The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090 |
Resumo: | This article emerged from discussions in the discipline of 'Textbook on Science and Mathematics Teaching' from a graduate program in Science and Mathematics Teaching. Considering the textbook as one of the fundamental resources in any discipline because it is one of the means of greater access for both the teacher and the student, and the necessary modifications after the implementation of the National Common Curricular Base, this article was carried out with the objective of to analyze the changes related to the sine function approach present in one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2021 compared to one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2018. For this purpose, the Anthropological Theory of Didactics and Institutional Analysis were adopted to analyze selected search objects. With this, it was possible to perceive subtle changes in the theoretical approach, while the changes in the questions were more noticeable. |
id |
UCS-4_16b3e80282bb90022e47ba675527778a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4090 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCCEl enfoque de la función sinusoidal en el libro de texto de la Escuela Secundaria después de la implementación del BNCCA abordagem da função seno no livro didático do Ensino Médio após a implementação da BNCCLivro DidáticoFunção SenoEnsino MédioAnálise InstitucionalTeoria Antropológica do DidáticoTextbookSine FunctionMiddle SchoolInstitutional AnalysisAnthropological Theory of DidacticsLibro de TextoFunción SinusoidalTeoría Antropológica de la DidácticaSecundariaAnálisis InstitucionalThis article emerged from discussions in the discipline of 'Textbook on Science and Mathematics Teaching' from a graduate program in Science and Mathematics Teaching. Considering the textbook as one of the fundamental resources in any discipline because it is one of the means of greater access for both the teacher and the student, and the necessary modifications after the implementation of the National Common Curricular Base, this article was carried out with the objective of to analyze the changes related to the sine function approach present in one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2021 compared to one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2018. For this purpose, the Anthropological Theory of Didactics and Institutional Analysis were adopted to analyze selected search objects. With this, it was possible to perceive subtle changes in the theoretical approach, while the changes in the questions were more noticeable.Este artículo surgió de discusiones en la disciplina de 'Libro de texto de Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas' del programa de posgrado en Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas. Considerando el libro de texto como uno de los recursos fundamentales en cualquier disciplina por ser uno de los medios de mayor acceso tanto para el docente como para el estudiante, y las necesarias modificaciones luego de la implementación de la Base Curricular Común Nacional, este artículo se realizó con el objetivo de analizar los cambios relacionados con el enfoque de la función seno presente en uno de los libros de texto de matemáticas aprobados en el PNLD 2021 en comparación con uno de los libros de texto de matemáticas aprobados en el PNLD 2018. Para ello, la Teoría Antropológica de la Didáctica y el Análisis Institucional fueron adoptados para analizar objetos de búsqueda seleccionados. Con esto, fue posible percibir cambios sutiles en el enfoque teórico, mientras que los cambios en las preguntas fueron más notorios.Este artigo surgiu a partir das discussões realizadas na disciplina “Livro Didático no Ensino de Ciências e Matemática” do programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Considerando o livro didático como um dos recursos fundamentais em qualquer disciplina – por ser um dos meios de maior acesso tanto do professor quanto do aluno – e as modificações necessárias após a implementação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), este artigo foi realizado com o objetivo de analisar as mudanças relacionadas à abordagem da função seno presente em um dos livros didáticos de Matemática aprovados no Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) 2021 em comparação com um dos aprovados no PNLD 2018. Para tanto, foi adotada a Teoria Antropológica do Didático (TAD) e a Análise Institucional para averiguar os objetos de pesquisa selecionados. Com isso, foi possível perceber sutis alterações na abordagem teórica, enquanto as mudanças nas questões foram mais notórias.Editora Cruzeiro do Sul2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/409010.26843/rencima.v14n3a07Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090/2070https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Gabriele Souza deMedrado, Jackelyne de SouzaMattos, Robson Aldrin LimaFonseca, Laerte Silva da2023-09-13T15:19:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4090Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-09-13T15:19:16Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC El enfoque de la función sinusoidal en el libro de texto de la Escuela Secundaria después de la implementación del BNCC A abordagem da função seno no livro didático do Ensino Médio após a implementação da BNCC |
title |
The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC |
spellingShingle |
The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC Carvalho, Gabriele Souza de Livro Didático Função Seno Ensino Médio Análise Institucional Teoria Antropológica do Didático Textbook Sine Function Middle School Institutional Analysis Anthropological Theory of Didactics Libro de Texto Función Sinusoidal Teoría Antropológica de la Didáctica Secundaria Análisis Institucional |
title_short |
The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC |
title_full |
The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC |
title_fullStr |
The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC |
title_full_unstemmed |
The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC |
title_sort |
The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC |
author |
Carvalho, Gabriele Souza de |
author_facet |
Carvalho, Gabriele Souza de Medrado, Jackelyne de Souza Mattos, Robson Aldrin Lima Fonseca, Laerte Silva da |
author_role |
author |
author2 |
Medrado, Jackelyne de Souza Mattos, Robson Aldrin Lima Fonseca, Laerte Silva da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Gabriele Souza de Medrado, Jackelyne de Souza Mattos, Robson Aldrin Lima Fonseca, Laerte Silva da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro Didático Função Seno Ensino Médio Análise Institucional Teoria Antropológica do Didático Textbook Sine Function Middle School Institutional Analysis Anthropological Theory of Didactics Libro de Texto Función Sinusoidal Teoría Antropológica de la Didáctica Secundaria Análisis Institucional |
topic |
Livro Didático Função Seno Ensino Médio Análise Institucional Teoria Antropológica do Didático Textbook Sine Function Middle School Institutional Analysis Anthropological Theory of Didactics Libro de Texto Función Sinusoidal Teoría Antropológica de la Didáctica Secundaria Análisis Institucional |
description |
This article emerged from discussions in the discipline of 'Textbook on Science and Mathematics Teaching' from a graduate program in Science and Mathematics Teaching. Considering the textbook as one of the fundamental resources in any discipline because it is one of the means of greater access for both the teacher and the student, and the necessary modifications after the implementation of the National Common Curricular Base, this article was carried out with the objective of to analyze the changes related to the sine function approach present in one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2021 compared to one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2018. For this purpose, the Anthropological Theory of Didactics and Institutional Analysis were adopted to analyze selected search objects. With this, it was possible to perceive subtle changes in the theoretical approach, while the changes in the questions were more noticeable. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090 10.26843/rencima.v14n3a07 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n3a07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090/2070 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306134023045120 |