History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Alex Souza
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Reis, Matheus dos Santos, Souza, Francisnaide dos Santos, Dias, Viviane Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3512
Resumo: In the last decades, the works in the ​​scientific education field that recognize the relevance of history and philosophy of science (HPS) in science teaching for a more contextualized and critical learning of scientific concepts at various educational levels have grown. This paper aimed to analyze the Curricular Academic Project of the teaching Courses in Biological, Physical and Chemical Sciences of a university located in the south of Bahia in the light of HPS. The information investigation methodology was the content analysis proposed by Laurence Bardin. The results indicated that the theme in chemistry and physical courses is restricted to a single curricular component of mandatory in whole teacher training, and the course of biological sciences does not present a discipline of a mandatory character with a HPS approach. In general, the result of this study presents the need to create new spaces of discussions about the nature of science.
id UCS-4_1efe18a6d9c05838c9e308a4ebfa1a90
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3512
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focusHistoria y Filosofía de la Ciencia y formación de profesores de Ciencias Naturales: en foco los planes de estudio de las carreras de Ciencias Biológicas, Química y FísicaHistória e Filosofia da Ciência e formação de professores de Ciências Naturais: em foco os currículos dos cursos de Ciências Biológicas, Química e FísicaHistória e Filosofia da CiênciaFormação de Professores de CiênciasCurrículoHistory and Philosophy of ScienceScience Teachers TrainingCurriculumHistoria y Filosofía de la CienciaFormación de Profesores de CienciasCurriculumIn the last decades, the works in the ​​scientific education field that recognize the relevance of history and philosophy of science (HPS) in science teaching for a more contextualized and critical learning of scientific concepts at various educational levels have grown. This paper aimed to analyze the Curricular Academic Project of the teaching Courses in Biological, Physical and Chemical Sciences of a university located in the south of Bahia in the light of HPS. The information investigation methodology was the content analysis proposed by Laurence Bardin. The results indicated that the theme in chemistry and physical courses is restricted to a single curricular component of mandatory in whole teacher training, and the course of biological sciences does not present a discipline of a mandatory character with a HPS approach. In general, the result of this study presents the need to create new spaces of discussions about the nature of science.En las últimas décadas, los trabajos en el área de Educación Científica que reconocen la relevancia de la Historia y Filosofía de la Ciencia (HFC) en la enseñanza de las Ciencias para un aprendizaje más contextualizado y crítico de los conceptos científicos en los diferentes niveles educativos han crecido. Este artículo tuvo como objetivo analizar el Proyecto Curricular Académico de los cursos de licenciatura en Ciencias Biológicas, Física y Química de una universidad del sur de Bahia a la luz de la HFC. La metodología de investigación de la información fue el Análisis de Contenido propuesto por Laurence Bardin. Los resultados indicaron que la temática en los cursos de Química y Física se restringe a un componente curricular de carácter obligatorio a lo largo de toda la formación docente, y el curso de Ciencias Biológicas no presenta ninguna disciplina obligatoria con enfoque en la HFC. En general, el resultado de este estudio muestra la necesidad de crear nuevos espacios de discusión sobre la naturaleza de la Ciencia.Nas últimas décadas, os trabalhos na área da Educação Científica que reconhecem a relevância da História e Filosofia da Ciência (HFC) no ensino de Ciências para uma aprendizagem mais contextualizada e crítica dos conceitos científicos nos diversos níveis educacionais têm crescido. Este artigo objetivou analisar o Projeto Acadêmico Curricular dos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas, Física e Química de uma universidade sul-baiana à luz da HFC. A metodologia de investigação das informações foi a Análise de Conteúdo proposta por Laurence Bardin. Os resultados indicaram que a temática nos cursos de Química e Física está restrita a um componente curricular de caráter obrigatório ao longo de toda formação docente, e o curso de Ciências Biológicas não apresenta disciplina de caráter obrigatório com abordagem na HFC. De modo geral, o resultado deste estudo apresenta a necessidade de criar novos espaços de discussões sobre a natureza da Ciência.Editora Cruzeiro do Sul2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/351210.26843/rencima.v13n2a16Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3512/1780https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Alex SouzaReis, Matheus dos SantosSouza, Francisnaide dos SantosDias, Viviane Borges2023-04-22T01:01:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3512Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:01:19Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focus
Historia y Filosofía de la Ciencia y formación de profesores de Ciencias Naturales: en foco los planes de estudio de las carreras de Ciencias Biológicas, Química y Física
História e Filosofia da Ciência e formação de professores de Ciências Naturais: em foco os currículos dos cursos de Ciências Biológicas, Química e Física
title History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focus
spellingShingle History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focus
Almeida, Alex Souza
História e Filosofia da Ciência
Formação de Professores de Ciências
Currículo
History and Philosophy of Science
Science Teachers Training
Curriculum
Historia y Filosofía de la Ciencia
Formación de Profesores de Ciencias
Curriculum
title_short History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focus
title_full History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focus
title_fullStr History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focus
title_full_unstemmed History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focus
title_sort History and Philosophy of Science and Training of Natural Sciences Teachers: Curriculums of Biological, Chemical and Physical Sciences in focus
author Almeida, Alex Souza
author_facet Almeida, Alex Souza
Reis, Matheus dos Santos
Souza, Francisnaide dos Santos
Dias, Viviane Borges
author_role author
author2 Reis, Matheus dos Santos
Souza, Francisnaide dos Santos
Dias, Viviane Borges
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Alex Souza
Reis, Matheus dos Santos
Souza, Francisnaide dos Santos
Dias, Viviane Borges
dc.subject.por.fl_str_mv História e Filosofia da Ciência
Formação de Professores de Ciências
Currículo
History and Philosophy of Science
Science Teachers Training
Curriculum
Historia y Filosofía de la Ciencia
Formación de Profesores de Ciencias
Curriculum
topic História e Filosofia da Ciência
Formação de Professores de Ciências
Currículo
History and Philosophy of Science
Science Teachers Training
Curriculum
Historia y Filosofía de la Ciencia
Formación de Profesores de Ciencias
Curriculum
description In the last decades, the works in the ​​scientific education field that recognize the relevance of history and philosophy of science (HPS) in science teaching for a more contextualized and critical learning of scientific concepts at various educational levels have grown. This paper aimed to analyze the Curricular Academic Project of the teaching Courses in Biological, Physical and Chemical Sciences of a university located in the south of Bahia in the light of HPS. The information investigation methodology was the content analysis proposed by Laurence Bardin. The results indicated that the theme in chemistry and physical courses is restricted to a single curricular component of mandatory in whole teacher training, and the course of biological sciences does not present a discipline of a mandatory character with a HPS approach. In general, the result of this study presents the need to create new spaces of discussions about the nature of science.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3512
10.26843/rencima.v13n2a16
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3512
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n2a16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3512/1780
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133474639872