Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gaioli, Fábio Martins
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Brancaleoni, Ana Paula Leivar, Silva, Caio Samuel Franciscati da, Oliveira, Rosemary Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4380
Resumo: Research on sexuality and access to education that there are, for example, school subjects and permanence of LGBTQIAP+ school studies. This study aims to verify possible conceptions of sexual and gender diversity in documents oriented to basic education in the State of São Paulo (Diálogos e práticas restaurativas na escola: Guia prático para educadores e Resolução SE 8, de 31 de janeiro de 2018) and their possible to the teaching action related to thematic contributions. The results point to silencing of sexual and gender diversity and, in a broad context, indeterminacy of the concepts of diversity, difference and tolerance.
id UCS-4_59830356b4d508f441750990b2dd3500
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4380
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São PauloSexualidad y Género en Documentos Educativos en el Estado de São PauloEducational PoliciesCurriculumSexual DiversityGenderHeteronormativityPolíticas EducativasCurrículumsDiversidad SexualGéneroHeteronormatividadResearch on sexuality and access to education that there are, for example, school subjects and permanence of LGBTQIAP+ school studies. This study aims to verify possible conceptions of sexual and gender diversity in documents oriented to basic education in the State of São Paulo (Diálogos e práticas restaurativas na escola: Guia prático para educadores e Resolução SE 8, de 31 de janeiro de 2018) and their possible to the teaching action related to thematic contributions. The results point to silencing of sexual and gender diversity and, in a broad context, indeterminacy of the concepts of diversity, difference and tolerance.Investigaciones sobre sexualidad y educación indican que las políticas públicas dirigidas al acceso y permanencia de estudiantes LGBTQIAP+, en el ámbito escolar no se dan de manera satisfactoria, ya que falta, por ejemplo, subsidios para la acción docente en el tema. Este estudio tiene como objetivo verificar posibles concepciones de diversidad sexual y de género en documentos orientadores para la educación básica en el Estado de São Paulo (Diálogos e práticas restaurativas na escola: guia prático para educadores e Resolução SE 8, de 31 de janeiro de 2018) y sus posibles contribuciones a la acción docente relacionada con el tema. Los resultados apuntan al silenciamiento de la diversidad sexual y de género y, en un contexto amplio, a la indeterminación de los conceptos diversidad, diferencia y tolerancia.Editora Cruzeiro do Sul2022-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/438010.26843/rencima.v13n6a18Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 6 (2022): dec.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSengporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4380/1888https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4380/1889https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGaioli, Fábio Martins Brancaleoni, Ana Paula Leivar Silva, Caio Samuel Franciscati da Oliveira, Rosemary Rodrigues2022-12-05T00:23:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4380Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-12-05T00:23:18Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São Paulo
Sexualidad y Género en Documentos Educativos en el Estado de São Paulo
title Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São Paulo
spellingShingle Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São Paulo
Gaioli, Fábio Martins
Educational Policies
Curriculum
Sexual Diversity
Gender
Heteronormativity
Políticas Educativas
Currículums
Diversidad Sexual
Género
Heteronormatividad
title_short Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São Paulo
title_full Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São Paulo
title_fullStr Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São Paulo
title_full_unstemmed Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São Paulo
title_sort Sexuality and Gender in Educational Documents in the State of São Paulo
author Gaioli, Fábio Martins
author_facet Gaioli, Fábio Martins
Brancaleoni, Ana Paula Leivar
Silva, Caio Samuel Franciscati da
Oliveira, Rosemary Rodrigues
author_role author
author2 Brancaleoni, Ana Paula Leivar
Silva, Caio Samuel Franciscati da
Oliveira, Rosemary Rodrigues
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gaioli, Fábio Martins
Brancaleoni, Ana Paula Leivar
Silva, Caio Samuel Franciscati da
Oliveira, Rosemary Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Policies
Curriculum
Sexual Diversity
Gender
Heteronormativity
Políticas Educativas
Currículums
Diversidad Sexual
Género
Heteronormatividad
topic Educational Policies
Curriculum
Sexual Diversity
Gender
Heteronormativity
Políticas Educativas
Currículums
Diversidad Sexual
Género
Heteronormatividad
description Research on sexuality and access to education that there are, for example, school subjects and permanence of LGBTQIAP+ school studies. This study aims to verify possible conceptions of sexual and gender diversity in documents oriented to basic education in the State of São Paulo (Diálogos e práticas restaurativas na escola: Guia prático para educadores e Resolução SE 8, de 31 de janeiro de 2018) and their possible to the teaching action related to thematic contributions. The results point to silencing of sexual and gender diversity and, in a broad context, indeterminacy of the concepts of diversity, difference and tolerance.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4380
10.26843/rencima.v13n6a18
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4380
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n6a18
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4380/1888
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4380/1889
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 6 (2022): dec.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134098542592