In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695 |
Resumo: | Scientific Divulgation, in general, has been increasingly present in the daily lives of people from different sectors of society. Technological and scientific innovations make Divulgation present not only among disseminators and society, but also in science teaching. Considering this close relationship, attested by the literature, a project was developed that aimed to articulate references of Scientific Divulgation and Scientific Education, especially related to History and Philosophy and the Nature of Science. This article aims to report, therefore, how activities and actions of an extension project linked to a Final Paper, contributed to the initial training of a researcher and scientific disseminator in the teachers license of physics. In summary, it is evident that it is possible and pertinent to articulate the initial training of a researcher with the training of a science disseminator; which, by the way, becomes a differential in teacher training. |
id |
UCS-4_6eace9fe079e750c1d21187ba50dd932 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3695 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScienceEn el curso de un grado — un informe: La formación inicial de un investigador y divulgador científico en el ámbito de IFScienceNo decorrer de uma licenciatura — um relato: a formação inicial de uma pesquisadora e divulgadora científica no âmbito do IFScienceIniciação CientíficaDivulgação CientíficaNatureza da CiênciaHistória e Filosofia da CiênciaFormação DocenteScientific InitiationScientific DivulgationNature of ScienceHistory and Philosophy of ScienceTeacher TrainingIniciación CientíficaDivulgación CientíficaNaturaleza de la CienciaHistoria y Filosofía de la CienciaFormación de ProfesoresScientific Divulgation, in general, has been increasingly present in the daily lives of people from different sectors of society. Technological and scientific innovations make Divulgation present not only among disseminators and society, but also in science teaching. Considering this close relationship, attested by the literature, a project was developed that aimed to articulate references of Scientific Divulgation and Scientific Education, especially related to History and Philosophy and the Nature of Science. This article aims to report, therefore, how activities and actions of an extension project linked to a Final Paper, contributed to the initial training of a researcher and scientific disseminator in the teachers license of physics. In summary, it is evident that it is possible and pertinent to articulate the initial training of a researcher with the training of a science disseminator; which, by the way, becomes a differential in teacher training.La Divulgación Científica, en general, ha estado cada vez más presente en la vida cotidiana de personas de diferentes sectores de la sociedad. Las innovaciones tecnológicas y científicas hacen que la Divulgación esté presente no solo entre los divulgadores y la sociedad, sino también en la enseñanza de las ciencias. Considerando esta estrecha relación, atestiguada por la literatura, se desarrolló un proyecto que tuvo como objetivo articular referentes de Divulgación Científica y Educación Científica, especialmente relacionados con la Historia y la Filosofía y la Naturaleza de la Ciencia. Este artículo tiene como objetivo relatar, por lo tanto, cómo las actividades y acciones de un proyecto de extensión vinculado a un Trabajo de Finalización de Curso, contribuyeron a la formación inicial de un investigador y divulgador científico en la licenciatura en física. En resumen, se evidencia que es posible y pertinente articular la formación inicial de un investigador con la formación de un divulgador científico; lo que, por cierto, se convierte en un diferencial en la formación docente.A Divulgação Científica, em geral, tem estado cada vez mais presente no cotidiano das pessoas de diferentes setores da sociedade. As inovações tecnológicas e científicas fazem com que essa divulgação se faça presente não apenas entre divulgadores e a sociedade, mas, inclusive, no ensino de ciências. Tendo em vista essa estreita relação, atestada pela literatura, desenvolveu-se um projeto que visou articular referenciais de Divulgação Científica e Educação Científica, sobretudo relativos à História, à Filosofia e à Natureza da Ciência. Este artigo visa relatar, portanto, como atividades e ações de um projeto de extensão, articulado a um Trabalho de Conclusão de Curso, contribuíram para a formação inicial de uma pesquisadora e divulgadora científica na Licenciatura em Física. Em síntese, evidencia-se que é possível e pertinente que se articule a formação inicial de uma pesquisadora com a formação de uma divulgadora das ciências; o que, aliás, torna-se um diferencial na formação docente.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/369510.26843/rencima.v14n2a03Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695/2046https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLorenzetti, Cristina SpoltiRaicik, Anabel CardosoDamasio, Felipe2023-11-15T23:01:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3695Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-11-15T23:01:58Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience En el curso de un grado — un informe: La formación inicial de un investigador y divulgador científico en el ámbito de IFScience No decorrer de uma licenciatura — um relato: a formação inicial de uma pesquisadora e divulgadora científica no âmbito do IFScience |
title |
In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience |
spellingShingle |
In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience Lorenzetti, Cristina Spolti Iniciação Científica Divulgação Científica Natureza da Ciência História e Filosofia da Ciência Formação Docente Scientific Initiation Scientific Divulgation Nature of Science History and Philosophy of Science Teacher Training Iniciación Científica Divulgación Científica Naturaleza de la Ciencia Historia y Filosofía de la Ciencia Formación de Profesores |
title_short |
In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience |
title_full |
In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience |
title_fullStr |
In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience |
title_full_unstemmed |
In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience |
title_sort |
In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience |
author |
Lorenzetti, Cristina Spolti |
author_facet |
Lorenzetti, Cristina Spolti Raicik, Anabel Cardoso Damasio, Felipe |
author_role |
author |
author2 |
Raicik, Anabel Cardoso Damasio, Felipe |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lorenzetti, Cristina Spolti Raicik, Anabel Cardoso Damasio, Felipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Iniciação Científica Divulgação Científica Natureza da Ciência História e Filosofia da Ciência Formação Docente Scientific Initiation Scientific Divulgation Nature of Science History and Philosophy of Science Teacher Training Iniciación Científica Divulgación Científica Naturaleza de la Ciencia Historia y Filosofía de la Ciencia Formación de Profesores |
topic |
Iniciação Científica Divulgação Científica Natureza da Ciência História e Filosofia da Ciência Formação Docente Scientific Initiation Scientific Divulgation Nature of Science History and Philosophy of Science Teacher Training Iniciación Científica Divulgación Científica Naturaleza de la Ciencia Historia y Filosofía de la Ciencia Formación de Profesores |
description |
Scientific Divulgation, in general, has been increasingly present in the daily lives of people from different sectors of society. Technological and scientific innovations make Divulgation present not only among disseminators and society, but also in science teaching. Considering this close relationship, attested by the literature, a project was developed that aimed to articulate references of Scientific Divulgation and Scientific Education, especially related to History and Philosophy and the Nature of Science. This article aims to report, therefore, how activities and actions of an extension project linked to a Final Paper, contributed to the initial training of a researcher and scientific disseminator in the teachers license of physics. In summary, it is evident that it is possible and pertinent to articulate the initial training of a researcher with the training of a science disseminator; which, by the way, becomes a differential in teacher training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695 10.26843/rencima.v14n2a03 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n2a03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695/2046 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133564817408 |