CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768 |
Resumo: | In science education, it is necessary to plan classes to promote Critical Thinking, with the objective of training young people to use scientific knowledge in their decision-making, overcoming naive beliefs and fallacious information present in the social environment. This research presents the analysis of an investigative case whose objective is to contribute to the expansion of Chemistry teaching practices that seek the development of Critical Thinking. The case was built from an educational design process and was analyzed in order to show some of its characteristics favorable to the development of Critical Thinking. It was observed, from the research process, that the case has the potential to generate empathy in students for telling a story that emerges from their realities, intensifying the subjects' engagement in decision making and, consequently, promoting Critical Thinking. |
id |
UNISUL-4_8cc0baa77af8be569dfecd098204338f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9768 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSESCONSTRUCCIÓN DE CASOS DE INVESTIGACIÓN PARA LA PROMOCIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO EN CLASES DE QUÍMICACONSTRUÇÃO DE CASO INVESTIGATIVO DE LABORATÓRIO PARA A PROMOÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO EM AULAS DE QUÍMICAInvestigative casesCritical ThinkingChemistry teaching.Casos de investigaciónPensamiento críticoEnseñanza de la química.Casos investigativosPensamento CríticoEnsino de Química.In science education, it is necessary to plan classes to promote Critical Thinking, with the objective of training young people to use scientific knowledge in their decision-making, overcoming naive beliefs and fallacious information present in the social environment. This research presents the analysis of an investigative case whose objective is to contribute to the expansion of Chemistry teaching practices that seek the development of Critical Thinking. The case was built from an educational design process and was analyzed in order to show some of its characteristics favorable to the development of Critical Thinking. It was observed, from the research process, that the case has the potential to generate empathy in students for telling a story that emerges from their realities, intensifying the subjects' engagement in decision making and, consequently, promoting Critical Thinking.En la educación científica es necesario planificar clases para promover el Pensamiento Crítico, con el fin de capacitar a los jóvenes para que utilicen los conocimientos científicos en la toma de decisiones, superando creencias ingenuas e información falsa presente en el entorno social. Esta investigación presenta el análisis de un caso de investigación cuyo objetivo es contribuir a la expansión de las prácticas de enseñanza de la Química que buscan el desarrollo del Pensamiento Crítico. El caso se construyó a partir de un proceso de diseño educativo y se analizó con el fin de mostrar algunas de sus características favorables al desarrollo del Pensamiento Crítico. Se observó, desde el proceso de investigación, que el caso tiene el potencial de generar empatía en los estudiantes al contar una historia que surge de sus realidades, intensificando la participación de los sujetos en la toma de decisiones y, en consecuencia, promoviendo el Pensamiento Crítico.No ensino de Ciências, observa-se a necessidade de planejar aulas para promover o Pensamento Crítico, busca-se, com isso, formar jovens que utilizem conhecimentos científicos nas suas tomadas de decisão, superando crenças ingênuas e informações falaciosas presentes no meio social. Esta pesquisa apresenta a análise de caso investigativo e experimental, ou caso investigativo de laboratório, cujo objetivo é contribuir para a ampliação de práticas de ensino de Química que busquem a promoção do Pensamento Crítico. O caso foi construído a partir de um processo de design educacional e foi analisado a fim de mostrar algumas de suas características favoráveis ao desenvolvimento do Pensamento Crítico. Foi observado, a partir do processo de pesquisa, que o caso possui potencialidade para gerar empatia nos alunos uma vez que conta uma história que emerge de suas realidades, intensificando o engajamento dos sujeitos na tomada de decisão e, consequentemente, promovendo o Pensamento Crítico.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa de design educacionalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/976810.19177/prppge.v14e262020420-437Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 420-4372179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768/5465Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luiz Henrique Barros daSilva, Erivanildo Lopes daFrancisco, Welington2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9768Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES CONSTRUCCIÓN DE CASOS DE INVESTIGACIÓN PARA LA PROMOCIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO EN CLASES DE QUÍMICA CONSTRUÇÃO DE CASO INVESTIGATIVO DE LABORATÓRIO PARA A PROMOÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO EM AULAS DE QUÍMICA |
title |
CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES |
spellingShingle |
CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES Silva, Luiz Henrique Barros da Investigative cases Critical Thinking Chemistry teaching. Casos de investigación Pensamiento crítico Enseñanza de la química. Casos investigativos Pensamento Crítico Ensino de Química. |
title_short |
CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES |
title_full |
CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES |
title_fullStr |
CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES |
title_full_unstemmed |
CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES |
title_sort |
CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES |
author |
Silva, Luiz Henrique Barros da |
author_facet |
Silva, Luiz Henrique Barros da Silva, Erivanildo Lopes da Francisco, Welington |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Erivanildo Lopes da Francisco, Welington |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Luiz Henrique Barros da Silva, Erivanildo Lopes da Francisco, Welington |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Investigative cases Critical Thinking Chemistry teaching. Casos de investigación Pensamiento crítico Enseñanza de la química. Casos investigativos Pensamento Crítico Ensino de Química. |
topic |
Investigative cases Critical Thinking Chemistry teaching. Casos de investigación Pensamiento crítico Enseñanza de la química. Casos investigativos Pensamento Crítico Ensino de Química. |
description |
In science education, it is necessary to plan classes to promote Critical Thinking, with the objective of training young people to use scientific knowledge in their decision-making, overcoming naive beliefs and fallacious information present in the social environment. This research presents the analysis of an investigative case whose objective is to contribute to the expansion of Chemistry teaching practices that seek the development of Critical Thinking. The case was built from an educational design process and was analyzed in order to show some of its characteristics favorable to the development of Critical Thinking. It was observed, from the research process, that the case has the potential to generate empathy in students for telling a story that emerges from their realities, intensifying the subjects' engagement in decision making and, consequently, promoting Critical Thinking. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa de design educacional |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768 10.19177/prppge.v14e262020420-437 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e262020420-437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768/5465 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 420-437 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749055270912 |