad de los años iniciales, quienes se presentaron entrelazados en la práctica pedagógica, en el contexto del entorno establecido, en medio de diferentes combinaciones.À luz dos pressupostos teóricos da Teoria dos Códigos de Basil Bernstein, esse estudo buscou responder: Que aspectos recontextualizadores emergem em uma prática de Modelagem nos anos iniciais com a vivência da professora em um espaço de formação continuada em Modelagem Matemática? Para tanto repousamos nossos olhares sobre a relação de comunicação da professora no desenvolvimento de uma atividade de Modelagem, em uma turma de 1º ano dos anos iniciais do ensino fundamental, bem como sobre as relações de comunicações impressas no âmbito do espaço formativo. Os dados oriundos desse estudo foram obtidos por meio de gravações em áudio e vídeo, e submetidos a transcrição dos mesmos. Das nossas análises, na perspectiva da linguagem de descrição, segundo a abordagem metodológica da teoria adotada, emergiram três aspectos recontextualizadores: i) Experiência com a formação em Modelagem; ii) Vivência da própria prática; iii) Especificidade dos anos iniciais, que se apresentaram imbricados na prática pedagógica, no contexto do ambiente instaurado, em meio a diferentes combinações.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/292410.26843/rencima.v12n2a03Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-272179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924/1485https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeodoro, Flavia PollyanyKato, Lilian Akemi2023-04-21T22:10:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2924Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:10:38Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years
La recontextualización pedagógica operó en una práctica de modelado matemático en los Primeros Años
A recontextualização pedagógica operada em uma prática de Modelagem Matemática nos Anos Iniciais
title The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years
spellingShingle The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years
Teodoro, Flavia Pollyany
Educação Matemática
Aspectos Recontextualizadores
Discurso Pedagógico
Mathematics Education
Recontextualizer Aspects
Pedagogical Discourse
Educación Matemática
Aspectos Recontextualizadores
Pedagogico del Discurso
title_short The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years
title_full The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years
title_fullStr The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years
title_full_unstemmed The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years
title_sort The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years
author Teodoro, Flavia Pollyany
author_facet Teodoro, Flavia Pollyany
Kato, Lilian Akemi
author_role author
author2 Kato, Lilian Akemi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teodoro, Flavia Pollyany
Kato, Lilian Akemi
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Aspectos Recontextualizadores
Discurso Pedagógico
Mathematics Education
Recontextualizer Aspects
Pedagogical Discourse
Educación Matemática
Aspectos Recontextualizadores
Pedagogico del Discurso
topic Educação Matemática
Aspectos Recontextualizadores
Discurso Pedagógico
Mathematics Education
Recontextualizer Aspects
Pedagogical Discourse
Educación Matemática
Aspectos Recontextualizadores
Pedagogico del Discurso
description In light of the theoretical assumptions of Basil Bernstein's Theory of Codes, this study sought to answer: What recontextualizing aspects emerge in a Modeling practice in the early years with the teacher's experience in a space of continuing education in Mathematical Modeling? To do so, we rest our eyes on the communication relationship of the teacher in the development of a Modeling activity, in a class of 1st year of the initial years of elementary school, as well as on the relationships of printed communications within the scope of the formative space. The data from this study were obtained through audio and video recordings, and submitted to their transcription. From our analysis, from the perspective of the description language, according to the methodological approach of the adopted theory, three recontextualizing aspects emerged, i) Experience with training in Modeling; ii) Experience of the practice itself; iii) Specificity of the initial years, who presented themselves intertwined in pedagogical practice, in the context of the established environment, amid different combinations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924
10.26843/rencima.v12n2a03
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n2a03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924/1485
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-27
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132343226368