CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luiz Henrique Barros da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Erivanildo Lopes da, Francisco, Welington
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768
Resumo: In science education, it is necessary to plan classes to promote Critical Thinking, with the objective of training young people to use scientific knowledge in their decision-making, overcoming naive beliefs and fallacious information present in the social environment. This research presents the analysis of an investigative case whose objective is to contribute to the expansion of Chemistry teaching practices that seek the development of Critical Thinking. The case was built from an educational design process and was analyzed in order to show some of its characteristics favorable to the development of Critical Thinking. It was observed, from the research process, that the case has the potential to generate empathy in students for telling a story that emerges from their realities, intensifying the subjects' engagement in decision making and, consequently, promoting Critical Thinking.
id UNISUL-4_8cc0baa77af8be569dfecd098204338f
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9768
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSESCONSTRUCCIÓN DE CASOS DE INVESTIGACIÓN PARA LA PROMOCIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO EN CLASES DE QUÍMICACONSTRUÇÃO DE CASO INVESTIGATIVO DE LABORATÓRIO PARA A PROMOÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO EM AULAS DE QUÍMICAInvestigative casesCritical ThinkingChemistry teaching.Casos de investigaciónPensamiento críticoEnseñanza de la química.Casos investigativosPensamento CríticoEnsino de Química.In science education, it is necessary to plan classes to promote Critical Thinking, with the objective of training young people to use scientific knowledge in their decision-making, overcoming naive beliefs and fallacious information present in the social environment. This research presents the analysis of an investigative case whose objective is to contribute to the expansion of Chemistry teaching practices that seek the development of Critical Thinking. The case was built from an educational design process and was analyzed in order to show some of its characteristics favorable to the development of Critical Thinking. It was observed, from the research process, that the case has the potential to generate empathy in students for telling a story that emerges from their realities, intensifying the subjects' engagement in decision making and, consequently, promoting Critical Thinking.En la educación científica es necesario planificar clases para promover el Pensamiento Crítico, con el fin de capacitar a los jóvenes para que utilicen los conocimientos científicos en la toma de decisiones, superando creencias ingenuas e información falsa presente en el entorno social. Esta investigación presenta el análisis de un caso de investigación cuyo objetivo es contribuir a la expansión de las prácticas de enseñanza de la Química que buscan el desarrollo del Pensamiento Crítico. El caso se construyó a partir de un proceso de diseño educativo y se analizó con el fin de mostrar algunas de sus características favorables al desarrollo del Pensamiento Crítico. Se observó, desde el proceso de investigación, que el caso tiene el potencial de generar empatía en los estudiantes al contar una historia que surge de sus realidades, intensificando la participación de los sujetos en la toma de decisiones y, en consecuencia, promoviendo el Pensamiento Crítico.No ensino de Ciências, observa-se a necessidade de planejar aulas para promover o Pensamento Crítico, busca-se, com isso, formar jovens que utilizem conhecimentos científicos nas suas tomadas de decisão, superando crenças ingênuas e informações falaciosas presentes no meio social. Esta pesquisa apresenta a análise de caso investigativo e experimental, ou caso investigativo de laboratório, cujo objetivo é contribuir para a ampliação de práticas de ensino de Química que busquem a promoção do Pensamento Crítico. O caso foi construído a partir de um processo de design educacional e foi analisado a fim de mostrar algumas de suas características favoráveis ao desenvolvimento do Pensamento Crítico. Foi observado, a partir do processo de pesquisa, que o caso possui potencialidade para gerar empatia nos alunos uma vez que conta uma história que emerge de suas realidades, intensificando o engajamento dos sujeitos na tomada de decisão e, consequentemente, promovendo o Pensamento Crítico.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa de design educacionalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/976810.19177/prppge.v14e262020420-437Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 420-4372179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768/5465Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luiz Henrique Barros daSilva, Erivanildo Lopes daFrancisco, Welington2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9768Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES
CONSTRUCCIÓN DE CASOS DE INVESTIGACIÓN PARA LA PROMOCIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO EN CLASES DE QUÍMICA
CONSTRUÇÃO DE CASO INVESTIGATIVO DE LABORATÓRIO PARA A PROMOÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO EM AULAS DE QUÍMICA
title CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES
spellingShingle CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES
Silva, Luiz Henrique Barros da
Investigative cases
Critical Thinking
Chemistry teaching.
Casos de investigación
Pensamiento crítico
Enseñanza de la química.
Casos investigativos
Pensamento Crítico
Ensino de Química.
title_short CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES
title_full CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES
title_fullStr CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES
title_full_unstemmed CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES
title_sort CONSTRUCTION OF RESEARCH CASES FOR THE PROMOTION OF CRITICAL THINKING IN CHEMISTRY CLASSES
author Silva, Luiz Henrique Barros da
author_facet Silva, Luiz Henrique Barros da
Silva, Erivanildo Lopes da
Francisco, Welington
author_role author
author2 Silva, Erivanildo Lopes da
Francisco, Welington
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luiz Henrique Barros da
Silva, Erivanildo Lopes da
Francisco, Welington
dc.subject.por.fl_str_mv Investigative cases
Critical Thinking
Chemistry teaching.
Casos de investigación
Pensamiento crítico
Enseñanza de la química.
Casos investigativos
Pensamento Crítico
Ensino de Química.
topic Investigative cases
Critical Thinking
Chemistry teaching.
Casos de investigación
Pensamiento crítico
Enseñanza de la química.
Casos investigativos
Pensamento Crítico
Ensino de Química.
description In science education, it is necessary to plan classes to promote Critical Thinking, with the objective of training young people to use scientific knowledge in their decision-making, overcoming naive beliefs and fallacious information present in the social environment. This research presents the analysis of an investigative case whose objective is to contribute to the expansion of Chemistry teaching practices that seek the development of Critical Thinking. The case was built from an educational design process and was analyzed in order to show some of its characteristics favorable to the development of Critical Thinking. It was observed, from the research process, that the case has the potential to generate empathy in students for telling a story that emerges from their realities, intensifying the subjects' engagement in decision making and, consequently, promoting Critical Thinking.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa de design educacional
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768
10.19177/prppge.v14e262020420-437
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e262020420-437
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9768/5465
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 420-437
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749055270912