Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Sigouveny Cruz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Erivanildo Lopes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538
Resumo: The History of Science, considered from the STS perspective, can be one of the ways to approach scientific knowledge in a contextualized way, in activities that stimulate Critical Thinking.  This study aims to investigate and characterize national research, within the scope of Science teaching, which is based on the History of Science approach for the development of Critical Thinking in theoretical propositions or didactic strategies.  The methodological course highlights the stages of Content Analysis in the bibliographic research.  Seventeen articles were analyzed, and only five articles consider Critical Thinking as an object of study of their approaches, which means a smaller number of publications compared to twelve works that present Critical Thinking as a general quality.  These results show the necessary systematization of the proposals in a specific literature, so that the historical approaches develop Critical Thinking in the midst of the acquisition of scientific knowledge.
id UCS-4_32abfcd23e3219fb35d095e46fe3f1a8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3538
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national researchEl Pensamiento Crítico en los enfoques de Historia de la Ciencia: una sistematización de la investigación nacionalPensamento crítico em abordagens de História da Ciência para o ensino de Ciências: uma sistematização de pesquisas nacionaisHistória da CiênciaPensamento CríticoEnsino de CiênciasPesquisa BibliográficaHistory of ScienceCritical ThinkingScience TeachingBibliographic ResearchHistoria de la CienciaPensamiento CriticoEnseñanza de las CienciasInvestigación BibliográficaThe History of Science, considered from the STS perspective, can be one of the ways to approach scientific knowledge in a contextualized way, in activities that stimulate Critical Thinking.  This study aims to investigate and characterize national research, within the scope of Science teaching, which is based on the History of Science approach for the development of Critical Thinking in theoretical propositions or didactic strategies.  The methodological course highlights the stages of Content Analysis in the bibliographic research.  Seventeen articles were analyzed, and only five articles consider Critical Thinking as an object of study of their approaches, which means a smaller number of publications compared to twelve works that present Critical Thinking as a general quality.  These results show the necessary systematization of the proposals in a specific literature, so that the historical approaches develop Critical Thinking in the midst of the acquisition of scientific knowledge.La Historia de la Ciencia, en la perspectiva CTS, puede abordar el conocimiento científico de forma contextualizada, en actividades que estimulen el Pensamiento Crítico. Este estudio tiene como objetivo indagar y caracterizar la investigación nacional, en el ámbito de la enseñanza de las Ciencias, que se fundamenta en el enfoque de la Historia de la Ciencia para el desarrollo del Pensamiento Crítico en proposiciones teóricas o estrategias didácticas. La metodología destaca las etapas del Análisis de Contenido en la investigación bibliográfica. Se analizaron diecisiete artículos, y solo cinco artículos consideran el Pensamiento Crítico como objeto de estudio, lo que significa un número menor de publicaciones en comparación con doce trabajos que presentan el Pensamiento Crítico como cualidad general. Estos resultados muestran la necesaria sistematización de las propuestas en una literatura específica, para que los enfoques históricos desarrollen el Pensamiento Crítico en medio de la adquisición del conocimiento científico.A História da Ciência, considerada pela perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade, pode ser um dos modos de abordar o conhecimento científico de forma contextualizada, por meio de atividades que estimulem o pensamento crítico. Este estudo tem o objetivo de investigar e caracterizar as pesquisas nacionais, no âmbito do ensino de Ciências, que têm como base a abordagem de História da Ciência para o desenvolvimento do pensamento crítico em proposições teóricas ou estratégias didáticas. O percurso metodológico salienta as fases da Análise de Conteúdo na pesquisa bibliográfica. Dezessete artigos foram analisados, e apenas cinco deles consideram o pensamento crítico objeto de estudo em suas abordagens, o que representa uma quantidade menor de publicações se comparada aos doze trabalhos que apresentam o pensamento crítico como uma qualidade geral. Esses resultados evidenciam a necessária sistematização das propostas em uma literatura específica, para que as abordagens históricas desenvolvam o pensamento crítico em meio à aquisição de conhecimentos científicos.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/353810.26843/rencima.v14n2a02Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538/2045https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Sigouveny CruzSilva, Erivanildo Lopes da2023-04-01T16:18:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3538Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-01T16:18:10Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research
El Pensamiento Crítico en los enfoques de Historia de la Ciencia: una sistematización de la investigación nacional
Pensamento crítico em abordagens de História da Ciência para o ensino de Ciências: uma sistematização de pesquisas nacionais
title Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research
spellingShingle Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research
Cardoso, Sigouveny Cruz
História da Ciência
Pensamento Crítico
Ensino de Ciências
Pesquisa Bibliográfica
History of Science
Critical Thinking
Science Teaching
Bibliographic Research
Historia de la Ciencia
Pensamiento Critico
Enseñanza de las Ciencias
Investigación Bibliográfica
title_short Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research
title_full Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research
title_fullStr Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research
title_full_unstemmed Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research
title_sort Critical Thinking in History of Science approaches: a systematization of national research
author Cardoso, Sigouveny Cruz
author_facet Cardoso, Sigouveny Cruz
Silva, Erivanildo Lopes da
author_role author
author2 Silva, Erivanildo Lopes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Sigouveny Cruz
Silva, Erivanildo Lopes da
dc.subject.por.fl_str_mv História da Ciência
Pensamento Crítico
Ensino de Ciências
Pesquisa Bibliográfica
History of Science
Critical Thinking
Science Teaching
Bibliographic Research
Historia de la Ciencia
Pensamiento Critico
Enseñanza de las Ciencias
Investigación Bibliográfica
topic História da Ciência
Pensamento Crítico
Ensino de Ciências
Pesquisa Bibliográfica
History of Science
Critical Thinking
Science Teaching
Bibliographic Research
Historia de la Ciencia
Pensamiento Critico
Enseñanza de las Ciencias
Investigación Bibliográfica
description The History of Science, considered from the STS perspective, can be one of the ways to approach scientific knowledge in a contextualized way, in activities that stimulate Critical Thinking.  This study aims to investigate and characterize national research, within the scope of Science teaching, which is based on the History of Science approach for the development of Critical Thinking in theoretical propositions or didactic strategies.  The methodological course highlights the stages of Content Analysis in the bibliographic research.  Seventeen articles were analyzed, and only five articles consider Critical Thinking as an object of study of their approaches, which means a smaller number of publications compared to twelve works that present Critical Thinking as a general quality.  These results show the necessary systematization of the proposals in a specific literature, so that the historical approaches develop Critical Thinking in the midst of the acquisition of scientific knowledge.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538
10.26843/rencima.v14n2a02
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a02
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3538/2045
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133499805696