Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Novaes, Barbara Winiarski Diesel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinto, Neuza Bertoni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081
Resumo: This article paper aims to discuss advances and challenges regarding the fractions subject, identified in studies in the mathematics education History field. To do so, fifteen recent studies published in scientific events and journals are examined, in the period from 2019 to 2020. Considering the distinction between “mathematical teaching of fractions” and “mathematics of teaching fractions” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), the analysis highlight advances in studies that have pointed out transformations in the “mathematics of teaching fractions” in different historical periods. In terms of advances in the mathematical education History field, those resulting from the use of structured materials for the mathematics of teaching fractions are highlighted, such as the materials created by Cuisenaire, among others. Regarding the challenges, the most prominent one was found in Valente’s study (2020), due to its recommendation about researching analysis of categories such as sequence, meaning and graduation of fractions, in addition to the related fractions’ exercises as well as problems proposed to students.
id UCS-4_33712b50603c43d934f25b1580cc03ba
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3081
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challengesEstudios recientes sobre fracciones en el campo de la Historia de la Educación Matemática: avances y desafíosEstudos recentes sobre frações no campo da História da Educação Matemática: avanços e desafiosHistória da Educação MatemáticaFraçõesMatemática do Ensino de FraçõesMathematics Education HistoryFractionsMathematics of Teaching FractionsHistoria de la Educación MatemáticaFraccionesMatemática de la Enseñanza de FraccionesThis article paper aims to discuss advances and challenges regarding the fractions subject, identified in studies in the mathematics education History field. To do so, fifteen recent studies published in scientific events and journals are examined, in the period from 2019 to 2020. Considering the distinction between “mathematical teaching of fractions” and “mathematics of teaching fractions” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), the analysis highlight advances in studies that have pointed out transformations in the “mathematics of teaching fractions” in different historical periods. In terms of advances in the mathematical education History field, those resulting from the use of structured materials for the mathematics of teaching fractions are highlighted, such as the materials created by Cuisenaire, among others. Regarding the challenges, the most prominent one was found in Valente’s study (2020), due to its recommendation about researching analysis of categories such as sequence, meaning and graduation of fractions, in addition to the related fractions’ exercises as well as problems proposed to students.El propósito de este artículo es discutir los avances y desafíos en el tema de las fracciones, identificados en la investigación en la Historia de la educación matemática. Así, son examinados quince estudios recientes publicados en eventos científicos y publicaciones periódicas, de 2019 a 2020. Tomando como parámetro la distinción entre “enseñanza matemática de fracciones” y “matemática de la enseñanza de fracciones” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), los análisis destacan avances en estudios que señalaran transformaciones ocurridas en la "matemática de la enseñanza de fracciones" en diferentes períodos históricos. En el campo de la Historia de la educación matemática, se destacan los avances resultantes del uso de materiales estructurados para la matemática de la enseñanza de fracciones, como los elaborados por Cuisenaire, entre otros. En relación con los desafíos, se encontró como más prominente aquel en el estudio de Valente (2020), al recomendar la realización de investigaciones que comprendan el análisis de categorías como secuencia, significado y graduación de fracciones, además de los ejercicios y problemas sobre el tema que se proponen a los estudiantes.O objetivo deste artigo é discutir avanços e desafios do tema frações, identificados em pesquisas da História da educação matemática. Para tanto, examinamos quinze estudos recentes, publicados em eventos científicos e periódicos especializados, no período de 2019 a 2020. Tomando como parâmetro a distinção entre “ensino matemático das frações” e “matemática do ensino de frações” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), as análises destacam avanços em estudos que apontaram transformações ocorridas na "matemática do ensino de frações” em diferentes períodos históricos. No campo da História da educação matemática, são ressaltados avanços decorrentes do uso de materiais estruturados para a matemática do ensino de frações, tal como os elaborados por Cuisenaire, dentre outros. Em relação aos desafios, verificou-se como mais proeminente o localizado no estudo de Valente (2020), ao recomendar a realização de pesquisas que contemplem análises de categorias como sequência, significado e graduação das frações, além dos exercícios e problemas envolvendo o tema e que são propostos aos alunos.Editora Cruzeiro do Sul2021-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/308110.26843/rencima.v12n5a09Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-202179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081/1613https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessNovaes, Barbara Winiarski DieselPinto, Neuza Bertoni2023-04-21T23:25:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3081Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T23:25:57Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges
Estudios recientes sobre fracciones en el campo de la Historia de la Educación Matemática: avances y desafíos
Estudos recentes sobre frações no campo da História da Educação Matemática: avanços e desafios
title Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges
spellingShingle Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges
Novaes, Barbara Winiarski Diesel
História da Educação Matemática
Frações
Matemática do Ensino de Frações
Mathematics Education History
Fractions
Mathematics of Teaching Fractions
Historia de la Educación Matemática
Fracciones
Matemática de la Enseñanza de Fracciones
title_short Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges
title_full Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges
title_fullStr Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges
title_full_unstemmed Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges
title_sort Recent studies about fractions in the Mathematics Education History field: advances and challenges
author Novaes, Barbara Winiarski Diesel
author_facet Novaes, Barbara Winiarski Diesel
Pinto, Neuza Bertoni
author_role author
author2 Pinto, Neuza Bertoni
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Novaes, Barbara Winiarski Diesel
Pinto, Neuza Bertoni
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação Matemática
Frações
Matemática do Ensino de Frações
Mathematics Education History
Fractions
Mathematics of Teaching Fractions
Historia de la Educación Matemática
Fracciones
Matemática de la Enseñanza de Fracciones
topic História da Educação Matemática
Frações
Matemática do Ensino de Frações
Mathematics Education History
Fractions
Mathematics of Teaching Fractions
Historia de la Educación Matemática
Fracciones
Matemática de la Enseñanza de Fracciones
description This article paper aims to discuss advances and challenges regarding the fractions subject, identified in studies in the mathematics education History field. To do so, fifteen recent studies published in scientific events and journals are examined, in the period from 2019 to 2020. Considering the distinction between “mathematical teaching of fractions” and “mathematics of teaching fractions” (MORAIS; BERTINI; VALENTE, 2021), the analysis highlight advances in studies that have pointed out transformations in the “mathematics of teaching fractions” in different historical periods. In terms of advances in the mathematical education History field, those resulting from the use of structured materials for the mathematics of teaching fractions are highlighted, such as the materials created by Cuisenaire, among others. Regarding the challenges, the most prominent one was found in Valente’s study (2020), due to its recommendation about researching analysis of categories such as sequence, meaning and graduation of fractions, in addition to the related fractions’ exercises as well as problems proposed to students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081
10.26843/rencima.v12n5a09
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n5a09
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3081/1613
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-20
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132871708672