In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lorenzetti, Cristina Spolti
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Raicik, Anabel Cardoso, Damasio, Felipe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695
Resumo: Scientific Divulgation, in general, has been increasingly present in the daily lives of people from different sectors of society. Technological and scientific innovations make Divulgation present not only among disseminators and society, but also in science teaching. Considering this close relationship, attested by the literature, a project was developed that aimed to articulate references of Scientific Divulgation and Scientific Education, especially related to History and Philosophy and the Nature of Science. This article aims to report, therefore, how activities and actions of an extension project linked to a Final Paper, contributed to the initial training of a researcher and scientific disseminator in the teachers license of physics. In summary, it is evident that it is possible and pertinent to articulate the initial training of a researcher with the training of a science disseminator; which, by the way, becomes a differential in teacher training.
id UCS-4_6eace9fe079e750c1d21187ba50dd932
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3695
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScienceEn el curso de un grado — un informe: La formación inicial de un investigador y divulgador científico en el ámbito de IFScienceNo decorrer de uma licenciatura — um relato: a formação inicial de uma pesquisadora e divulgadora científica no âmbito do IFScienceIniciação CientíficaDivulgação CientíficaNatureza da CiênciaHistória e Filosofia da CiênciaFormação DocenteScientific InitiationScientific DivulgationNature of ScienceHistory and Philosophy of ScienceTeacher TrainingIniciación CientíficaDivulgación CientíficaNaturaleza de la CienciaHistoria y Filosofía de la CienciaFormación de ProfesoresScientific Divulgation, in general, has been increasingly present in the daily lives of people from different sectors of society. Technological and scientific innovations make Divulgation present not only among disseminators and society, but also in science teaching. Considering this close relationship, attested by the literature, a project was developed that aimed to articulate references of Scientific Divulgation and Scientific Education, especially related to History and Philosophy and the Nature of Science. This article aims to report, therefore, how activities and actions of an extension project linked to a Final Paper, contributed to the initial training of a researcher and scientific disseminator in the teachers license of physics. In summary, it is evident that it is possible and pertinent to articulate the initial training of a researcher with the training of a science disseminator; which, by the way, becomes a differential in teacher training.La Divulgación Científica, en general, ha estado cada vez más presente en la vida cotidiana de personas de diferentes sectores de la sociedad. Las innovaciones tecnológicas y científicas hacen que la Divulgación esté presente no solo entre los divulgadores y la sociedad, sino también en la enseñanza de las ciencias. Considerando esta estrecha relación, atestiguada por la literatura, se desarrolló un proyecto que tuvo como objetivo articular referentes de Divulgación Científica y Educación Científica, especialmente relacionados con la Historia y la Filosofía y la Naturaleza de la Ciencia. Este artículo tiene como objetivo relatar, por lo tanto, cómo las actividades y acciones de un proyecto de extensión vinculado a un Trabajo de Finalización de Curso, contribuyeron a la formación inicial de un investigador y divulgador científico en la licenciatura en física. En resumen, se evidencia que es posible y pertinente articular la formación inicial de un investigador con la formación de un divulgador científico; lo que, por cierto, se convierte en un diferencial en la formación docente.A Divulgação Científica, em geral, tem estado cada vez mais presente no cotidiano das pessoas de diferentes setores da sociedade. As inovações tecnológicas e científicas fazem com que essa divulgação se faça presente não apenas entre divulgadores e a sociedade, mas, inclusive, no ensino de ciências. Tendo em vista essa estreita relação, atestada pela literatura, desenvolveu-se um projeto que visou articular referenciais de Divulgação Científica e Educação Científica, sobretudo relativos à História, à Filosofia e à Natureza da Ciência. Este artigo visa relatar, portanto, como atividades e ações de um projeto de extensão, articulado a um Trabalho de Conclusão de Curso, contribuíram para a formação inicial de uma pesquisadora e divulgadora científica na Licenciatura em Física. Em síntese, evidencia-se que é possível e pertinente que se articule a formação inicial de uma pesquisadora com a formação de uma divulgadora das ciências; o que, aliás, torna-se um diferencial na formação docente.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/369510.26843/rencima.v14n2a03Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695/2046https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLorenzetti, Cristina SpoltiRaicik, Anabel CardosoDamasio, Felipe2023-11-15T23:01:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3695Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-11-15T23:01:58Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience
En el curso de un grado — un informe: La formación inicial de un investigador y divulgador científico en el ámbito de IFScience
No decorrer de uma licenciatura — um relato: a formação inicial de uma pesquisadora e divulgadora científica no âmbito do IFScience
title In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience
spellingShingle In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience
Lorenzetti, Cristina Spolti
Iniciação Científica
Divulgação Científica
Natureza da Ciência
História e Filosofia da Ciência
Formação Docente
Scientific Initiation
Scientific Divulgation
Nature of Science
History and Philosophy of Science
Teacher Training
Iniciación Científica
Divulgación Científica
Naturaleza de la Ciencia
Historia y Filosofía de la Ciencia
Formación de Profesores
title_short In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience
title_full In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience
title_fullStr In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience
title_full_unstemmed In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience
title_sort In the course of a teachers license — a report: The initial training of a researcher and scientific disseminator within the scope of IFScience
author Lorenzetti, Cristina Spolti
author_facet Lorenzetti, Cristina Spolti
Raicik, Anabel Cardoso
Damasio, Felipe
author_role author
author2 Raicik, Anabel Cardoso
Damasio, Felipe
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lorenzetti, Cristina Spolti
Raicik, Anabel Cardoso
Damasio, Felipe
dc.subject.por.fl_str_mv Iniciação Científica
Divulgação Científica
Natureza da Ciência
História e Filosofia da Ciência
Formação Docente
Scientific Initiation
Scientific Divulgation
Nature of Science
History and Philosophy of Science
Teacher Training
Iniciación Científica
Divulgación Científica
Naturaleza de la Ciencia
Historia y Filosofía de la Ciencia
Formación de Profesores
topic Iniciação Científica
Divulgação Científica
Natureza da Ciência
História e Filosofia da Ciência
Formação Docente
Scientific Initiation
Scientific Divulgation
Nature of Science
History and Philosophy of Science
Teacher Training
Iniciación Científica
Divulgación Científica
Naturaleza de la Ciencia
Historia y Filosofía de la Ciencia
Formación de Profesores
description Scientific Divulgation, in general, has been increasingly present in the daily lives of people from different sectors of society. Technological and scientific innovations make Divulgation present not only among disseminators and society, but also in science teaching. Considering this close relationship, attested by the literature, a project was developed that aimed to articulate references of Scientific Divulgation and Scientific Education, especially related to History and Philosophy and the Nature of Science. This article aims to report, therefore, how activities and actions of an extension project linked to a Final Paper, contributed to the initial training of a researcher and scientific disseminator in the teachers license of physics. In summary, it is evident that it is possible and pertinent to articulate the initial training of a researcher with the training of a science disseminator; which, by the way, becomes a differential in teacher training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695
10.26843/rencima.v14n2a03
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3695/2046
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133564817408