The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Gabriele Souza de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Medrado, Jackelyne de Souza, Mattos, Robson Aldrin Lima, Fonseca, Laerte Silva da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090
Resumo: This article emerged from discussions in the discipline of 'Textbook on Science and Mathematics Teaching' from a graduate program in Science and Mathematics Teaching. Considering the textbook as one of the fundamental resources in any discipline because it is one of the means of greater access for both the teacher and the student, and the necessary modifications after the implementation of the National Common Curricular Base, this article was carried out with the objective of to analyze the changes related to the sine function approach present in one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2021 compared to one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2018. For this purpose, the Anthropological Theory of Didactics and Institutional Analysis were adopted to analyze selected search objects. With this, it was possible to perceive subtle changes in the theoretical approach, while the changes in the questions were more noticeable.
id UCS-4_16b3e80282bb90022e47ba675527778a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4090
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCCEl enfoque de la función sinusoidal en el libro de texto de la Escuela Secundaria después de la implementación del BNCCA abordagem da função seno no livro didático do Ensino Médio após a implementação da BNCCLivro DidáticoFunção SenoEnsino MédioAnálise InstitucionalTeoria Antropológica do DidáticoTextbookSine FunctionMiddle SchoolInstitutional AnalysisAnthropological Theory of DidacticsLibro de TextoFunción SinusoidalTeoría Antropológica de la DidácticaSecundariaAnálisis InstitucionalThis article emerged from discussions in the discipline of 'Textbook on Science and Mathematics Teaching' from a graduate program in Science and Mathematics Teaching. Considering the textbook as one of the fundamental resources in any discipline because it is one of the means of greater access for both the teacher and the student, and the necessary modifications after the implementation of the National Common Curricular Base, this article was carried out with the objective of to analyze the changes related to the sine function approach present in one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2021 compared to one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2018. For this purpose, the Anthropological Theory of Didactics and Institutional Analysis were adopted to analyze selected search objects. With this, it was possible to perceive subtle changes in the theoretical approach, while the changes in the questions were more noticeable.Este artículo surgió de discusiones en la disciplina de 'Libro de texto de Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas' del programa de posgrado en Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas. Considerando el libro de texto como uno de los recursos fundamentales en cualquier disciplina por ser uno de los medios de mayor acceso tanto para el docente como para el estudiante, y las necesarias modificaciones luego de la implementación de la Base Curricular Común Nacional, este artículo se realizó con el objetivo de analizar los cambios relacionados con el enfoque de la función seno presente en uno de los libros de texto de matemáticas aprobados en el PNLD 2021 en comparación con uno de los libros de texto de matemáticas aprobados en el PNLD 2018. Para ello, la Teoría Antropológica de la Didáctica y el Análisis Institucional fueron adoptados para analizar objetos de búsqueda seleccionados. Con esto, fue posible percibir cambios sutiles en el enfoque teórico, mientras que los cambios en las preguntas fueron más notorios.Este artigo surgiu a partir das discussões realizadas na disciplina “Livro Didático no Ensino de Ciências e Matemática” do programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Considerando o livro didático como um dos recursos fundamentais em qualquer disciplina – por ser um dos meios de maior acesso tanto do professor quanto do aluno – e as modificações necessárias após a implementação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), este artigo foi realizado com o objetivo de analisar as mudanças relacionadas à abordagem da função seno presente em um dos livros didáticos de Matemática aprovados no Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) 2021 em comparação com um dos aprovados no PNLD 2018. Para tanto, foi adotada a Teoria Antropológica do Didático (TAD) e a Análise Institucional para averiguar os objetos de pesquisa selecionados. Com isso, foi possível perceber sutis alterações na abordagem teórica, enquanto as mudanças nas questões foram mais notórias.Editora Cruzeiro do Sul2023-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/409010.26843/rencima.v14n3a07Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090/2070https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Gabriele Souza deMedrado, Jackelyne de SouzaMattos, Robson Aldrin LimaFonseca, Laerte Silva da2023-09-13T15:19:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4090Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-09-13T15:19:16Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC
El enfoque de la función sinusoidal en el libro de texto de la Escuela Secundaria después de la implementación del BNCC
A abordagem da função seno no livro didático do Ensino Médio após a implementação da BNCC
title The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC
spellingShingle The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC
Carvalho, Gabriele Souza de
Livro Didático
Função Seno
Ensino Médio
Análise Institucional
Teoria Antropológica do Didático
Textbook
Sine Function
Middle School
Institutional Analysis
Anthropological Theory of Didactics
Libro de Texto
Función Sinusoidal
Teoría Antropológica de la Didáctica
Secundaria
Análisis Institucional
title_short The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC
title_full The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC
title_fullStr The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC
title_full_unstemmed The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC
title_sort The sine function approach in the High School textbook after the implementation of the BNCC
author Carvalho, Gabriele Souza de
author_facet Carvalho, Gabriele Souza de
Medrado, Jackelyne de Souza
Mattos, Robson Aldrin Lima
Fonseca, Laerte Silva da
author_role author
author2 Medrado, Jackelyne de Souza
Mattos, Robson Aldrin Lima
Fonseca, Laerte Silva da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Gabriele Souza de
Medrado, Jackelyne de Souza
Mattos, Robson Aldrin Lima
Fonseca, Laerte Silva da
dc.subject.por.fl_str_mv Livro Didático
Função Seno
Ensino Médio
Análise Institucional
Teoria Antropológica do Didático
Textbook
Sine Function
Middle School
Institutional Analysis
Anthropological Theory of Didactics
Libro de Texto
Función Sinusoidal
Teoría Antropológica de la Didáctica
Secundaria
Análisis Institucional
topic Livro Didático
Função Seno
Ensino Médio
Análise Institucional
Teoria Antropológica do Didático
Textbook
Sine Function
Middle School
Institutional Analysis
Anthropological Theory of Didactics
Libro de Texto
Función Sinusoidal
Teoría Antropológica de la Didáctica
Secundaria
Análisis Institucional
description This article emerged from discussions in the discipline of 'Textbook on Science and Mathematics Teaching' from a graduate program in Science and Mathematics Teaching. Considering the textbook as one of the fundamental resources in any discipline because it is one of the means of greater access for both the teacher and the student, and the necessary modifications after the implementation of the National Common Curricular Base, this article was carried out with the objective of to analyze the changes related to the sine function approach present in one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2021 compared to one of the mathematics textbooks approved in the PNLD 2018. For this purpose, the Anthropological Theory of Didactics and Institutional Analysis were adopted to analyze selected search objects. With this, it was possible to perceive subtle changes in the theoretical approach, while the changes in the questions were more noticeable.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090
10.26843/rencima.v14n3a07
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n3a07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4090/2070
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134023045120