Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Thiago Pedro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Luzia Aparecida, Silva, Carla Regina Mariano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069
Resumo: This text addresses the results of different studies produced by the History of Mathematics Education in the Research Group (HEMEP) at the Federal University of Mato Grosso do Sul in the last decade. It is an exercise in analyzing the movements of this group in understanding the formation and performance of mathematics teachers in the state, as well as issues surrounding the concept of school. Three movements are highlighted from the work developed in the group to show how the collective efforts have displaced us between a historiography of events with the production of narratives through orality, a narrative policy that is evident in the language games we practice and the practice of a decolonial stance. Objectives, methodological and aesthetic discussions of writings from different dissertations and theses affirm a permanent movement around a less explicative historiography and, thus, with more cutting power.
id UCS-4_2a84a23d96b73b615c126abf96842cd9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3069
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do SulMovimientos político-epistémicos en la producción de relatos de formación de profesores de Matemáticas en Mato Grosso do SulMovimentos político-epistêmicos na produção de histórias da formação de professores de Matemática em Mato Grosso do SulNarrativasHistória da Educação MatemáticaDecolonialidadeNarrativeHistory of Mathematics EducationDecolonialityNarrativasHistoria de la Educación MatemáticaDecolonialidadThis text addresses the results of different studies produced by the History of Mathematics Education in the Research Group (HEMEP) at the Federal University of Mato Grosso do Sul in the last decade. It is an exercise in analyzing the movements of this group in understanding the formation and performance of mathematics teachers in the state, as well as issues surrounding the concept of school. Three movements are highlighted from the work developed in the group to show how the collective efforts have displaced us between a historiography of events with the production of narratives through orality, a narrative policy that is evident in the language games we practice and the practice of a decolonial stance. Objectives, methodological and aesthetic discussions of writings from different dissertations and theses affirm a permanent movement around a less explicative historiography and, thus, with more cutting power.Este texto aborda los resultados de diferentes investigaciones producidas por el Grupo de Investigación en Historia de la Educación Matemática (HEMEP) en la Universidade Federal de Mato Grosso do Sul en los últimos diez años. Se trata de un ejercicio de análisis de los movimientos de este colectivo en la comprensión de la formación y actuación de los profesores de Matemáticas en el estado, así como de las cuestiones que rodean el concepto de escuela. Se destacan tres movimientos del trabajo desarrollado en el grupo para resaltar cómo los esfuerzos colectivos nos han movido entre una historiografía de los acontecimientos con la producción de narrativas a través de la oralidad, una política de narratividad que se evidencia en los juegos de lenguaje que practicamos y la práctica de una postura decolonial. Los objetivos, las discusiones metodológicas y la estética de los escritos de las diferentes disertaciones y tesis afirman un movimiento permanente en torno a una historiografía menos explicativa y, por tanto, con mayor poder de corte.Este texto aborda resultados de diferentes pesquisas produzidas pelo Grupo História da Educação Matemática em Pesquisa (HEMEP) na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul nos últimos dez anos. Trata-se de um exercício de análise de movimentações deste grupo na compreensão da formação e da atuação de professores de Matemática no estado, assim como de questões que cercam o conceito de escola. Três movimentos são destacados a partir dos trabalhos desenvolvidos no grupo de forma a evidenciar como os esforços coletivos têm-se deslocado entre uma historiografia dos acontecimentos com a produção de narrativas por meio da oralidade, uma política de narratividade que se evidencia nos jogos de linguagem e a prática de uma postura decolonial. Objetivos, discussões metodológicas e estéticas de escritas de diferentes dissertações e teses afirmam uma permanente movimentação em torno de uma historiografia menos explicativa e, assim, com mais potência de corte.Editora Cruzeiro do Sul2021-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/306910.26843/rencima.v12n5a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069/1592Pinto, Thiago PedroSouza, Luzia AparecidaSilva, Carla Regina Marianoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-05T10:46:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3069Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2021-11-05T10:46:22Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul
Movimientos político-epistémicos en la producción de relatos de formación de profesores de Matemáticas en Mato Grosso do Sul
Movimentos político-epistêmicos na produção de histórias da formação de professores de Matemática em Mato Grosso do Sul
title Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul
spellingShingle Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul
Pinto, Thiago Pedro
Narrativas
História da Educação Matemática
Decolonialidade
Narrative
History of Mathematics Education
Decoloniality
Narrativas
Historia de la Educación Matemática
Decolonialidad
title_short Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul
title_full Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul
title_fullStr Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul
title_full_unstemmed Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul
title_sort Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul
author Pinto, Thiago Pedro
author_facet Pinto, Thiago Pedro
Souza, Luzia Aparecida
Silva, Carla Regina Mariano
author_role author
author2 Souza, Luzia Aparecida
Silva, Carla Regina Mariano
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Thiago Pedro
Souza, Luzia Aparecida
Silva, Carla Regina Mariano
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas
História da Educação Matemática
Decolonialidade
Narrative
History of Mathematics Education
Decoloniality
Narrativas
Historia de la Educación Matemática
Decolonialidad
topic Narrativas
História da Educação Matemática
Decolonialidade
Narrative
History of Mathematics Education
Decoloniality
Narrativas
Historia de la Educación Matemática
Decolonialidad
description This text addresses the results of different studies produced by the History of Mathematics Education in the Research Group (HEMEP) at the Federal University of Mato Grosso do Sul in the last decade. It is an exercise in analyzing the movements of this group in understanding the formation and performance of mathematics teachers in the state, as well as issues surrounding the concept of school. Three movements are highlighted from the work developed in the group to show how the collective efforts have displaced us between a historiography of events with the production of narratives through orality, a narrative policy that is evident in the language games we practice and the practice of a decolonial stance. Objectives, methodological and aesthetic discussions of writings from different dissertations and theses affirm a permanent movement around a less explicative historiography and, thus, with more cutting power.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069
10.26843/rencima.v12n5a04
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n5a04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069/1592
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1750315209882337280