The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924 |
Resumo: | In light of the theoretical assumptions of Basil Bernstein's Theory of Codes, this study sought to answer: What recontextualizing aspects emerge in a Modeling practice in the early years with the teacher's experience in a space of continuing education in Mathematical Modeling? To do so, we rest our eyes on the communication relationship of the teacher in the development of a Modeling activity, in a class of 1st year of the initial years of elementary school, as well as on the relationships of printed communications within the scope of the formative space. The data from this study were obtained through audio and video recordings, and submitted to their transcription. From our analysis, from the perspective of the description language, according to the methodological approach of the adopted theory, three recontextualizing aspects emerged, i) Experience with training in Modeling; ii) Experience of the practice itself; iii) Specificity of the initial years, who presented themselves intertwined in pedagogical practice, in the context of the established environment, amid different combinations. |
id |
UCS-4_0a3b457c601e878c75913b4d599571be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2924 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial YearsLa recontextualización pedagógica operó en una práctica de modelado matemático en los Primeros AñosA recontextualização pedagógica operada em uma prática de Modelagem Matemática nos Anos IniciaisEducação MatemáticaAspectos RecontextualizadoresDiscurso PedagógicoMathematics EducationRecontextualizer AspectsPedagogical DiscourseEducación MatemáticaAspectos RecontextualizadoresPedagogico del DiscursoIn light of the theoretical assumptions of Basil Bernstein's Theory of Codes, this study sought to answer: What recontextualizing aspects emerge in a Modeling practice in the early years with the teacher's experience in a space of continuing education in Mathematical Modeling? To do so, we rest our eyes on the communication relationship of the teacher in the development of a Modeling activity, in a class of 1st year of the initial years of elementary school, as well as on the relationships of printed communications within the scope of the formative space. The data from this study were obtained through audio and video recordings, and submitted to their transcription. From our analysis, from the perspective of the description language, according to the methodological approach of the adopted theory, three recontextualizing aspects emerged, i) Experience with training in Modeling; ii) Experience of the practice itself; iii) Specificity of the initial years, who presented themselves intertwined in pedagogical practice, in the context of the established environment, amid different combinations.A la luz de los supuestos teóricos de la Teoría de los códigos de Basil Bernstein, este estudio buscó responder: Qué aspectos recontextualizadores emergen en una práctica de Modelado en los primeros años con la experiencia del docente en un espacio de formación continua en Modelado Matemático? Para ello, ponemos la mirada en la relación comunicativa del docente en el desarrollo de una actividad de Modelado, en una clase de 1er año de los años iniciales de primaria, así como en las relaciones de las comunicaciones impresas en el ámbito del espacio formativo. Los datos de este estudio se obtuvieron mediante grabaciones de audio y video y se sometieron a su transcripción. De nuestro análisis, desde la perspectiva del lenguaje descriptivo, de acuerdo con el enfoque metodológico de la teoría adoptada, surgieron tres aspectos recontextualizadores: i) Experiencia con la formación en Modelado; ii) Experiencia de la práctica en sí; iii) Especificidad de los años iniciales, quienes se presentaron entrelazados en la práctica pedagógica, en el contexto del entorno establecido, en medio de diferentes combinaciones.À luz dos pressupostos teóricos da Teoria dos Códigos de Basil Bernstein, esse estudo buscou responder: Que aspectos recontextualizadores emergem em uma prática de Modelagem nos anos iniciais com a vivência da professora em um espaço de formação continuada em Modelagem Matemática? Para tanto repousamos nossos olhares sobre a relação de comunicação da professora no desenvolvimento de uma atividade de Modelagem, em uma turma de 1º ano dos anos iniciais do ensino fundamental, bem como sobre as relações de comunicações impressas no âmbito do espaço formativo. Os dados oriundos desse estudo foram obtidos por meio de gravações em áudio e vídeo, e submetidos a transcrição dos mesmos. Das nossas análises, na perspectiva da linguagem de descrição, segundo a abordagem metodológica da teoria adotada, emergiram três aspectos recontextualizadores: i) Experiência com a formação em Modelagem; ii) Vivência da própria prática; iii) Especificidade dos anos iniciais, que se apresentaram imbricados na prática pedagógica, no contexto do ambiente instaurado, em meio a diferentes combinações.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/292410.26843/rencima.v12n2a03Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-272179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924/1485https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeodoro, Flavia PollyanyKato, Lilian Akemi2023-04-21T22:10:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2924Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:10:38Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years La recontextualización pedagógica operó en una práctica de modelado matemático en los Primeros Años A recontextualização pedagógica operada em uma prática de Modelagem Matemática nos Anos Iniciais |
title |
The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years |
spellingShingle |
The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years Teodoro, Flavia Pollyany Educação Matemática Aspectos Recontextualizadores Discurso Pedagógico Mathematics Education Recontextualizer Aspects Pedagogical Discourse Educación Matemática Aspectos Recontextualizadores Pedagogico del Discurso |
title_short |
The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years |
title_full |
The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years |
title_fullStr |
The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years |
title_full_unstemmed |
The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years |
title_sort |
The pedagogical recontextualization operated in a practice of mathematical modeling in the Initial Years |
author |
Teodoro, Flavia Pollyany |
author_facet |
Teodoro, Flavia Pollyany Kato, Lilian Akemi |
author_role |
author |
author2 |
Kato, Lilian Akemi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teodoro, Flavia Pollyany Kato, Lilian Akemi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Aspectos Recontextualizadores Discurso Pedagógico Mathematics Education Recontextualizer Aspects Pedagogical Discourse Educación Matemática Aspectos Recontextualizadores Pedagogico del Discurso |
topic |
Educação Matemática Aspectos Recontextualizadores Discurso Pedagógico Mathematics Education Recontextualizer Aspects Pedagogical Discourse Educación Matemática Aspectos Recontextualizadores Pedagogico del Discurso |
description |
In light of the theoretical assumptions of Basil Bernstein's Theory of Codes, this study sought to answer: What recontextualizing aspects emerge in a Modeling practice in the early years with the teacher's experience in a space of continuing education in Mathematical Modeling? To do so, we rest our eyes on the communication relationship of the teacher in the development of a Modeling activity, in a class of 1st year of the initial years of elementary school, as well as on the relationships of printed communications within the scope of the formative space. The data from this study were obtained through audio and video recordings, and submitted to their transcription. From our analysis, from the perspective of the description language, according to the methodological approach of the adopted theory, three recontextualizing aspects emerged, i) Experience with training in Modeling; ii) Experience of the practice itself; iii) Specificity of the initial years, who presented themselves intertwined in pedagogical practice, in the context of the established environment, amid different combinations. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924 10.26843/rencima.v12n2a03 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n2a03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2924/1485 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-27 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132343226368 |