Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486 |
Resumo: | In order to answer the research question “What types of teaching methodologies have been and are being used by mathematics teachers in the thematic unit of Probability and Statistics in this entirely remote or hybrid context, aiming to build meaningful learning for their students?”, this work presents a Systematic Literature Review of relevant works in the field of education, focused on the context of the remote or hybrid teaching modality, in order to map and synthesize the productions on the teaching of Probability and Statistics in the last ten years. The results highlight a deficit of productions in the Brazilian scenario regarding this theme, but point to trends in mathematics education for the use of this teaching modality. |
id |
UCS-4_7aac8e297d8942e091ec72e946029e96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3486 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher educationRevisión sistemática de la literatura sobre el uso de la enseñanza híbrida en las clases de Probabilidad y Estadística en la educación básica y superiorRevisão sistemática da literatura sobre o uso do ensino híbrido em aulas de Probabilidade e Estatística no ensino básico e superiorEnsino de ProbabilidadeEstatísticaEnsino HíbridoRevisão Sistemática de LiteraturaTeaching ProbabilityStatisticsHybrid TeachingSystematic Literature ReviewEnseñanza de la ProbabilidadEstadísticasEnseñanza HíbridaRevisión Sistemática de la LiteraturaIn order to answer the research question “What types of teaching methodologies have been and are being used by mathematics teachers in the thematic unit of Probability and Statistics in this entirely remote or hybrid context, aiming to build meaningful learning for their students?”, this work presents a Systematic Literature Review of relevant works in the field of education, focused on the context of the remote or hybrid teaching modality, in order to map and synthesize the productions on the teaching of Probability and Statistics in the last ten years. The results highlight a deficit of productions in the Brazilian scenario regarding this theme, but point to trends in mathematics education for the use of this teaching modality.Con el fin de responder a la pregunta de la investigación “¿Qué tipos de metodologías de enseñanza fueron y están siendo utilizadas por los profesores de matemáticas en la unidad temática de Probabilidad y Estadística en este contexto totalmente alejado o híbrido con el fin de construir un aprendizaje significativo por parte de sus alumnos?”, el presente trabajo trae una Revisión Sistemática de Literatura de trabajos relevantes en el área de enseñanza, orientados al contexto de la modalidad de enseñanza remota o híbrida, con el fin de mapear y sintetizar las producciones sobre la enseñanza de probabilidad y estadística en los últimos 10 años. Los resultados destacan un déficit de producciones en el escenario brasileño en lo tocante a esta temática, pero apuntan a las tendencias de la educación matemática para el uso de esta modalidad de enseñanza.No intuito de responder à questão da pesquisa “Que tipos de metodologias de ensino foram e estão sendo utilizadas pelos professores de matemática na unidade temática de Probabilidade e Estatística neste contexto inteiramente remoto ou híbrido, a fim de construir uma aprendizagem significativa por parte de seus alunos?”, o presente trabalho traz uma Revisão Sistemática de Literatura de trabalhos relevantes na área de ensino, ocupando-se do contexto da modalidade do ensino remoto ou híbrido, com intuito de mapear e sintetizar as produções acerca do ensino de Probabilidade e Estatística nos últimos 10 anos. Os resultados destacam um déficit de produções no cenário brasileiro no tocante a esta temática, mas apontam para tendências da educação matemática para o uso desta modalidade de ensino.Editora Cruzeiro do Sul2022-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/348610.26843/rencima.v13n1a14Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486/1741https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima Júnior, Alderí Segundo deOliveira, Glaydson Francisco Barros de2023-04-22T00:53:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3486Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:53:48Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education Revisión sistemática de la literatura sobre el uso de la enseñanza híbrida en las clases de Probabilidad y Estadística en la educación básica y superior Revisão sistemática da literatura sobre o uso do ensino híbrido em aulas de Probabilidade e Estatística no ensino básico e superior |
title |
Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education |
spellingShingle |
Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education Lima Júnior, Alderí Segundo de Ensino de Probabilidade Estatística Ensino Híbrido Revisão Sistemática de Literatura Teaching Probability Statistics Hybrid Teaching Systematic Literature Review Enseñanza de la Probabilidad Estadísticas Enseñanza Híbrida Revisión Sistemática de la Literatura |
title_short |
Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education |
title_full |
Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education |
title_fullStr |
Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education |
title_full_unstemmed |
Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education |
title_sort |
Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education |
author |
Lima Júnior, Alderí Segundo de |
author_facet |
Lima Júnior, Alderí Segundo de Oliveira, Glaydson Francisco Barros de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Glaydson Francisco Barros de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima Júnior, Alderí Segundo de Oliveira, Glaydson Francisco Barros de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Probabilidade Estatística Ensino Híbrido Revisão Sistemática de Literatura Teaching Probability Statistics Hybrid Teaching Systematic Literature Review Enseñanza de la Probabilidad Estadísticas Enseñanza Híbrida Revisión Sistemática de la Literatura |
topic |
Ensino de Probabilidade Estatística Ensino Híbrido Revisão Sistemática de Literatura Teaching Probability Statistics Hybrid Teaching Systematic Literature Review Enseñanza de la Probabilidad Estadísticas Enseñanza Híbrida Revisión Sistemática de la Literatura |
description |
In order to answer the research question “What types of teaching methodologies have been and are being used by mathematics teachers in the thematic unit of Probability and Statistics in this entirely remote or hybrid context, aiming to build meaningful learning for their students?”, this work presents a Systematic Literature Review of relevant works in the field of education, focused on the context of the remote or hybrid teaching modality, in order to map and synthesize the productions on the teaching of Probability and Statistics in the last ten years. The results highlight a deficit of productions in the Brazilian scenario regarding this theme, but point to trends in mathematics education for the use of this teaching modality. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486 10.26843/rencima.v13n1a14 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n1a14 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486/1741 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-16 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133467299840 |