Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Rosângela Barbosa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima, Guilherme da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216
Resumo: The purpose of this study has been the understanding of teachers' conceptions about the use of cinema in science education. Literature has indicated that cinema might contribute to address elements of school content and contextualize sociocultural, historical, and political issues, in order to collaborate with learning. The methodological design took place, initially, through the induction of reading of a Science Didactic Sequence that proposed the use of cinema as an educational activity, followed by the application of a survey on the use of cinema in teaching situations. In order to outline the results, this research used the qualitative methodology to describe the data. In order to analyze them, analysis categories were created analysis consistent with the meanings produced by the teachers, considering the meaning of the word as a unit of analysis, such as defended by the historical-cultural perspective. The results hads hown that, although the participating professors agreed on the use of cinema as an educational activity, they still have had some difficulties in exploring this potential.
id UCS-4_0c28b66bfc60d47c57c3a5ac3c0a5b23
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3216
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learningLas concepciones de los profesores de Ciencias sobre el potencial del cine para la enseñanza y el aprendizajeAs concepções dos professores de Ciências acerca das potencialidades do cinema para o ensino e aprendizagemAprendizagem de CiênciasCiência e CinemaEnsino de CiênciasMetodologia QualitativaLearning on ScienceScience and CinemaScience TeachingQualitative MethodologyAprendizaje en las CienciasCiencia y CineEnseñanza de las CienciasMetodología CualitativaThe purpose of this study has been the understanding of teachers' conceptions about the use of cinema in science education. Literature has indicated that cinema might contribute to address elements of school content and contextualize sociocultural, historical, and political issues, in order to collaborate with learning. The methodological design took place, initially, through the induction of reading of a Science Didactic Sequence that proposed the use of cinema as an educational activity, followed by the application of a survey on the use of cinema in teaching situations. In order to outline the results, this research used the qualitative methodology to describe the data. In order to analyze them, analysis categories were created analysis consistent with the meanings produced by the teachers, considering the meaning of the word as a unit of analysis, such as defended by the historical-cultural perspective. The results hads hown that, although the participating professors agreed on the use of cinema as an educational activity, they still have had some difficulties in exploring this potential.El objetivo de este estudio es comprender e interpretar las concepciones de los profesores sobre el uso del cine en la educación científica. La literatura ha indicado que el cine puede contribuir a abordar elementos del contenido escolar y contextualizar cuestiones socioculturales, históricas y políticas, para colaborar con el aprendizaje. El diseño metodológico se llevó a cabo, inicialmente, mediante la inducción de la lectura de una Secuencia Didáctica de las Ciencias que proponía el uso del cine como actividad educativa, seguida de la aplicación de un cuestionario sobre el uso del cine en situaciones de enseñanza. Y como forma de perfilar los resultados, este trabajo utilizó una metodología cualitativa para describir los datos. Ya, para analizarlos, se crearon categorías de análisis que fueran consistentes con los significados producidos por los docentes, con el significado de la palabra como unidad de análisis, tal como lo defiende la perspectiva histórico-cultural. Los resultados mostraron que, si bien los profesores participantes coinciden en el uso del cine como actividad educativa, aún tienen dificultades para explorar este potencial.Este estudo tem como objetivos compreender e interpretar as concepções de professores acerca da utilização do cinema na educação científica. A literatura indica que o cinema pode contribuir para abordar elementos dos conteúdos escolares e contextualizar questões socioculturais, históricas e políticas, de modo a colaborar com o aprendizado. O desenho metodológico deu-se, inicialmente, por meio da indução da leitura de uma Sequência Didática de Ciências que propunha o uso do cinema como atividade educativa, seguida pela aplicação de um questionário sobre o uso do cinema em situações de ensino.  Para delinear os resultados, este estudo valeu-se da metodologia qualitativa para se descreverem os dados. Para analisá-los, criaram-se categorias de análises condizentes com os sentidos produzidos pelos professores, tendo o significado da palavra como unidade de análise, tal como defendido pela perspectiva histórico-cultural. Os resultados apontaram que, embora os docentes participantes concordem sobre a utilização do cinema como atividade educativa, eles ainda têm dificuldades em explorar esse potencial.Editora Cruzeiro do Sul2022-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/321610.26843/rencima.v13n1a11Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216/1738https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Rosângela BarbosaLima, Guilherme da Silva2023-04-22T00:53:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3216Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:53:08Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning
Las concepciones de los profesores de Ciencias sobre el potencial del cine para la enseñanza y el aprendizaje
As concepções dos professores de Ciências acerca das potencialidades do cinema para o ensino e aprendizagem
title Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning
spellingShingle Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning
Pinheiro, Rosângela Barbosa
Aprendizagem de Ciências
Ciência e Cinema
Ensino de Ciências
Metodologia Qualitativa
Learning on Science
Science and Cinema
Science Teaching
Qualitative Methodology
Aprendizaje en las Ciencias
Ciencia y Cine
Enseñanza de las Ciencias
Metodología Cualitativa
title_short Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning
title_full Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning
title_fullStr Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning
title_full_unstemmed Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning
title_sort Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning
author Pinheiro, Rosângela Barbosa
author_facet Pinheiro, Rosângela Barbosa
Lima, Guilherme da Silva
author_role author
author2 Lima, Guilherme da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Rosângela Barbosa
Lima, Guilherme da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem de Ciências
Ciência e Cinema
Ensino de Ciências
Metodologia Qualitativa
Learning on Science
Science and Cinema
Science Teaching
Qualitative Methodology
Aprendizaje en las Ciencias
Ciencia y Cine
Enseñanza de las Ciencias
Metodología Cualitativa
topic Aprendizagem de Ciências
Ciência e Cinema
Ensino de Ciências
Metodologia Qualitativa
Learning on Science
Science and Cinema
Science Teaching
Qualitative Methodology
Aprendizaje en las Ciencias
Ciencia y Cine
Enseñanza de las Ciencias
Metodología Cualitativa
description The purpose of this study has been the understanding of teachers' conceptions about the use of cinema in science education. Literature has indicated that cinema might contribute to address elements of school content and contextualize sociocultural, historical, and political issues, in order to collaborate with learning. The methodological design took place, initially, through the induction of reading of a Science Didactic Sequence that proposed the use of cinema as an educational activity, followed by the application of a survey on the use of cinema in teaching situations. In order to outline the results, this research used the qualitative methodology to describe the data. In order to analyze them, analysis categories were created analysis consistent with the meanings produced by the teachers, considering the meaning of the word as a unit of analysis, such as defended by the historical-cultural perspective. The results hads hown that, although the participating professors agreed on the use of cinema as an educational activity, they still have had some difficulties in exploring this potential.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216
10.26843/rencima.v13n1a11
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n1a11
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216/1738
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133003829248