Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538 |
Resumo: | The History of Science, considered from the STS perspective, can be one of the ways to approach scientific knowledge in a contextualized way, in activities that stimulate Critical Thinking. This study aims to investigate and characterize national research, within the scope of Science teaching, which is based on the History of Science approach for the development of Critical Thinking in theoretical propositions or didactic strategies. The methodological course highlights the stages of Content Analysis in the bibliographic research. Seventeen articles were analyzed, and only five articles consider Critical Thinking as an object of study of their approaches, which means a smaller number of publications compared to twelve works that present Critical Thinking as a general quality. These results show the necessary systematization of the proposals in a specific literature, so that the historical approaches develop Critical Thinking in the midst of the acquisition of scientific knowledge. |
id |
UCS-4_32abfcd23e3219fb35d095e46fe3f1a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3538 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national researchEl Pensamiento Crítico en los enfoques de Historia de la Ciencia: una sistematización de la investigación nacionalPensamento crítico em abordagens de História da Ciência para o ensino de Ciências: uma sistematização de pesquisas nacionaisHistória da CiênciaPensamento CríticoEnsino de CiênciasPesquisa BibliográficaHistory of ScienceCritical ThinkingScience TeachingBibliographic ResearchHistoria de la CienciaPensamiento CriticoEnseñanza de las CienciasInvestigación BibliográficaThe History of Science, considered from the STS perspective, can be one of the ways to approach scientific knowledge in a contextualized way, in activities that stimulate Critical Thinking. This study aims to investigate and characterize national research, within the scope of Science teaching, which is based on the History of Science approach for the development of Critical Thinking in theoretical propositions or didactic strategies. The methodological course highlights the stages of Content Analysis in the bibliographic research. Seventeen articles were analyzed, and only five articles consider Critical Thinking as an object of study of their approaches, which means a smaller number of publications compared to twelve works that present Critical Thinking as a general quality. These results show the necessary systematization of the proposals in a specific literature, so that the historical approaches develop Critical Thinking in the midst of the acquisition of scientific knowledge.La Historia de la Ciencia, en la perspectiva CTS, puede abordar el conocimiento científico de forma contextualizada, en actividades que estimulen el Pensamiento Crítico. Este estudio tiene como objetivo indagar y caracterizar la investigación nacional, en el ámbito de la enseñanza de las Ciencias, que se fundamenta en el enfoque de la Historia de la Ciencia para el desarrollo del Pensamiento Crítico en proposiciones teóricas o estrategias didácticas. La metodología destaca las etapas del Análisis de Contenido en la investigación bibliográfica. Se analizaron diecisiete artículos, y solo cinco artículos consideran el Pensamiento Crítico como objeto de estudio, lo que significa un número menor de publicaciones en comparación con doce trabajos que presentan el Pensamiento Crítico como cualidad general. Estos resultados muestran la necesaria sistematización de las propuestas en una literatura específica, para que los enfoques históricos desarrollen el Pensamiento Crítico en medio de la adquisición del conocimiento científico.A História da Ciência, considerada pela perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade, pode ser um dos modos de abordar o conhecimento científico de forma contextualizada, por meio de atividades que estimulem o pensamento crítico. Este estudo tem o objetivo de investigar e caracterizar as pesquisas nacionais, no âmbito do ensino de Ciências, que têm como base a abordagem de História da Ciência para o desenvolvimento do pensamento crítico em proposições teóricas ou estratégias didáticas. O percurso metodológico salienta as fases da Análise de Conteúdo na pesquisa bibliográfica. Dezessete artigos foram analisados, e apenas cinco deles consideram o pensamento crítico objeto de estudo em suas abordagens, o que representa uma quantidade menor de publicações se comparada aos doze trabalhos que apresentam o pensamento crítico como uma qualidade geral. Esses resultados evidenciam a necessária sistematização das propostas em uma literatura específica, para que as abordagens históricas desenvolvam o pensamento crítico em meio à aquisição de conhecimentos científicos.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/353810.26843/rencima.v14n2a02Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538/2045https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Sigouveny CruzSilva, Erivanildo Lopes da2023-04-01T16:18:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3538Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-01T16:18:10Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research El Pensamiento Crítico en los enfoques de Historia de la Ciencia: una sistematización de la investigación nacional Pensamento crítico em abordagens de História da Ciência para o ensino de Ciências: uma sistematização de pesquisas nacionais |
title |
Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research |
spellingShingle |
Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research Cardoso, Sigouveny Cruz História da Ciência Pensamento Crítico Ensino de Ciências Pesquisa Bibliográfica History of Science Critical Thinking Science Teaching Bibliographic Research Historia de la Ciencia Pensamiento Critico Enseñanza de las Ciencias Investigación Bibliográfica |
title_short |
Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research |
title_full |
Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research |
title_fullStr |
Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research |
title_full_unstemmed |
Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research |
title_sort |
Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research |
author |
Cardoso, Sigouveny Cruz |
author_facet |
Cardoso, Sigouveny Cruz Silva, Erivanildo Lopes da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Erivanildo Lopes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Sigouveny Cruz Silva, Erivanildo Lopes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Ciência Pensamento Crítico Ensino de Ciências Pesquisa Bibliográfica History of Science Critical Thinking Science Teaching Bibliographic Research Historia de la Ciencia Pensamiento Critico Enseñanza de las Ciencias Investigación Bibliográfica |
topic |
História da Ciência Pensamento Crítico Ensino de Ciências Pesquisa Bibliográfica History of Science Critical Thinking Science Teaching Bibliographic Research Historia de la Ciencia Pensamiento Critico Enseñanza de las Ciencias Investigación Bibliográfica |
description |
The History of Science, considered from the STS perspective, can be one of the ways to approach scientific knowledge in a contextualized way, in activities that stimulate Critical Thinking. This study aims to investigate and characterize national research, within the scope of Science teaching, which is based on the History of Science approach for the development of Critical Thinking in theoretical propositions or didactic strategies. The methodological course highlights the stages of Content Analysis in the bibliographic research. Seventeen articles were analyzed, and only five articles consider Critical Thinking as an object of study of their approaches, which means a smaller number of publications compared to twelve works that present Critical Thinking as a general quality. These results show the necessary systematization of the proposals in a specific literature, so that the historical approaches develop Critical Thinking in the midst of the acquisition of scientific knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538 10.26843/rencima.v14n2a02 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n2a02 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538/2045 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133499805696 |