The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Krupczak, Carla
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Aires, Joanez Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3441
Resumo: One of the objectives of Science Education is to train scientifically literate citizens, which demands an understanding of the nature of science. Thus, the aim of this article is to analyze whether and how the nature of science is addressed in the National Common Curriculum Base (BNCC). This is a qualitative documentary research, in which the BNCC was the analyzed document. The results indicate that the document presents science as a social construction and highlights the importance of including the history of science in classes. However, the myth of the superiority of technocratic decisions is indirectly reinforced. Furthermore, what is present in the BNCC as a prescribed curriculum may not actually be achieved as a curriculum in action. This occurs as a consequence of the decrease in classes for the area of Natural Sciences and the non-obligation of students to attend the itineraries in this area.
id UCS-4_28b2ccd9b6ad1a0451c66e390760dd9c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3441
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitationsLa naturaleza de la Ciencia en la Base Nacional Común Curricular: fortalezas y limitacionesA natureza da Ciência na Base Nacional Comum Curricular: potencialidades e limitaçõesCurrículoCiências da NaturezaEpistemologiaCurriculumNatural SciencesEpistemologyCurrículumCiencias NaturalesEpistemologíaOne of the objectives of Science Education is to train scientifically literate citizens, which demands an understanding of the nature of science. Thus, the aim of this article is to analyze whether and how the nature of science is addressed in the National Common Curriculum Base (BNCC). This is a qualitative documentary research, in which the BNCC was the analyzed document. The results indicate that the document presents science as a social construction and highlights the importance of including the history of science in classes. However, the myth of the superiority of technocratic decisions is indirectly reinforced. Furthermore, what is present in the BNCC as a prescribed curriculum may not actually be achieved as a curriculum in action. This occurs as a consequence of the decrease in classes for the area of Natural Sciences and the non-obligation of students to attend the itineraries in this area.Uno de los objetivos de la Educación Científica es formar ciudadanos con conocimientos científicos, lo que exige una comprensión de la naturaleza de la ciencia. Así, el objetivo de este artículo es analizar si y cómo se aborda la naturaleza de la ciencia en la Base Nacional Común Curricular (BNCC). Se trata de una investigación documental cualitativa, en la que el BNCC fue el documento analizado. Los resultados indican que el documento presenta la ciencia como una construcción social y destaca la importancia de incluir la historia de la ciencia en las clases. Sin embargo, el mito de la superioridad de las decisiones tecnocráticas se refuerza indirectamente. Además, lo que está presente en el BNCC como un plan de estudios prescrito puede que en realidad no se logre como un plan de estudios en acción. Esto se produce como consecuencia del descenso de las clases para el área de Ciencias Naturales y la no obligación de los estudiantes de asistir a los itinerarios en esta área.Um dos objetivos do Ensino de Ciências é a formação de cidadãos alfabetizados cientificamente, o que demanda compreensão sobre a natureza da ciência. Assim, o objetivo deste artigo é analisar se e de que forma a natureza da ciência é abordada na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Esta é uma pesquisa qualitativa documental, em que a BNCC foi o documento analisado. Os resultados indicam que o documento apresenta a ciência como uma construção social e destaca a importância de incluir a história da ciência nas aulas. No entanto, o mito da superioridade das decisões tecnocráticas é reforçado indiretamente. Além disso, o que está presente na BNCC, como currículo prescrito, pode não ser alcançado na realidade, como currículo em ação. Isso se dá como consequência da diminuição de aulas para a área das Ciências da Natureza e da não obrigatoriedade de os estudantes cursarem os itinerários desta área.Editora Cruzeiro do Sul2022-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/344110.26843/rencima.v13n5a16Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.2179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3441/1848https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessKrupczak, CarlaAires, Joanez Aparecida2022-11-18T16:14:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3441Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-11-18T16:14:17Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitations
La naturaleza de la Ciencia en la Base Nacional Común Curricular: fortalezas y limitaciones
A natureza da Ciência na Base Nacional Comum Curricular: potencialidades e limitações
title The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitations
spellingShingle The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitations
Krupczak, Carla
Currículo
Ciências da Natureza
Epistemologia
Curriculum
Natural Sciences
Epistemology
Currículum
Ciencias Naturales
Epistemología
title_short The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitations
title_full The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitations
title_fullStr The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitations
title_full_unstemmed The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitations
title_sort The nature of Science in the Common National Curriculum Base: strengths and limitations
author Krupczak, Carla
author_facet Krupczak, Carla
Aires, Joanez Aparecida
author_role author
author2 Aires, Joanez Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Krupczak, Carla
Aires, Joanez Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Ciências da Natureza
Epistemologia
Curriculum
Natural Sciences
Epistemology
Currículum
Ciencias Naturales
Epistemología
topic Currículo
Ciências da Natureza
Epistemologia
Curriculum
Natural Sciences
Epistemology
Currículum
Ciencias Naturales
Epistemología
description One of the objectives of Science Education is to train scientifically literate citizens, which demands an understanding of the nature of science. Thus, the aim of this article is to analyze whether and how the nature of science is addressed in the National Common Curriculum Base (BNCC). This is a qualitative documentary research, in which the BNCC was the analyzed document. The results indicate that the document presents science as a social construction and highlights the importance of including the history of science in classes. However, the myth of the superiority of technocratic decisions is indirectly reinforced. Furthermore, what is present in the BNCC as a prescribed curriculum may not actually be achieved as a curriculum in action. This occurs as a consequence of the decrease in classes for the area of Natural Sciences and the non-obligation of students to attend the itineraries in this area.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3441
10.26843/rencima.v13n5a16
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3441
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3441/1848
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133424308224