Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima Júnior, Alderí Segundo de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Glaydson Francisco Barros de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486
Resumo: In order to answer the research question “What types of teaching methodologies have been and are being used by mathematics teachers in the thematic unit of Probability and Statistics in this entirely remote or hybrid context, aiming to build meaningful learning for their students?”, this work presents a Systematic Literature Review of relevant works in the field of education, focused on the context of the remote or hybrid teaching modality, in order to map and synthesize the productions on the teaching of Probability and Statistics in the last ten years. The results highlight a deficit of productions in the Brazilian scenario regarding this theme, but point to trends in mathematics education for the use of this teaching modality.
id UCS-4_7aac8e297d8942e091ec72e946029e96
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3486
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher educationRevisión sistemática de la literatura sobre el uso de la enseñanza híbrida en las clases de Probabilidad y Estadística en la educación básica y superiorRevisão sistemática da literatura sobre o uso do ensino híbrido em aulas de Probabilidade e Estatística no ensino básico e superiorEnsino de ProbabilidadeEstatísticaEnsino HíbridoRevisão Sistemática de LiteraturaTeaching ProbabilityStatisticsHybrid TeachingSystematic Literature ReviewEnseñanza de la ProbabilidadEstadísticasEnseñanza HíbridaRevisión Sistemática de la LiteraturaIn order to answer the research question “What types of teaching methodologies have been and are being used by mathematics teachers in the thematic unit of Probability and Statistics in this entirely remote or hybrid context, aiming to build meaningful learning for their students?”, this work presents a Systematic Literature Review of relevant works in the field of education, focused on the context of the remote or hybrid teaching modality, in order to map and synthesize the productions on the teaching of Probability and Statistics in the last ten years. The results highlight a deficit of productions in the Brazilian scenario regarding this theme, but point to trends in mathematics education for the use of this teaching modality.Con el fin de responder a la pregunta de la investigación “¿Qué tipos de metodologías de enseñanza fueron y están siendo utilizadas por los profesores de matemáticas en la unidad temática de Probabilidad y Estadística en este contexto totalmente alejado o híbrido con el fin de construir un aprendizaje significativo por parte de sus alumnos?”, el presente trabajo trae una Revisión Sistemática de Literatura de trabajos relevantes en el área de enseñanza, orientados al contexto de la modalidad de enseñanza remota o híbrida, con el fin de mapear y sintetizar las producciones sobre la enseñanza de probabilidad y estadística en los últimos 10 años. Los resultados destacan un déficit de producciones en el escenario brasileño en lo tocante a esta temática, pero apuntan a las tendencias de la educación matemática para el uso de esta modalidad de enseñanza.No intuito de responder à questão da pesquisa “Que tipos de metodologias de ensino foram e estão sendo utilizadas pelos professores de matemática na unidade temática de Probabilidade e Estatística neste contexto inteiramente remoto ou híbrido, a fim de construir uma aprendizagem significativa por parte de seus alunos?”, o presente trabalho traz uma Revisão Sistemática de Literatura de trabalhos relevantes na área de ensino, ocupando-se do contexto da modalidade do ensino remoto ou híbrido, com intuito de mapear e sintetizar as produções acerca do ensino de Probabilidade e Estatística nos últimos 10 anos. Os resultados destacam um déficit de produções no cenário brasileiro no tocante a esta temática, mas apontam para tendências da educação matemática para o uso desta modalidade de ensino.Editora Cruzeiro do Sul2022-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/348610.26843/rencima.v13n1a14Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486/1741https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima Júnior, Alderí Segundo deOliveira, Glaydson Francisco Barros de2023-04-22T00:53:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3486Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:53:48Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education
Revisión sistemática de la literatura sobre el uso de la enseñanza híbrida en las clases de Probabilidad y Estadística en la educación básica y superior
Revisão sistemática da literatura sobre o uso do ensino híbrido em aulas de Probabilidade e Estatística no ensino básico e superior
title Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education
spellingShingle Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education
Lima Júnior, Alderí Segundo de
Ensino de Probabilidade
Estatística
Ensino Híbrido
Revisão Sistemática de Literatura
Teaching Probability
Statistics
Hybrid Teaching
Systematic Literature Review
Enseñanza de la Probabilidad
Estadísticas
Enseñanza Híbrida
Revisión Sistemática de la Literatura
title_short Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education
title_full Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education
title_fullStr Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education
title_full_unstemmed Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education
title_sort Systematic literature review on the use of hybrid teaching in probability and statistics classes in primary and higher education
author Lima Júnior, Alderí Segundo de
author_facet Lima Júnior, Alderí Segundo de
Oliveira, Glaydson Francisco Barros de
author_role author
author2 Oliveira, Glaydson Francisco Barros de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima Júnior, Alderí Segundo de
Oliveira, Glaydson Francisco Barros de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Probabilidade
Estatística
Ensino Híbrido
Revisão Sistemática de Literatura
Teaching Probability
Statistics
Hybrid Teaching
Systematic Literature Review
Enseñanza de la Probabilidad
Estadísticas
Enseñanza Híbrida
Revisión Sistemática de la Literatura
topic Ensino de Probabilidade
Estatística
Ensino Híbrido
Revisão Sistemática de Literatura
Teaching Probability
Statistics
Hybrid Teaching
Systematic Literature Review
Enseñanza de la Probabilidad
Estadísticas
Enseñanza Híbrida
Revisión Sistemática de la Literatura
description In order to answer the research question “What types of teaching methodologies have been and are being used by mathematics teachers in the thematic unit of Probability and Statistics in this entirely remote or hybrid context, aiming to build meaningful learning for their students?”, this work presents a Systematic Literature Review of relevant works in the field of education, focused on the context of the remote or hybrid teaching modality, in order to map and synthesize the productions on the teaching of Probability and Statistics in the last ten years. The results highlight a deficit of productions in the Brazilian scenario regarding this theme, but point to trends in mathematics education for the use of this teaching modality.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486
10.26843/rencima.v13n1a14
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n1a14
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3486/1741
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-16
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133467299840